Nacházíte se:  Úvod    Elektrárny    Větrné    Realizace projektu Pchery – mnoho prvenství

Realizace projektu Pchery – mnoho prvenství

Publikováno: 30.10.2008, Aktualizováno: 19.4.2009 19:04
Rubrika: Větrné

Počátkem února 2008 skončila hrubá (mechanická) montáž pilotního projektu větrné elektrárny Pchery a následně začalo „oživování“, po kterém následuje 250 hodinový zkušební provoz. Projekt je realizován ve spolupráci s finským výrobcem firmou WinWinD. Projekt VTE Pchery má několik prvenství. Jde o první projekt VTE s technologií WinWinD v rámci střední Evropy, je to první elektrárna s rotorem o průměru 100 m a s výkonem 3MW jde o největší doposud instalovaný jednotkový výkon ve střední Evropě. Jde rovněž o první projekt VTE instalovaný ve středních Čechách a to pouhých ca 20 km od letiště Praha – Ruzyně, věže jsou v dohledu již při výjezdu z Prahy po rychlostní komunikaci ve směru na Chomutov. V následujícím článku bych chtěl rekapitulovat průběh výstavby a informovat o zajímavostech a úskalích při řešení projektu Pchery a vůbec projektů větrných elektráren.

VTE Pchery používá technologii WinWinD jejíž srdcem je systém Multibrid, který tvoří 1-st planetová převodovka a pomaloběžný generátor s permanentními magnety. Rotor tvoří unikátní 50metrové listy, díky kterým je elektrárna určena především pro vnitrozemské lokality s průměrnými větrnými podmínkami. Jmenovitý výkon 3 MW je dosahován již při rychlosti větru 12,5 m/s. Odlišností větrné elektrárny WinWinD je především konstrukce věže, kterou na rozdíl od konkurence tvoří tři válcové tubusy s konstantním průměrem 4,65 m a až poslední díl je kónický zužující se na průměr 3 m pro usazení otočné části gondoly. Odlišnost konstrukce věže je dána především velkou hmotností strojovny, která je cca 123 tun a rozměry 14 × 4,5 × 4,5 metry. Rotor tvořený nábojem a třemi listy váží dalších cca 66 tun, věž tedy musí unést necelých 200 tun. Velikost jednotlivých dílů samozřejmě znamenala nutnost speciálního transportu, včetně tahačů a rovněž zajištění vysokotonážního jeřábu pro provedení montáže.

Doprava byla zajištěna kombinovanou námořní, říční a silniční dopravou. Kompletní gondoly se strojovnami a také náboje pro uchycení křídel rotorů putovaly od finského výrobce nejdříve námořní dopravou do Hamburku a následně po Labi do Mělníka, kde byly složeny v nákladním přístavu pro následnou silniční přepravu. O dva týdny později se ale začaly vršit problémy s dopravou dalších komponent a zajištěním jeřábu z důvodu odřeknutí nasmlouvaných termínů jeřábových prací a termínů přepravy. Bylo tedy nutné urychleně řešit změnu dodavatele těchto prací což se nakonec úspěšně podařilo a na zbývající dopravu a montáž byla nasmlouvána firma APB Plzeň, která má s tímto druhem přepravy, ale i montáží bohaté zkušenosti, je současně jako jedna z mála firem majitelem těžkých mobilních jeřábů nutných pro instalaci VTE.
Co se týká dopravy ostatních komponent, tak zajímavostí je bezproblémová doprava 50metrových listů rotorů od výrobce Euros z polské Ustroně, i když při dopravě padla za oběť nějaká ta dopravní značka. Naopak doprava daleko kratších za to však objemnějších tubusů věže z Chrudimi znamenala další komplikace a zdržení stavby. Nejdříve se muselo čekat ca dva dny na přidělení policejního doprovodu a následně musel konvoj celý den čekat u Kolína, protože již nestihl noční průjezd Prahou.
Dá se říct, že jedním z největších problémů při dopravě takto objemných dílů jsou v dnešní době hojně stavěné kruhové objezdy, které dokážou řádně zkomplikovat a zdržet celý transport. Velkým problémem je rovněž průjezdnost transportů pod různými mosty, kdy při transportu gondol z Mělníku do Pcher byla mezera mezi gondolou a mostem pouhý 1,5 cm.
Stavební práce jednotlivých elektráren, situovaného 500 a 1 000 m severovýchodně od okraje obce Pchery začaly v polovině srpna 2007 hloubením základů, usazením a zabetonováním základových dílů. Současně byly zpevněny příjezdové cesty, montážní plochy a instalována přípojka k síti. Tato část etapy skončila 2. října 2007. Nakládka gondol byla plánována na listopad, ale došlo k malému zpoždění a nakládka proběhla až začátkem prosince. Gondoly byly tak v Mělníku až v polovině prosince a bylo rozhodnuto o přesunutí zahájení montáže až na leden 2008. Vhodnost lokality potvrdila povětrnostní situace, kdy musela být montáž pro silný vítr několikrát někdy i na 1-2 dny odsunuta.
Při montáži byla nutnost montovat gondolu se strojovnou bezprostředně po dokončení montáže posledního dílu věže. Přestávky způsobené počasím, tak způsobily, že gondola první elektrárny byla zvedána a uchycena až za tmy při umělém osvětlení. U druhé věže došlo k nečekané komplikaci při montáži první sekce věže, kdy bylo nutné opravit vyšší toleranci v rovině spojení se základovým dílem, tak aby byla zaručena požadovaná hodnota svislosti věže.
V průběhu února a první polovině března proběhla montáž a propojování elektrických obvodů a hydrauliky uvnitř elektráren. Elektrárny byly připojeny do sítě pracovníky ČEZ 19. 3., poté probíhalo jejich oživování, po kterém následuje 250hodinový zkušební provoz. Dodávka elektřiny do sítě by začala v dubnu tohoto roku. Celková průměrná roční výroba větrných elektráren Pchery by mohla dosáhnout až 13 GWh/rok, což znamená přibližně 25 % využití instalované kapacity.
Projekt má i vlastní webovou prezentaci na adrese www.vtepchery.cz , kde je možné nalézt aktuální informace o projektu.
 

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Jak funguje větrná turbína? S novým motorem ekoROTR od GE lépe než kdy dříve. Jak funguje větrná turbína? S novým motorem ekoROTR od GE lépe než kdy dříve. (40x)
Tým konstruktérů v GE dostal nelehký úkol. Vytvořit takový návrh rotoru větrné turbíny, který by snížil plýtvání větrem,...
AREVA Wind pustila na moře nové plavidlo INNOVATION pro výstavbu větrných faremAREVA Wind pustila na moře nové plavidlo INNOVATION pro výstavbu větrných farem (40x)
K plánované instalaci osvědčené technologie pro mořské větrné farmy - AREVA M5000 bude použito nové těžkotonážní plavid...
Pobřežní větrné farmy: AREVA míří do Skotska a v Evropě tak završuje svůj rozsáhlý průmyslový plán (34x)
Paříž – 26. listopadu 2012 – K příležitosti návštěvy skotského prvního ministra Alexe Salmonda v Paříži pode...