„Výpadky ve výrobě elektřiny prakticky neexistují, Dukovany modernizujeme v době plánovaných odstávek,“
nastínil v rozhovoru pro časopis All for Power č. 1/2010 Ing. Tomáš Žák, MBA, ředitel Jaderné elektrárny Dukovany (divize výroba) ČEZ, a. s.
Ing. Tomáš Žák, MBA, působí ve společnosti ČEZ, a. s. od roku 1985. V letech 1985 až 2002 prošel různými technickými pozicemi právě v Jaderné elektrárně Dukovany (operátor sekundárního okruhu, operátor primárního okruhu, vedoucí reaktorového bloku, bezpečnostní inženýr a vedoucí oddělení technického rozvoje EDU). Od roku 2002 působil jako odborný asistent výkonného ředitele úseku jaderných elektráren, kterým byl právě odstupující ředitel Dukovan, Zdeněk Linhart. Později byl vedoucím projektu údržba (dnešní Asset management). Tomáš Žák je absolventem elektrotechnické fakulty Vysokého učení technického v Brně, postgraduálního studia "výstavba a provoz jaderných elektráren" a studia MBA.
Přibližte, prosím, specifika postupné modernizace bloků z hlediska toho, že současně musí probíhat výroba elektrické energie a současně se provádí modernizace.
Když jsme před lety začali uvažovat o modernizaci elektrárny a využití jejích rezerv (daných značnou konzervativností ruského projektu), stáli jsme před několika otázkami. O možnosti zvýšení výkonu elektrárny i reaktorů nebylo pochyb, protože touto cestou před námi již úspěšně prošla řada reaktorových bloků VVER 440 v zahraničí. Otázkou bylo, zda optimálního přínosu dosáhneme zvýšením výkonu bloků o 5, 10 nebo o 15 %. Technicko-ekonomické analýzy ukázaly, že v našich podmínkách je optimum ve střední cestě, a to ve zvýšení elektrického výkonu bloků o 10 %. Tohoto navýšení dosáhneme zvýšením účinnosti turbín a také zvýšením výkonu samotného reaktoru o 5 %. Další otázkou, kterou jsme museli řešit, byl způsob provedení celé akce na všech čtyřech blocích. V zásadě existovaly dvě možnosti. Akci zvýšení výkonu naplánovat jako jednorázovou investici, při mimořádné odstávce v délce mnoha měsíců ji provést nejlépe formou na klíč a znovu spustit nový zmodernizovaný blok. Nebo modernizaci rozplánovat na delší časový úsek několika let do běžných odstávek, které se kvůli výměně paliva a revizi zařízení stejně musí dělat, a bloky jinak normálně provozovat. Po mnoha úvahách jsme zvolili tuto druhou cestu. Je sice delší a komplikovanější se značnými nároky na koordinaci investice s normálním provozem bloků, ale má řadu nesporných výhod. Výpadek ve výrobě, resp. v době, kdy dlouhodobě odstavená elektrárna nevyrábí, tak není potřeba nahrazovat jinými zdroji. Mezi jednotlivými modernizačními kroky je relativně dostatek času na vyhodnocení nedostatků i dobrých zkušeností pro obdobné činnosti na dalších blocích. Největší výhodou této postupné modernizace je potom nižší náročnost na specializované odbornosti.
Zaznamenáváte nějaký zvýšený důraz na bezpečnost provozu JE? Třeba zvýšený počet kontrol a podobně?
Přesto, že navenek je elektrárna v běžném provozu, není to tak docela pravda. Každé spouštění po odstávce je spouštěním inovovaného jaderného bloku s řadou nových zařízení a do jisté míry odlišnými vlastnostmi a chováním. Takové změny techniky kladou zvýšené nároky na práci personálu, protože provozovat elektrárnu za všech situací bezpečně je nutná podmínka pro povolení, které nám vydává Státní úřad pro jadernou bezpečnost k provozu. Státní dozor tomu samozřejmě věnuje zvýšenou pozornost a provádí kontroly ve větší frekvenci, než tomu bylo před započetím modernizace.
Jde v případě modernizace Dukovan o složitější činnost než v případě klasických uhelných elektráren?
Klasické uhelné elektrárny zase pracují s vyššími parametry páry (tlak a teplota), které představují větší namáhání materiálů i vyšší nebezpečí. Myslím, že správné je říct, že každý, jádro i klasika, máme zčásti odlišné problémy.
Někde jsem se dočetl, že mezi lety 2009 až 2015 hodlá ČEZ realizovat v Dukovanech téměř 220 investičních akcí.
Z tohoto počtu mohu opravdu zmínit jenom ty největší: výměna a modernizace systému kontroly a řízení, výměna a modernizace vysokotlakých a nízkotlakých rotorů turbín, záměna generátorů a blokových transformátorů za silnější.
Popište, prosím, konkrétně vybranou modernizační akci, která ovlivní doposud zažité činnosti zaměstnanců elektrárny?
Jednoznačně je to modernizace systému kontroly a řízení. Kromě nových systémů jde i o nový design velínů elektrárny – takzvaných blokových dozoren. Tyto změny mají i značný dopad do výcviku operátorů, protože je třeba nacvičit nové způsoby manipulace. Jaderná elektrárna Dukovany má pro tyto účely přímo v areálu plnorozsahový trenažér, což je věrná kopie blokové dozorny, napojená ovšem na simulační počítač a ne na skutečné zařízení. Na tomto trenažéru probíhá výcvik personálu blokových dozoren. Lze to třeba přirovnat k leteckému simulátoru a přeškolení pilotů na nový typ letadla. Protože elektrárna prochází kontinuální změnou, musí se v jistém okamžiku změnit i trenažér tak, aby reagoval jako skutečný modernizovaný blok.
Kolik pracuje v JE Dukovany lidí, přímo a ve firmách, které jsou na Dukovany napojeny?
Při provozu mimo odstávky bloků (uprostřed roku) je na elektrárně přibližně 1.100 lidí a v průběhu odstávek je to o více než tisíc lidí více, především se jedná o pracovníky dodavatelských firem.
Jak se změní počet zaměstnanců po prodloužení životnosti? Jaká je věková struktura zaměstnanců elektrárny?
Změnu počtu zaměstnanců při prodlužování životnosti elektrárny neplánujeme. Věková struktura zaměstnanců je však náš velký současný problém, hlavně protože na elektrárně pracuje většina lidí přibližně stejně starých (něco přes padesát let) a tedy i současně odejde do důchodu. Protože výchova nového pracovníka je záležitostí několika let, začali jsme se tím zabývat již dříve a teď toto úsilí budeme ještě stupňovat.
Nastoupil jste do funkce v době probíhající modernizace a jako prvořadý cíl jste si stanovil obnovu personálu. Jako toho hodláte docílit?
Na tomto úkolu pracujeme s naší personální divizí, která spolupracuje s řadou středních a vysokých škol. Naším úkolem je přesvědčit širší okolí elektrárny a technicky zaměřené lidi v celé České republice, že energetika má před sebou velkou budoucnost. Že lokalita JE Dukovany má před sebou dobrou a dlouhou budoucnost. Docílit toho chceme zvýšením náboru mladých lidí do vybraných technických profesí v takovém čase a množství, abychom je uměli dobře zaškolit a oni byli včas připraveni nahradit ty, kteří odejdou do důchodu.
Přibližte, prosím, jak probíhá příprava lokality Dukovany pro budoucí možnost výstavby nového zdroje.
Asi víte, že nyní probíhá výkup pozemků v celém okolí elektrárny právě za tímto rozvojovým účelem. Je to běh na dlouhou trať, v současnosti je na řadě 3. a 4. blok Temelína. Lze předpokládat, že na blok č. 5 EDU by přišla řada s několikaletým odstupem.
Dukovanská jaderná elektrárna je největším domácím zdrojem elektřiny, loni vyrobila rekordních 14,434 terawatthodiny proudu.
Jde o rekord z roku 2008, výroba v roce 2009 činila 13,955 TWh, tedy třetí nejvyšší v historii elektrárny, a bude se pohybovat přibližně na této úrovni i v roce 2010. Právě probíhající modernizace a její nároky na délky odstávek jsou příčinou, že rekord z roku 2008 překonáme až výrobou v roce 2011 a 2012.
Díky postupné modernizaci zařízení se výkon elektrárny v dalších letech ještě o něco zvýší. O kolik se zvýší výkon a kdy by měla elektrárna najet na 100% výkon?
Projekt Využití projektových rezerv EDU dosáhne své mety 4 × 500 MW v roce 2012. Od roku 2013 bychom měli tímto zvýšeným výkonem a projektem zkrácení odstávek CikCak dosahovat výroby okolo 16 TWh. Nutnou podmínkou je samozřejmě provozovat elektrárnu tak jako dosud, bezpečně a spolehlivě.
Související články
- Stálý výbor pro jadernou energetiku jednal o parametrech výstavby dalších jaderných bloků v ČR (19.1.2017)
- Dukovany stále patří k nejlépe provozované jaderné elektrárny (23.4.2014)
- Zemětřesení vyvinulo 100násobně nižší hodnoty, než na které je již nyní koncipována jaderná elektrárna Dukovany (3.10.2013)
- V závěru srpna dostala JE Dukovany stavební povolení (3.9.2013)
- Jaderná elektrárna Dukovany může být příkladem, měla by se ale i zlepšit (23.6.2011)
- 1. blok JE Dukovany je odstaven pro pravidelnou výměnu paliva a revize zařízení (14.9.2010)