Nacházíte se:  Úvod    Paliva    Plyn    V Praze bylo založeno česko-ruské konsorcium CNG CZ pro podporu využití stlačeného zemního plynu v zemích Společenství nezávislých států

V Praze bylo založeno česko-ruské konsorcium CNG CZ pro podporu využití stlačeného zemního plynu v zemích Společenství nezávislých států

Publikováno: 11.11.2013
Rubrika: Plyn, Tiskové zprávy

Pod záštitou Rusko-české smíšené obchodní komory byla 6. listopadu 2013 podepsána dohoda o založení česko-ruského konsorcia CNG CZ.

Klíčová slova: CNG, zemní plyn

Leaderem konsorcia je společnost VÍTKOVICE Doprava, a.s., dalšími zakládajícími členy jsou firmy MOTOR JIKOV Strojírenská a.s.GASCONTROL, společnost s r.o. a Adast Engineering, s.r.o. Za ruskou stranu se stala členem konsorcia moskevská společnost Aspekt.

Předseda Rusko-české smíšené obchodní komory Vladimir Jermakov u příležitosti založení konsorcia prohlásil: „Hlavním cílem konsorcia je sjednotit úsilí a možnosti jeho členů při podpoře využívání stlačeného zemního plynu jako moderního, efektivního a ekologického paliva.“ Pro dosažení tohoto cíle členové konsorcia plánují, že budou zajišťovat komplexní cyklus služeb v souvislosti s dodávkami čerpacích stanic CNG. Od projektování čerpacích komplexů, přes dodávky zařízení a montáž, až po jejich financování.

Poskytování celého komplexu služeb spojených s dodávkami čerpacích stanic CNG v SNS otevírá českým firmám nové perspektivní trhy. „Jen v Rusku dosáhla koncem roku 2012 spotřeba CNG  jako paliva pro automobily objemu 390 milionů kubických metrů. Plánovaný růst spotřeby do roku 2020 dosáhne v tomto segmentu 10,4 miliard kubických metrů ročně. Do roku 2020 bude v Rusku polovina veřejné hromadné dopravy jezdit na palivo CNG. Založení česko-ruského konsorcia pro podporu rozvoje využití CNG v zemích SNS je krokem, který otevírá přístup k zakázkám pro desítky českých výrobců. Konsorcium je otevřené pro nové členy, kteří by měli o uplatnění na těchto trzích zájem,“ zdůraznil Vladimir Jermakov.

Pro informaci:

Stlačený (komprimovaný) zemní plyn (angl. Compressed natural gas) se používá jako motorové palivo místo benzinu, nafty nebo LPG.  CNG se vyrábí cestou stlačení zemního plynu v kompresních zařízeních.

CNGmá řadu výhod oproti tradiční plynové směsi propan butanu:

- metan (hlavní složkaCNG) není toxický

- cenaСNGje výrazně nižší než u ropných paliv

- CNGse spaluje prakticky beze zbytku anezanechává saze

- CNGje lehčí než vzduch, proto v případě havárie prakticky okamžitě sublimuje. Na rozdíl od propan butanu, který se hromadí a vytváří riziko výbuchu.

Autodoprava, která využívá jako palivo zemní plyn, vypouští do atmosféry průměrně pětkrát méně škodlivých zplodin, než je tomu u benzinových motorů (zplodiny CO2 jsou nižší o 25 procent a oxidu uhelnatého o 80 procent).

Podle údajů společnosti Gazprom bude v Rusku poměr mezi dopravou, která bude využívat  CNG a dopravou  s klasickými druhy paliv v roce 2020 následující:

- veřejná doprava a komunální technika – 50 procent

- nákladní doprava uvnitř měst a služební automobily - 30 procent

- osobní doprava – 10 procent

- zemědělská technika – 20 procent

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ArcelorMittal Ostrava zahájila výrobu nové oceli pro automobilový průmysl ArcelorMittal Ostrava zahájila výrobu nové oceli pro automobilový průmysl (67x)
ArcelorMittal Ostrava vyvinula a jako jediná v evropské části skupiny ArcelorMittal vyrábí ocel, která najde uplatnění p...
ZAT oznámil hospodářské výsledky, dále se chce zaměřit na vývoj inteligentních systémů (44x)
Společnost ZAT, dodavatel inteligentních systémů řízení pro energetiku a průmysl, zveřejnil své hospodářské výsledky za ...
Martin Apko z ČEPS povede CAO (Central Allocation Office GmbH) (41x)
Martin Apko, ředitel sekce Energetický obchod společnosti ČEPS, a.s, odchází v těchto dnech řídit koordinovanou auk...