Nacházíte se:  Úvod    Paliva    Jaderné palivo    Vyhořelé palivo z ÚJV Řež odvezeno z ČR

Vyhořelé palivo z ÚJV Řež odvezeno z ČR

Publikováno: 9.3.2008, Aktualizováno: 27.4.2009 13:59
Rubrika: Jaderné palivo

Ve dnech od 1. prosince 2007 do 8. prosince 2007 proběhla přeprava vyhořelého jaderného paliva z výzkumných reaktorů Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy (ÚJV Řež) do Ruské federace za účelem jeho přepracování. Z provozovaného reaktoru LVR-15 byly odvezeny stovky kilogramů vyhořelého jaderného paliva s nízko (10 %) i vysoko obohaceným uranem (36 %, resp. 80 %).

Přeprava vyhořelého jaderného paliva z ÚJV Řež do Ruské federace

Území ČR tak opustila většina jaderných materiálů nahromaděných během padesátileté existence ÚJV Řež, jejichž likvidace jako starých ekologických zátěží byla nařízena Státním úřadem pro jadernou bezpečnost (SÚJB) a finančně významně podpořena bývalým Fondem národního majetku ČR.

Akce byla realizována pod hlavičkou iniciativy usilující o minimalizaci hrozby zneužití jaderných materiálů pro teroristické účely - GTRI (Global Treath Reduction Iniciative) jako součást programu zaměřeného na návrat paliva z výzkumných reaktorů do Ruské federace, RRRFR (Russian Research Reactor Fuel Return). Jedná se o trojstrannou iniciativu USA, Ruské federace a Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE).

Tomuto transportu předcházel návrat malého množství vysoce obohaceného uranu v prosinci 2004, převedení školního reaktoru VR-1 na ČVUT z vysoce na nízko obohacené palivo (který se tak stal vůbec prvním reaktorem využívajícím nové ruské palivo) v říjnu 2005 a přeprava jaderných materiálů a plutonia v říjnu loňského roku.

ČR je první zemí EU, z níž k návratu vysoce obohaceného vyhořelého paliva do Ruské federace došlo. Slouží tak za modelový příklad pro další země, které se k podobně náročné akci chystají, a to jak ve smyslu zkušeností získaných při vytváření nezbytného legislativního rámce, tak při samotném technickém zajištění/řešení celé akce.

Díky vysokokapacitním kontejnerům, které za účelem přepravy na zakázku MAAE vyrobila Škoda JS, se podařilo hlavní část materiálu odvézt v jediném transportu. Předpokládá se, že tyto kontejnery budou využity i pro potřeby dalších zemí.

Na přípravě i vlastní realizaci se spolupodílely státní a soukromé organizace z ČR, USA, RF, tranzitních zemí a MAAE. Transport proběhl v plném souladu s velmi přísnými mezinárodními bezpečnostními a legislativními požadavky (zdroj: SÚJB).

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Jak se vyrábí jaderné palivoJak se vyrábí jaderné palivo (103x)
Postup fabrikace jaderného paliva ukázala novinářům 19. listopadu 2019 ruská palivová společnost TVEL. Ve výrobním závod...
Na Atomexu podepsány zakázky pro české firmy v řádech stovek milionů. Přelom v jaderné energetice: malé jaderné elektrárny (49x)
České firmy Chladicí věže Praha, Arako a Sigma Group podepsaly během 2. středoevropského fóra j...
Patentovaný postup TVELu na výrobu hafnia zvýší bezpečnost jaderných elektrárenPatentovaný postup TVELu na výrobu hafnia zvýší bezpečnost jaderných elektráren (46x)
Provozní bezpečnost tlakovodních jaderných reaktorů může zvýšit nový patent ruského výzkumného ústavu VNIINM, který patř...