V aktuálním čísle All for Power dominuje výstavba K7 teplárny Alpiq v Kladně a problematika Waste to Energy
Rubrika: Aktuality
Temelín nedostavěn. Nevadí, jaderné reaktory dáme do elektromobilů
Vážené čtenářky a čtenáři,
pokračuji druhým dílem o svých zážitcích ze zimních cest elektromobilem Peugeot iOn po Moravě, který naší redakci zapůjčila společnost ČEZ. Na vše jsem si zvyknul. Třeba na to, že když jsem vyrážel na služební cestu delší než 130 km, dobíjení jsem si vždy musel pečlivě naplánovat. Nikdy jsem nezůstal v poli. Zatím omezená síť dobíjecích stanic nebyla problémem. Dalo si na to zvyknout a díky tomu, že nejsem kovářem nebo tesařem, ale živím se zatím pouze ťukáním do klávesnice PC a připojení k internetu je již téměř všude, vždy jsem využil čekací doby na dobití nějakou prací. Kdekoliv mě přijali, umožnili dobít (třeba po dobu schůzky se čtenářem našeho časopisu nebo inzerentem). Horší to pak třeba ale bylo s placením. Drtivá většina samozřejmě nic nechtěla, ale je až zarážející, kolik lidí neví, kolik vlastně stojí kilowatthodina. ☺
Nač jsem si ale za ty tři měsíce jízd v zimních měsících nezvykl, bylo nedostatečné vytápění vozidla. Pominu, že po zapnutí topení se mi okamžitě snížil dojezd o cca 15 %, ale i tak… Teplo je takové, no, nemastné neslané… Chtělo by to něco jiného. Plynový hořák uvnitř auta, kterým si pomáhají někteří elektromobilisté, jsem z bezpečnostních důvodů zavrhl hned ze začátku. Záložní dieselgenerátor s výfukem mi nepřipadá v elektromobilu moc ekologicky košer. Člověk se může na chvíli nahřát, třeba díky setkání se sympatickou tenistkou Petrou Kvitovou, se kterou jsem se náhodou sešel při dobíjení v Hotelu Tennis Club Prostějově (viz obrázek). Šli jsme v diskuzích dále do extrémů. Napadl mě třeba fén na vlasy. Kdybych je připojil na UPS záložní systém a uchytil na držadlo třeba od navigace? Specializovaná firma mi vypočítala, že fén o příkonu řekněme 1 000 W by mi topil cca 2 hodiny s tím, že záložní systém by musel být pospojován do komplexu o hmotnosti 80 kilogramů. Tak těžkého souseda ale přece nebudu s sebou vozit, ne?! S jedním z učitelů na Gymnáziu v Třinci, kde jsem taktéž s vozidlem přijel před studenty, jsme se bavili o další variantě - malý jaderný reaktor do každého vozidla. To je nápad. Neomezené jízdy a neomezené topení, v noci se zapojím do systému a budu prodávat elektřinu do sítě. Ideální řešení. Proč dostavovat Temelín a Dukovany a přenášet obrovské výkony do zásuvky do vaší garáže, kde si budete nabíjet elektromobil? Dáme tento čistý zdroj prostě do kufru. Nemusíme si dělat těžkou hlavu ze zrušení tendru na Temelín, desítky tisíc malých „temelínků“ nám budou jezdit po silnicích.
Ale nyní vážně. I o názorech opravdových odborníků na situaci kolem jaderné energetiky nebo i o záložních zdrojích a akumulaci elektrické energie se dočtete v tomto čísle All for Power. Dále zde najdete několik tematických bloků. Jedním z nich je popis výstavby nového bloku K7 v elektrárně Alpiq Kladno, další se pak věnuje problematice Waste to Energy, výstupu a zajímavostech z Dnů teplárenství a energetiky 2014, věřím, že zajímavé je i část časopisu o rozvoji elektrizační soustavy nebo o významu nedestruktivního testování v energetice a průmyslu. Přeji příjemné čtení.
Stanislav Cieslar, šéfredaktor časopisu All for Power
Autor
Související články
- Realizace dodávky čerpadel pro elektrárenský blok K7 v Kladně (30.7.2014)
- Požární zabezpečení nového kotle K7 teplárny Alpiq v Kladně (29.7.2014)
- Výroba ocelových konstrukcí nového bloku K7 v Kladně (28.7.2014)
- Textilní filtry - nejlepší technologie své třídy (27.7.2014)
- Dodávka a montáž slaboproudé instalace pro nový energetický blok K7 v Alpiq Kladno (26.7.2014)
- Dodávky ABB pro vyšší efektivitu, spolehlivost a výkon kladenské elektrárny (23.7.2014)
- Turbíny pro nový uhelný energetický blok v Kladně (22.7.2014)
- Realizace fluidního kotle v Kladně probíhala podle plánu (21.7.2014)
- Nový 135MW výrobní blok K7 elektrárny Alpiq v Kladně (15.7.2014)
- „O jaderky by se měla starat 100% státem vlastněná firma. Odpadly by výmluvy na minoritní akcionáře a nemuseli bychom se tolik bát arbitráží,“... (2.7.2014)
- Výstavba bloku K7 v Kladně (1.7.2014)
- Česko promarnilo některé roky a v době, kdy bylo možné zákaz skládkování prosadit, nevěnovalo odpadovému hospodářství dostatečnou pozornost (15.6.2014)
- Pomontážní čistící operace Bloku K7 (13.6.2014)
- Proč se Brusel postavil v otázce dotace pro Chotíkov na zadní? Jde o nepřipravenosti ČR v oblasti odpadového hospodářství (13.6.2014)
- Odborníci apelují na ministerstva: Nenahrávejte skládkové lobby, buďte odvážní a již konečně definujte jasně cíle a termíny! (12.6.2014)
- Investiční dotace EU je pomyslnou třešničkou na dortu celé investice. Dotace je vítána, nikoliv však nezbytná (12.6.2014)
- Moderní hnědouhelný blok v Kladně slavnostně uveden do provozu (11.6.2014)
- „I v budoucnosti chceme být aktivně přítomni na českém trhu,“... (11.6.2014)
- "I v těžkých dobách je lepší udělat něco, než nic. Rozhodnutí postavit K7 se ukázalo s odstupem času jako správné rozhodnutí,“... (10.6.2014)
- Nový blok K7 z hlediska dodavatele komplexní dodávky investičního celku na klíč (EPC) (10.6.2014)