Nacházíte se:  Úvod    Elektrárny    Větrné    Realizace projektu Pchery – mnoho prvenství

Realizace projektu Pchery – mnoho prvenství

Publikováno: 30.10.2008, Aktualizováno: 19.4.2009 19:04
Rubrika: Větrné

Počátkem února 2008 skončila hrubá (mechanická) montáž pilotního projektu větrné elektrárny Pchery a následně začalo „oživování“, po kterém následuje 250 hodinový zkušební provoz. Projekt je realizován ve spolupráci s finským výrobcem firmou WinWinD. Projekt VTE Pchery má několik prvenství. Jde o první projekt VTE s technologií WinWinD v rámci střední Evropy, je to první elektrárna s rotorem o průměru 100 m a s výkonem 3MW jde o největší doposud instalovaný jednotkový výkon ve střední Evropě. Jde rovněž o první projekt VTE instalovaný ve středních Čechách a to pouhých ca 20 km od letiště Praha – Ruzyně, věže jsou v dohledu již při výjezdu z Prahy po rychlostní komunikaci ve směru na Chomutov. V následujícím článku bych chtěl rekapitulovat průběh výstavby a informovat o zajímavostech a úskalích při řešení projektu Pchery a vůbec projektů větrných elektráren.

VTE Pchery používá technologii WinWinD jejíž srdcem je systém Multibrid, který tvoří 1-st planetová převodovka a pomaloběžný generátor s permanentními magnety. Rotor tvoří unikátní 50metrové listy, díky kterým je elektrárna určena především pro vnitrozemské lokality s průměrnými větrnými podmínkami. Jmenovitý výkon 3 MW je dosahován již při rychlosti větru 12,5 m/s. Odlišností větrné elektrárny WinWinD je především konstrukce věže, kterou na rozdíl od konkurence tvoří tři válcové tubusy s konstantním průměrem 4,65 m a až poslední díl je kónický zužující se na průměr 3 m pro usazení otočné části gondoly. Odlišnost konstrukce věže je dána především velkou hmotností strojovny, která je cca 123 tun a rozměry 14 × 4,5 × 4,5 metry. Rotor tvořený nábojem a třemi listy váží dalších cca 66 tun, věž tedy musí unést necelých 200 tun. Velikost jednotlivých dílů samozřejmě znamenala nutnost speciálního transportu, včetně tahačů a rovněž zajištění vysokotonážního jeřábu pro provedení montáže.

Doprava byla zajištěna kombinovanou námořní, říční a silniční dopravou. Kompletní gondoly se strojovnami a také náboje pro uchycení křídel rotorů putovaly od finského výrobce nejdříve námořní dopravou do Hamburku a následně po Labi do Mělníka, kde byly složeny v nákladním přístavu pro následnou silniční přepravu. O dva týdny později se ale začaly vršit problémy s dopravou dalších komponent a zajištěním jeřábu z důvodu odřeknutí nasmlouvaných termínů jeřábových prací a termínů přepravy. Bylo tedy nutné urychleně řešit změnu dodavatele těchto prací což se nakonec úspěšně podařilo a na zbývající dopravu a montáž byla nasmlouvána firma APB Plzeň, která má s tímto druhem přepravy, ale i montáží bohaté zkušenosti, je současně jako jedna z mála firem majitelem těžkých mobilních jeřábů nutných pro instalaci VTE.
Co se týká dopravy ostatních komponent, tak zajímavostí je bezproblémová doprava 50metrových listů rotorů od výrobce Euros z polské Ustroně, i když při dopravě padla za oběť nějaká ta dopravní značka. Naopak doprava daleko kratších za to však objemnějších tubusů věže z Chrudimi znamenala další komplikace a zdržení stavby. Nejdříve se muselo čekat ca dva dny na přidělení policejního doprovodu a následně musel konvoj celý den čekat u Kolína, protože již nestihl noční průjezd Prahou.
Dá se říct, že jedním z největších problémů při dopravě takto objemných dílů jsou v dnešní době hojně stavěné kruhové objezdy, které dokážou řádně zkomplikovat a zdržet celý transport. Velkým problémem je rovněž průjezdnost transportů pod různými mosty, kdy při transportu gondol z Mělníku do Pcher byla mezera mezi gondolou a mostem pouhý 1,5 cm.
Stavební práce jednotlivých elektráren, situovaného 500 a 1 000 m severovýchodně od okraje obce Pchery začaly v polovině srpna 2007 hloubením základů, usazením a zabetonováním základových dílů. Současně byly zpevněny příjezdové cesty, montážní plochy a instalována přípojka k síti. Tato část etapy skončila 2. října 2007. Nakládka gondol byla plánována na listopad, ale došlo k malému zpoždění a nakládka proběhla až začátkem prosince. Gondoly byly tak v Mělníku až v polovině prosince a bylo rozhodnuto o přesunutí zahájení montáže až na leden 2008. Vhodnost lokality potvrdila povětrnostní situace, kdy musela být montáž pro silný vítr několikrát někdy i na 1-2 dny odsunuta.
Při montáži byla nutnost montovat gondolu se strojovnou bezprostředně po dokončení montáže posledního dílu věže. Přestávky způsobené počasím, tak způsobily, že gondola první elektrárny byla zvedána a uchycena až za tmy při umělém osvětlení. U druhé věže došlo k nečekané komplikaci při montáži první sekce věže, kdy bylo nutné opravit vyšší toleranci v rovině spojení se základovým dílem, tak aby byla zaručena požadovaná hodnota svislosti věže.
V průběhu února a první polovině března proběhla montáž a propojování elektrických obvodů a hydrauliky uvnitř elektráren. Elektrárny byly připojeny do sítě pracovníky ČEZ 19. 3., poté probíhalo jejich oživování, po kterém následuje 250hodinový zkušební provoz. Dodávka elektřiny do sítě by začala v dubnu tohoto roku. Celková průměrná roční výroba větrných elektráren Pchery by mohla dosáhnout až 13 GWh/rok, což znamená přibližně 25 % využití instalované kapacity.
Projekt má i vlastní webovou prezentaci na adrese www.vtepchery.cz , kde je možné nalézt aktuální informace o projektu.
 

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Třinecké železárny chystají miliardové investice a rozšiřují sortiment - i pro výkonnější větrné elektrárnyTřinecké železárny chystají miliardové investice a rozšiřují sortiment - i pro výkonnější větrné elektrárny (45x)
Hutní společnost Třinecké železárny (TŽ) letos investuje do modernizace a obnovy zařízení přes tři miliardy korun, což b...
V Dunajskej Lužnej chcú postaviť veterný park (42x)
V intraviláne obce Dunajská Lužná v časti Jánošíkova, približne desať kilometrov od Bratislavy, plánuje investor postavi...
Jak funguje větrná turbína? S novým motorem ekoROTR od GE lépe než kdy dříve. Jak funguje větrná turbína? S novým motorem ekoROTR od GE lépe než kdy dříve. (34x)
Tým konstruktérů v GE dostal nelehký úkol. Vytvořit takový návrh rotoru větrné turbíny, který by snížil plýtvání větrem,...