Nacházíte se:  Úvod    Paliva    Proč jezdit na CNG

Proč jezdit na CNG

Publikováno: 28.5.2014
Rubrika: Paliva
  • Nejlevnější palivo – nízká spotřební a nulová silniční daň
  • Nízká spotřeba – mimořádně nízké provozní náklady
  • Nejbezpečnější palivo – silnostěnné tlakové nádoby odolné proti nárazu, minimální možnost úniku paliva, výbušnost směsi případného uniklého paliva se vzduchem je 8 krát nižší než u kapalných paliv
  • Nejnižší úroveň emisí – emise CO2 sníženy až o 30 procent, nulová emise pevných částic a aromatických uhlovodíků a aldehydů

Klíčová slova: CNG, palivo, ČPS

Nízké náklady
Právě nízké náklady jsou základním důvodem, proč jezdit na zemní plyn. V současnosti je zemní plyn nejlevnějším palivem pro pohon vozidel v ČR. V porovnání s benzinem jsou náklady při použití CNG zhruba poloviční. Navíc všechna CNG vozidla pro přepravu osob jsou osvobozena od silniční daně.

Bezpečnost
Zemní plyn je uchováván v tlakových lahvích pod tlakem 20 MPa, které jsou u moderních automobilů umístěny pod podlahovou plošinou a zespoda chráněny plechovým krytem. Tlakové lahve procházejí přísnými bezpečnostními zkouškami, které zahrnují nárazové testy, testy odolnosti vůči zvýšenému tlaku, atd. Navíc jsou tyto lahve vybaveny pojistnými ventily, které v případě nadměrnému růstu tlaku plyn začnou upouštět do ovzduší. Zemní plyn je lehčí než vzduch, proto při dopravní nehodě, kdy vznikne požár, dochází k jeho postupnému upouštění do ovzduší a vozidlo i jeho posádka tak zůstanou nepoškozeni. V mezinárodních testech jsou vozidla na CNG bezpečnější než benzinová nebo naftová.

Ekologie
Zemní plyn představuje v současnosti nejčistější pohon z běžných paliv. V porovnání s benzínem přináší o 25 až 30 procent nižší emise CO2, o 75 procent nižší emise CO a až o 80 procent nižší emise aromatických uhlovodíků. Ještě zajímavější je porovnání s naftou, kdy motory na CNG produkují o 50 procent nižší emise CO, o 80 procent nižší emise NOx a aromatických uhlovodíků a naprosto eliminují emise SO2 a pevných částic. V době, kdy se stále více hovoří o hrozbě skleníkového efektu a EU připravuje závazný cíl pro dlouhodobou politiku klimatu snížit emise skleníkového plynu oxidu uhličitého CO2 o 40 procent, je to silný argument pro pohon na stlačený zemní plyn. Navíc ve velkých aglomeracích mnohých zemí EU již dochází k omezování množství dopravních prostředků, které se mohou pohybovat v centrech měst v případě nepříznivé smogové situace. A právě CNG automobily mají v tomto případě vždy výjimku.

Český plynárenský svaz (ČPS) je nezávislé sdružení firem a odborníků působících v plynárenství a souvisejících oborech. ČPS navázal v roce 1992 na bohatou činnost svých předchůdců, kteří v tehdejším Československu založili již v roce 1919 Československý plynárenský a vodárenský svaz a byli spoluzakladateli Mezinárodní plynárenské unie (IGU) v roce 1931. ČPS v současné době sdružuje téměř 102 odborných sdružení a firem působících v plynárenství a cca 234 individuálních členů – ve velké většině špičkových plynárenských odborníků.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Auta s hybridním vodíkovým pohonem závodila v PrazeAuta s hybridním vodíkovým pohonem závodila v Praze (28x)
Finále slovenských a českých týmů v šestihodinovém vytrvalostním závodě aut s hybridním vodíkovým pohonem se konalo dnes...
Palivová společnost TVEL slaví 20. výročíPalivová společnost TVEL slaví 20. výročí (20x)
V pondělí 12. září 2016 oslavila své 20. výročí ruská palivová společnost TVEL, která dodává palivo pro všechny české a ...
Rosatom začíná přepracovávat použité palivo z reaktorů VVER-1000Rosatom začíná přepracovávat použité palivo z reaktorů VVER-1000 (17x)
První várka použitého paliva z reaktorů VVER-1000 Rostovské jaderné elektrárny dorazila 16. prosince 2016 do podniku Maj...