Nacházíte se:  Úvod    Paliva    Plyn    V Praze bylo založeno česko-ruské konsorcium CNG CZ pro podporu využití stlačeného zemního plynu v zemích Společenství nezávislých států

V Praze bylo založeno česko-ruské konsorcium CNG CZ pro podporu využití stlačeného zemního plynu v zemích Společenství nezávislých států

Publikováno: 11.11.2013
Rubrika: Plyn, Tiskové zprávy

Pod záštitou Rusko-české smíšené obchodní komory byla 6. listopadu 2013 podepsána dohoda o založení česko-ruského konsorcia CNG CZ.

Klíčová slova: CNG, zemní plyn

Leaderem konsorcia je společnost VÍTKOVICE Doprava, a.s., dalšími zakládajícími členy jsou firmy MOTOR JIKOV Strojírenská a.s.GASCONTROL, společnost s r.o. a Adast Engineering, s.r.o. Za ruskou stranu se stala členem konsorcia moskevská společnost Aspekt.

Předseda Rusko-české smíšené obchodní komory Vladimir Jermakov u příležitosti založení konsorcia prohlásil: „Hlavním cílem konsorcia je sjednotit úsilí a možnosti jeho členů při podpoře využívání stlačeného zemního plynu jako moderního, efektivního a ekologického paliva.“ Pro dosažení tohoto cíle členové konsorcia plánují, že budou zajišťovat komplexní cyklus služeb v souvislosti s dodávkami čerpacích stanic CNG. Od projektování čerpacích komplexů, přes dodávky zařízení a montáž, až po jejich financování.

Poskytování celého komplexu služeb spojených s dodávkami čerpacích stanic CNG v SNS otevírá českým firmám nové perspektivní trhy. „Jen v Rusku dosáhla koncem roku 2012 spotřeba CNG  jako paliva pro automobily objemu 390 milionů kubických metrů. Plánovaný růst spotřeby do roku 2020 dosáhne v tomto segmentu 10,4 miliard kubických metrů ročně. Do roku 2020 bude v Rusku polovina veřejné hromadné dopravy jezdit na palivo CNG. Založení česko-ruského konsorcia pro podporu rozvoje využití CNG v zemích SNS je krokem, který otevírá přístup k zakázkám pro desítky českých výrobců. Konsorcium je otevřené pro nové členy, kteří by měli o uplatnění na těchto trzích zájem,“ zdůraznil Vladimir Jermakov.

Pro informaci:

Stlačený (komprimovaný) zemní plyn (angl. Compressed natural gas) se používá jako motorové palivo místo benzinu, nafty nebo LPG.  CNG se vyrábí cestou stlačení zemního plynu v kompresních zařízeních.

CNGmá řadu výhod oproti tradiční plynové směsi propan butanu:

- metan (hlavní složkaCNG) není toxický

- cenaСNGje výrazně nižší než u ropných paliv

- CNGse spaluje prakticky beze zbytku anezanechává saze

- CNGje lehčí než vzduch, proto v případě havárie prakticky okamžitě sublimuje. Na rozdíl od propan butanu, který se hromadí a vytváří riziko výbuchu.

Autodoprava, která využívá jako palivo zemní plyn, vypouští do atmosféry průměrně pětkrát méně škodlivých zplodin, než je tomu u benzinových motorů (zplodiny CO2 jsou nižší o 25 procent a oxidu uhelnatého o 80 procent).

Podle údajů společnosti Gazprom bude v Rusku poměr mezi dopravou, která bude využívat  CNG a dopravou  s klasickými druhy paliv v roce 2020 následující:

- veřejná doprava a komunální technika – 50 procent

- nákladní doprava uvnitř měst a služební automobily - 30 procent

- osobní doprava – 10 procent

- zemědělská technika – 20 procent

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Unikátní kontejnerizovatelná vrtná věžUnikátní kontejnerizovatelná vrtná věž (117x)
Sviadnovská společnost Huisman Konstrukce vyrobila další unikátní kontejnerizovatelnou vrtnou věž LOC 400 o výšce 38 met...
Vyjádření k předběžnému hodnocení nabídky Konsorcia MIR.1200 investorem (100x)
Hodnocení naší nabídky na dostavbu JE Temelín, které jsme dnes obdrželi od společnosti ČEZ, vnímáme jako předběžné. Nyní...
Výjimka ze zákona znevýhodňuje teplárenství v konkurenci s lokální výrobou tepla (96x)
Většina evropských států uvaluje na spotřebu zemního plynu pro domácnosti kromě DPH také další tzv. energetické, ekologi...