Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Tiskové zprávy    Vítkovice zapálily první z nových kotlů Elektrárny Tušimice

Vítkovice zapálily první z nových kotlů Elektrárny Tušimice

Publikováno: 23.3.2009, Aktualizováno: 12.7.2022 13:31
Rubrika: Tiskové zprávy

První ze sedmi kotlů, které do roku 2013 dodá strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP společnosti ŠKODA PRAHA Invest s.r.o., generálnímu dodavateli projektů Obnovy výrobních zdrojů Skupiny ČEZ, dnes úspěšně prošel premiérou - takzvaným prvním zapálením plynových hořáků. Parní kotel K23 z 15miliardové zakázky pro Skupinu ČEZ stojí v Elektrárně Tušimice a zapálení je důležitým mezníkem jeho celkového zprovoznění. S uvedením do provozu se u tušimického kotle, který výrazně zdokonalí spalovací procesy v elektrárně a tím dále sníží ekologickou zátěž pro okolí, počítá letos v květnu. Po zprovoznění kotle K23 bude následovat i zprovoznění druhého kotle K24. Pak plynule naváže realizace dalších dvou obdobných zařízení pro Tušimice a následně modernizace tří kotlů v Elektrárně Prunéřov.

Strojírenské VÍTKOVICE, přesněji jejich dcera VÍTKOVICE POWER ENGINEERING, staví v Tušimicích zcela nové zařízení na místě starého. Jednotlivé kotle mají parní výkon 547 t/h (elektrický výkon bloku je 200 MW). Na jednom kotli je přibližně 23 tisíc montážních svárů tlakového systému a 3,9 tisíce tuny ocelových konstrukcí. Hmotnost tlakového systému každého kotle je zhruba 1,8 tisíce tuny. Celková hmotnost netlakových částí (studených a horkých kanálů) je asi 520 tun.

Elektrárna v Tušimicích je první z uhelných elektráren Skupiny ČEZ, kde je realizován program komplexní obnovy. „Pro skupinu VÍTKOVICE MACHINERY GROUP je proto tato zakázka mimořádně důležitou referencí. Kotle pro elektrárenské bloky výkonů od 100 do 500 MW jsou jedním z našich klíčových produktů a energetiku, včetně jaderné, rozvíjíme jako strategický obor,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva společnosti VÍTKOVICE Jan Světlík.

Parní kotle nové generace budou, a to v Tušimicích i v Prunéřově, produkovat stejné či větší množství energie s vyšší účinností a se sníženou zátěží pro životní prostředí. Technologie je navržena se životností čtvrt století a ekologické parametry přitom budou výrazně lepší než u stávajícího zařízení. Na spalovacím procesu, který musí zajistit ekologické limity platné v EU, spolupracují společnosti ze skupiny VÍTKOVICE s firmami MORE, s.r.o., a IVITAS, a.s. Výsledky projektování jsou konzultovány s předními odborníky na katedrách energetiky ČVUT Praha a VŠB-Technické univerzity Ostrava.

Vývoj energetického kotle nové generace je specialitou strojírenské skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP. Vychází z detailní znalosti parametrů českého hnědého uhlí, jeho vlastností ve spalovacím procesu a dlouhodobých zkušeností s provozovanými kotli, které VÍTKOVICE pro ČEZ postavily v minulých desetiletích.

Smlouvu na dodávku kotlů pro Elektrárnu Tušimice podepsaly VÍTKOVICE s generálním dodavatelem výstavby, společností ŠKODA PRAHA Invest, členem Skupiny ČEZ, dne 5. května 2006. Od té chvíle pak probíhaly intenzivní práce na zpracování projektové dokumentace a v říjnu 2006 začala výroba tlakových částí prvních dvou kotlů pro Tušimice. V červnu 2007 byla zahájena plánována odstávka příslušných bloků elektrárny a současně začala čtyřměsíční demontáž 10.640 tun starých zařízení. Od září 2007 probíhala montáž kotlů. Tu uskutečnily HUTNÍ MONTÁŽE, rovněž společnost ze skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP.

Několik doplňujících údajů

  • Celkový počet montážních svárů tlakového systému na jednom kotli je asi 23 000.
  • Celková hmotnost ocelových konstrukcí (z dceřiné a.s. VÍTKOVICE HEAVY MACHINERY) pro jeden kotel je zhruba 3.900 tun. Celková hmotnost tlakového systému jednoho kotle je okolo 1.800 tun.
  • Celková hmotnost netlakových částí (studených a horkých kanálů) je asi 520 tun.
  •  Montáž tlakové části kotle K23 probíhala 8 měsíců a jejím vyvrcholením byla tlaková zkouška kotle, která proběhla 20. 5. 2008 v devítidenním předstihu před plánovaným termínem. (Do konce června 2008 se uskutečnila rovněž tlaková zkouška kotle K24.).
  •  Od 12. 2. 2009 byly zahájeny proplachy a chemické čištění kotle K23 včetně navazujících potrubí, a tím byly zahájeny čistící operace, které zbavují nové zařízení všech nežádoucích nečistot před najetím celého bloku. Čistící operace dále pokračují profukem, a to vlastní parou kotle po 1. zapálení kotle na plynové hořáky. Při provozu plynových hořáků je prováděno postupné vysušování vyzdívek až k najetí na hlavní palivo – hnědé uhlí. Najetím na hnědé uhlí přechází zprovoznění kotle do tzv. horkých zkoušek, při kterých se provádí seřízení spalovacího procesu, které je završeno závěrečnými garanční testy.
Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vyjádření k předběžnému hodnocení nabídky Konsorcia MIR.1200 investorem (100x)
Hodnocení naší nabídky na dostavbu JE Temelín, které jsme dnes obdrželi od společnosti ČEZ, vnímáme jako předběžné. Nyní...
Důlní výztuže z ArcelorMittal Ostrava se nově uplatňují v Jižní Americe a jižní Africe při výstavbě tunelů nebo těžbě zlata a diamantů Důlní výztuže z ArcelorMittal Ostrava se nově uplatňují v Jižní Americe a jižní Africe při výstavbě tunelů nebo těžbě zlata a diamantů (82x)
Vzhledem ke složité situaci v důlním průmyslu, kdy nízká cena uhlí způsobuje celosvětové snižování těžby, hledá ArcelorM...
SES Tlmače dodajú dva kotly do Veľkej Británie (54x)
SLOVENSKÉ ENERGETICKÉ STROJÁRNE, a.s. so sídlom v Tlmačoch (SES Tlmače) uzavreli kontrakt s francúzskou spoločnosťou VIN...