Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Lidé-Věci-Události    Anketa časopisu All for Power: Je údržba energetických zařízení efektivní? Dříve bývala více.

Anketa časopisu All for Power: Je údržba energetických zařízení efektivní? Dříve bývala více.

Publikováno: 16.8.2013
Rubrika: Lidé-Věci-Události, Elektrárny

ANKETNÍ OTÁZKY:

1) Počátkem 90. let minulého století se firmy (provozovatelé energetických zařízení) rozhodly vyčlenit (nejen) údržby do dceřiných firem, resp. nakupovat si tyto služby od externích firem. Považujete toto z odstupu let jako krok správným směrem? Proč ano proč ne?
2) Jaký by byl podle Vás ideální systém údržby energetických zařízení?
3) Průmyslový sektor řeší problematiku dosažení co nejvýraznějších úspor vlastní spotřeby elektrické energie a zvýšení efektivity svých zařízení. Co by podle Vás mělo být tou správnou cestou?

Odpovědi specialistů na problematiky údržby - zde

Vybíráme jednoho z odpovídajících: Václav Kohout, PROJEKČNÍ KANCELÁŘ KOHOUT

Ad1) Můj úhel pohledu na odpovědi vychází čistě z mých osobních zkušeností. Mám malou projekční kancelář, kterou jsem převzal po otci a dělám pouze projekty nikoliv dodávky či montáže. Umožňuje mi to být nezávislí na tom, co má kdo ve skladu a s kým má dohodu o provizi atd. Mým úkolem je to, že jezdím po provozech a opravuji to, co jiní udělali špatně a dělám pouze oblast, která spolu souvisí, a nesnažím se dělat vše. Za 20 let většina zařízení prošla minimálně jednou generální opravou a stav nyní je výsledkem již nového systému. Ovšem jak je vytvořen systém specifikace problému, výběru zhotovitele, realizace a následného provozního boje? Pojďme se podívat na souslednost kroků, který popisuje stávající stav:

a. Údržba většinou nejlépe ví, co a kde ji zlobí a za jakých provozních stavů k daným problémům dochází. Ovšem byla v rámci úspor osekána na minimum.
b. Provoz naplánuje nějakou opravu a musí se vytvořit zadávací podmínky.
c. Zadávací podmínky organizuje nákup, bohužel lidézde většinou nemají technické povědomí. Obrátí se s dotazem na provoz, aby vyspecifikoval požadavky. Ovšem provoz nestíhá a peníze na tyto podklady se nedávají... Co udělá? Vezme tabulkové hodnoty, protože si nemůže jen tak něco vymyslet, a i když to realitě neodpovídá, nemá jinou možnost. On totiž nic jiného v ruce nemá.
d. Plánování oseká projekt podle nich o nedůležité části nebo dále upraví podmínky.
e. Obchod vypíše výběrové řízení podle těchto nesprávných parametrů.
f. Vytluče z vás cenu a jako obvykle Vás požádá o slevu, o které všichni ví a počítají s ní. Nákup se tak honosí úsporami, kterou jsou ovšem většinou fiktivní. A co je vodícím parametrem pro vítěze? CENA ale pouze investiční nikoliv provozní náklady. Firmy předloží reference, ale pouze ve ŠKO-ENERGO jsem zažil, že provozáci mohli mluvit do výběru firmy. Podle referencí si obvolali provozy a vyptali se na zkušenosti s danou firmou a jestli si náhodou většinu prací pouze nenakupují.
g. Nastane realizace se všemi rozčarováními a problémy. Obchod vyrukuje se zárukami a penále. Ale provozní parametry a zadávací podmínky jsou jiné, protože není pořádně udělaná práce na začátku a kdo tedy na konci ostrouhá...?
h. Zařízení se nějak zprovozní a nyní údržba zjistí, jak je to poruchové a drahé na provoz. Tato informace se ovšem nedostane k obchodníkům, aby měli zpětnou vazbu. Nikdo je nenutí to zohlednit.
i. No a tak má údržba ještě víc práce a ještě více naříká, ale úspory pokračují. Další pohled je ten, kdo se nabízí? Jaké firmy jsou na trhu? Jde o velké historické firmy a spousta malých a středních projekčně dodavatelských či zámečnických, montážních a do toho obchodní zástupci. Ovšem kdo v nich pracují? Jak je možné si myslet, že montážní firma, kde nejstaršímu montérovi je 24 let má zkušenosti. 

Jak je možné si myslet, že projekční kancelář, která nakoupí drahé a sofistikované konstrukční programy a posadí k nim studenty, bude schopná něco vyřešit? Projekce, kde jsou starší a zkušení konstruktéři, kteří mají zkušenosti a mají pár let do důchodu se bojí o své místo, protože už nemají ten „drajf". Takže mladý většinou nic moc nenaučí, aby byly stále potřební. Posledních 20 let přineslo zásadní problém. Zapomnělo se, že víc než kde jinde je v našem oboru potřeba kontinuita a spolupráce generací, aby staří předávali zkušenosti mladým a oni se tak mohli posunout dál. Osobně znám firmu, kde mladý člověk po škole, dosazený do vedení projekce šmahem vyhodil staré pardály a firma prostě úplně vyhořela. Ten kluk tam byl rok, ale firma se z toho ani po 10 letech nedostala. Funguje sice nějak dál, ale když přijdete na provoz a zeptáte se, kdo dělal ten projekt tak vám řeknou: „to ti blbci z..."

Ad2) To už je dávno vymyšlené, ale není to dnes „in". Ideální by bylo:
1) Poctivě udělat přípravu na začátku a hold do ní investovat.
2) Hlídat, kdo ty podklady dělá a jaké má ten člověk zkušenosti a nikoliv firma. Firma, kde nejsou zkušení lidé, neznamená nic.
3) Komunikovat s údržbou a od začátku řešit co to pro ně bude znamenat.
4) Nekoukat se na logické celky, hranice jednotlivých údržeb nebo provozní a investiční peníze, ale dát to na jednu kopu a vidět kolik ta sranda stojí jako celek.
5) Donutit nákup, aby si prošel i provozem a seznámil se tak s tím o čem rozhoduje.

Ad3) Když se bude poctivě přistupovat ke všemu v bodech č. 1 a 2 tak to přejde samo.

 

 

 

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trafostanice v Chotějovicích – nová R 420 kV z pohledu projektantaTrafostanice v Chotějovicích – nová R 420 kV z pohledu projektanta (128x)
Energo Ekoprojekt Turnov s.r.o. (EET) byla zapojena do prací na nové R 420 kV v Chotějovicích již od stadia vytváření ko...
Sledujte živé vysílání z Dnů teplárenství a energetiky (121x)
      Ve dnech 23 až 25. dubna 2014 proběhnou Dny teplárenství energetiky. Teplárenské sdružení pořádá tuto akci již ...
Unikátní kontejnerizovatelná vrtná věžUnikátní kontejnerizovatelná vrtná věž (119x)
Sviadnovská společnost Huisman Konstrukce vyrobila další unikátní kontejnerizovatelnou vrtnou věž LOC 400 o výšce 38 met...