„Nový nadkritický blok elektrárny v Ledvicích je pro každého inženýra a manažera obrovskou výzvou,“
Rubrika: Elektrárny, Výstavba nového bloku Ledvice, Rozhovory
řekli v rozhovoru pro časopis All for Power Ing. Daniel Jiřička (D. J.), jednatel společnosti a generální ředitel ŠKODA PRAHA Invest s.r.o., a Ing. Zbyněk Mrázek (Z. M.), ředitel výstavby Nového zdroje v elektrárně Ledvice 660 MWe.
Ing. Daniel Jiřička
Daniel Jiřička vystudoval obor Ekonomika a řízení elektrotechniky a energetiky na ČVUT v Praze. Přes nejrůznější pozice se v Jaderné elektrárně Temelín (na straně generálního dodavatele technologie společnosti ŠKODA PRAHA), vypracoval z technika řízení montáží na náměstka divize elektrárny Temelín. Poté na několik let společnost ŠKODA PRAHA opustil, když se věnoval například restrukturalizaci ve skupině Al Invest Břidličná. V roce 2005 se do ŠKODA PRAHA vrátil, tentokrát s úkolem vytvořit tým odborníků ve ŠKODA PRAHA Invest, kteří budou řídit projekty obnovy výrobní kapacity Skupiny ČEZ. Dnes stojí v čele obou sesterských společností, ŠKODA PRAHA Invest a ŠKODA PRAHA.
Ing. Zbyněk Mrázek
Zbyněk Mrázek vystudoval obor Výroba a rozvod elektrické energie na ČVUT v Praze. Po ukončení vysoké školy dlouhodobě působil v EZ Praha a.s. (nyní Siemens Engineering s.r.o.), kde se přes pozice projektant, vedoucí montážní správy a ředitel divize stal výkonným ředitelem. Poté krátkodobě působil ve společnosti ŠKODA PRAHA a.s. jako ředitel nákupu a ředitel divize klasických elektráren. Následně, z pozice generálního ředitele, řídil restrukturalizaci PRAGA Louny a.s. V roce 2006 nastoupil do ŠKODA PRAHA Invest s.r.o. s úkolem vytvořit tým, který bude z pozice generálního dodavatele řídit projekt Nový zdroje Elektrárny Ledvice. Zbyněk Mrázek je ženatý a má dvě děti.
Řekněte, prosím, jaké jsou hlavní činnosti a nároky na generálního dodavatele tak mimořádných projektů, jakými projekty obnovy výrobní kapacity Skupiny ČEZ v České republice dozajista jsou.
D. J.: Jsme, jako generální dodavatel, odpovědní za realizaci díla, od jeho vyprojektování přes zasmluvnění dodavatelské sítě, řízení a koordinaci dodavatelů, jejich projektů a dodávek technologií, včetně montážních prací, řídíme celou stavbu a dohlížíme na kvalitu díla. V naší odpovědnosti je dále např. najíždění díla a samozřejmě pak předání zákazníkovi a garanční provoz. V těchto činnostech se odráží široké spektrum odborností, které musíme v rámci společnosti zvládat. Hovořím o silné projekční a inženýringové skupině, projektových manažerech, o manažerech jakosti a technické kontroly, takzvaných „najížděčích“, dále pak site manažerech a dalších odbornostech, které jako generální dodavatel musíme zajišťovat a garantovat.
Jak zvládáte, jako generální dodavatel projektů obnovy výrobních zdrojů Skupiny ČEZ, náročný harmonogram prací?
D. J.: Celkově mohu konstatovat, že se nám daří naplňovat plán obnovy výrobních zdrojů Skupiny ČEZ, někde samozřejmě s většími či menšími problémy. Nutno poznamenat, že se jedná o největší energetický projekt za posledních 10 let (zahrnuje výstavbu nového bloku v Elektrárně Ledvice, nový paroplynový zdroj v Elektrárně Počerady, komplexní obnovu elektráren Tušimice II a Prunéřov II – pozn. redakce), kdy se do české energetiky příliš neinvestovalo. Současný vývoj naznačuje, že se termínové a kvalitativní představy obnovy domácích výrobních zdrojů setkávají se skutečností, což je velký úspěch. Drobné nesoulady jsou částečně způsobeny přerušením tradice, kdy nebylo příliš praktických příležitostí jak pro inženýrské firmy, tak pro dodavatele. Specialisté, kteří v oboru působili, často odešli buď do důchodu, nebo do jiných oborů. Toto se samozřejmě dotklo i naší společnosti. I my jsme se ještě nedávno museli hodně potýkat s faktem, že v minulých letech nepatřila technika mezi preferované studijní obory, a museli jsme hledat cesty, jak navázat na přerušenou tradici.
Jako generální dodavatel, s mnohými komplexními úkoly, musíte disponovat kvalifikovaným týmem.
D. J.: V našem oboru platí více než kde jinde, že úspěch stojí na lidech a jejich odbornosti, kterou pro svého zaměstnavatele společně rozvíjejí. Transformací se ŠKODA PRAHA jsme do ŠKODA PRAHA Invest získali mnoho odborníků, obrovskou práci jsme ale v posledních letech odvedli na volném trhu, ze kterého jsme získali hodně nových zaměstnanců. Naše požadavky na úroveň vzdělání našich zaměstnanců jsou značné. V současné době je cca 60 % našich lidí vysokoškolsky vzdělaných. Oproti minulým obdobím, kdy jsme měli deficit kvalifikovaných zájemců o práci v našem týmu, nyní jsme velmi úspěšní v získávání nových zaměstnanců. Možná i proto, že jsme aktivní nejen na vysokých školách, ale snažíme se motivovat ke studiu na oborech strojních a elektro i středoškoláky. Pozitivní roli hrají i média, která o energetice píší čím dále tím více a popisují ji jako obor, který má budoucnost.
Problém, který v oboru sledujeme u našich dodavatelů, je nedostatek svářečů a montérů.
Z. M.: Kupříkladu projekt Ledvice je z hlediska technických požadavků a zúčastněných dodavatelů mezinárodní akcí. Nutností je tedy běžné využívání angličtiny. Ve vazbě na tyto podmínky proto tvoříme tým zkušených pracovníků a mladých absolventů s jazykovými zkušenostmi. V řešení konkrétních problémů spolupracujeme s vysokými školami a výzkumnými ústavy. V rámci této spolupráce se snažíme vytipovat vhodné lidi na školách, abychom je mohli zapojit do realizace projektu co nejdříve.
Jak v roli generálního dodavatele uplatníte technické know-how Vaší společnosti?
D. J.: Technické know-how uplatníme zejména v roli generálního projektanta, kdy dílo nejprve vyprojektujeme minimálně až po úroveň koncepčního projektu. To činíme sami nebo s přispěním externích projekčních organizací, které koordinujeme. Hodně aktivity v projektové oblasti odvedeme také na koordinaci a kontrole realizačních projektů našich dodavatelů, ze kterých dílo kompletujeme. V této práci je neodmyslitelně integrována naše zkušenost z minulých projektů, znalost a „best practice“, kterou naši projektanti po desetiletí tvořili ještě v rámci ŠKODA PRAHA. Náš úspěch však hodně stojí též na našich dodavatelích, na kvalitě jejich projekčních a následně výrobních výstupů, na kterých se například hodně podílejí jejich vlastní investice do výzkumu a vývoje. Na inovativní přístup našich dodavatelů pak mohou navázat naši projektanti a inženýři a nabídnout zákazníkovi dílo, které splňuje nejmodernější zejména technické, technologické, materiálové, výkonové a environmentální požadavky.
V jakém stadiu jsou nyní jednotlivé projekty obnovy výrobní kapacity Skupiny ČEZ v České republice?
D. J.: Nejdál je projekt komplexní obnovy Elektrárny Tušimice II. Blok 23, jehož obnovu jsme zahájili v roce 2007, byl nedávno poprvé přifázován do energetické sítě, na bloku 24 dokončujeme čistící operace, profuky a zkoušky, které předcházejí rovněž prvnímu připojení k síti. Projekt komplexní obnovy Elektrárny Prunéřov II, kde budeme pracovat na třech blocích, je ve stadiu projektování a zasmluvňování dodavatelského modelu. Počeradský nový paroplynový zdroj, jehož generální dodávku jsme nedávno podepsali, už rovněž projektujeme a jednáme s klíčovými dodavateli. Projekt v Elektrárně Ledvice je v současnosti náš druhý, kde již probíhá realizace na stavbě. Jak jsme daleko, dál určitě poví kolega Mrázek.
Popište tedy, prosím, podrobněji současný stav realizace v Ledvicích.
Z. M.: V současné době (rozhovor jsme uskutečnili počátkem srpna 2009 – pozn. redakce) dokončujeme 3. etapu projektu – Uvolnění staveniště pro nový zdroj. V principu 3. etapa zahrnovala výstavbu chemické úpravny vody, vodního hospodářství, nové administrativní budovy a zauhlování. Rozsáhlé byly též přeložky sítí, které byly provedeny, abychom vytvořili požadovaný prostor pro nový zdroj.
Co budete ještě chtít v Ledvicích stihnout do konce roku?
Z. M.: Zároveň s ukončovanou 3. etapou již běží naplno 4. etapa – Výstavba nového zdroje, tj. zejména stavební část hlavního výrobního bloku, již je ukončena výstavba dvou 140metrových betonových věží. Do konce letošního roku bude hotová hrubá část stavby nového bloku, stavební část čerpací stanice chladící vody, spodní část chladicí věže, dokončíme základy pro elektroodlučovače a kouřový ventilátor.
Pro Vás osobně je práce na výstavbě nadkritického bloku, prvního v ČR, věřím, něčím mimořádným.
Z. M.: Z hlediska organizace a řízení výstavby ne, ale vzhledem k technologickému vývoji je zajímavá především z hlediska použitých materiálů.
Jak rozsáhlý tým jste na projekt Ledvice nasadili?
D. J.: Pro výstavbu nového bloku máme v současné době vyčleněno přes 50 specialistů přímo v týmu projektového úseku, dalších cca 80 ve spolupracujících útvarech zejména v projekci, kvalitě, najíždění a dalších.
V roce 2013 by měla obnova skončit, co dále?
D. J.: Do uvedeného roku jsme vytíženi maximálně, poté budeme muset realizovat další projekty. S tím souvisí i naše současné aktivity například ve Vietnamu. Chceme využít zkušenosti nabyté v rámci projektu ŠKODA PRAHA v Číně, kdy se nám podařilo s úspěchem vstoupit na asijský trh s projektem Shen Tou (dodávka 4 bloků elektrárny Shen Tou v Číně, 4 x 500 MWe – pozn. redakce). I proto jsme předložili nabídku na výstavbu zdroje 2 x 500 MWe, resp. 4 x 500 MWe ve Vietnamu. České firmy zde mají dobré jméno, značka ŠKODA PRAHA na zahraničních trzích stále hodně znamená.
Ne každý vstup na zahraniční, neznámý trh šel hladce. Mám tím na mysli Vaši aktivitu v Egyptě.
D. J.: Máte pravdu, v době zakázkové nouze v roce 2005 ŠKODA PRAHA uzavřela dva kontrakty na egyptském trhu. Dostali jsme se pod velký tlak ze strany investora, pozice na trhu v této době byla velmi složitá… Zkušenost to byla velmi tvrdá, ale dobrá. Obě zakázky v tomto roce předáváme zákazníkovi, bohužel s negativními ekonomickými výsledky pro ŠKODA PRAHA. Ale známe již specifika tohoto trhu, vše jsme nakonec zvládli. Nyní by nebylo taktické, po těch těžce získaných zkušenostech, trh opouštět a ŠKODA PRAHA se zde bude o případné další projekty ucházet.
Optimisticky pro možnosti podnikání pro Vás ale určitě zní i zprávy o obnově jaderného programu v Německu.
D. J.: Pro nás nejsou nijak zvlášť významné informace o obnově jaderných programů například v Německu, protože si uvědomujeme, které trhy pro nás jsou dosažitelné, kde jsme schopni se prosadit, a kde nikoliv. Pro ŠKODA PRAHA Invest je největší prioritou dalšího období dostavba Temelína a Dukovan, kde chceme v každém případě uplatnit zkušenosti generálního dodavatele technologie těchto elektráren, kterým byla ŠKODA PRAHA.
Novinkou v oblasti naší strategie je také to, že se zajímáme i o projekty, které se týkají výstavby obnovitelných zdrojů energií. V současnosti se ucházíme o přidělení zakázky sice malého, ale pro nás prvního projektu – větrného zdroje 2 × 2 MWe. Obnovitelné zdroje mají budoucnost, proto samozřejmě chceme být v tomto směru aktivní.
Nakonec se, prosím, zmiňme ještě o transformačním procesu, který v roce 2008 proběhl mezi ŠKODA PRAHA Invest a ŠKODA PRAHA. Oč šlo především?
D. J.: Prioritou bylo zachovat a stabilizovat ŠKODA PRAHA, která dlouhodobě vykazovala negativní hospodářské výsledky a bohužel též neschopnost přizpůsobit se změně podmínek na trhu na přelomu 90. let. Cílem bylo zachovat know-how a její značku, ale taky se plně soustředit na obnovu výrobní kapacity ČEZ. Transformace nebyla jednoduchá, pro mnohé byla i bolestivá, ale podařila se. V současné době je ŠKODA PRAHA Invest výlučně projekčním a realizačním subjektem, který se zaměřuje na realizaci projektů, aktuálně zejména pro Skupinu ČEZ. ŠKODA PRAHA Invest tak navazuje na půl století trvající tradici značky ŠKODA PRAHA. ŠKODA PRAHA, jako firma s dobrými referencemi, se soustředí na obchod a concracting a podpůrné služby, zejména pro ŠKODA PRAHA Invest, případně na dodávky zejména náhradních dílů a technické pomoci pro zahraniční elektrárny především tam, kde má reference a je zákazníky vyžadovaná.
Čeho si v rámci restrukturalizace obou firem ceníte nejvíce?
D. J.: Nejvíce si považuji toho, že se nám podařilo udržet tým špičkových odborníků ze ŠKODA PRAHA, že se tato skupina nerozpadla a jejich znalosti nyní slouží celé Skupině ČEZ při obnově jejího výrobního portfolia. Obrovsky si samozřejmě cením toho, jak se nám projekty obnovy, v nichž jsme vstupovali hodně do neznáma, daří realizovat.
ŠKODA PRAHA Invest, člen Skupiny ČEZ, vyniká v oblasti projektování, inženýringu a komplexních dodávek energetických celků (klasických a jaderných elektráren, paroplynových cyklů). Silnou pozici společnosti dotváří její spojení s dalším členem Skupiny ČEZ, společností ŠKODA PRAHA, jejíž know-how a značka se na elektrárenském trhu rozvíjejí od začátku druhé poloviny minulého století. Na tuto tradici ŠKODA PRAHA Invest úspěšně navazuje. ŠKODA PRAHA Invest je generálním dodavatelem nejvýznamnějšího českého elektrárenského projektu současnosti, domácí obnovy výrobní kapacity Skupiny ČEZ. ŠKODA PRAHA Invest rovněž působí na českých jaderných elektrárnách, jako dodavatel projektů modernizace a zvyšování účinnosti, a na teritoriu Slovenské republiky. Společnost chce rovněž sehrát výraznou roli v dostavbě českých a slovenských jaderných bloků. ŠKODA PRAHA jako tradiční dodavatel vysokovýkonných energetických systémů za 53 let své existence vyprojektovala a dodala více než stovku energetických celků s celkovým výkonem 38 000 MWe do 25 zemí světa. ŠKODA PRAHA se od začátku roku 2008 zaměřuje zejména na rozvoj projektů a vývoz investičních celků, v souladu s obchodní a akviziční strategií Skupiny ČEZ.
Související články
- Z dodávek hlavních výrobních technologií jako první dorazí 320 tun těžký stator generátoru (31.8.2010)