Unikátní jeřáb pomáhá stavět paroplynové elektrárny u Jaslovských Bohunic
Firma Hutní montáže, a.s., společnost ze strojírenské skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP investovala 114 milionů korun do unikátního pásového jeřábu, který je teprve druhým strojem tohoto typu v České republice. Nosnost jeřábu je 600 tun a je tedy určen pro manipulaci se speciálními břemeny, jakými jsou například části energetických systémů elektráren. V rámci Evropy se takovýchto strojů pohybuje jen několik desítek a na celém světě se ročně na zakázku vyrábí jen pár těchto obřích strojů. Přepravu jeřábu na místo prací zajišťuje až 35 kamionů, montáž zařízení na místě pak trvá v průměru tři dny.
„Je to skutečně unikátní stroj. Naše firma počítá s jeho nasazováním na energetické zakázky. Ať už skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP, nebo i externích zákazníků, kteří si najímají naše jeřábnické práce. Momentálně je tento stroj nasazen na výstavbě paroplynové elektrárny v Malženicích u Jaslovských Bohunic na Slovensku,“ vysvětlil generální ředitel Hutních montáží Miroslav Přecechtěl. Po stavbě slovenské elektrárny by měl kolos podle něj pracovat na obnově české elektrárny v Tušimicích, kde bude pravděpodobně po celý příští rok.
Obří pásový jeřáb se dokáže posouvat po zpevněném povrchu i s uchopeným břemenem. Jeho rameno přitom měří až 168 metrů. Díky tomu je schopen náročných manipulací s technologickými celky, což zrychluje a zefektivňuje montážní práce.
Přepravu jeřábu na místo prací zajišťuje až 35 kamionů, montáž zařízení na místě pak trvá v průměru tři dny.
Společnost Hutní montáže ze skupiny VÍTKOVICE MACHINREY GROUP v posledních 12 měsících (tedy od loňského listopadu) investovala do nákupu jeřábů celkem přes 200 milionů korun. „Cílem je udržení naší pozice leadera v nosných oborech, tedy zejména v oblasti montáží energetických zařízení, chemických a papírenských technologií a velkých ocelových konstrukcí, včetně dopravních a mostních děl,“ poznamenal M. Přecechtěl. Obnova technologie podle něj zajistí větší soběstačnost Hutních montáží při jednotlivých velkých projektech.
Obnova montážních mechanizmů byla nevyhnutelná také z důvodu efektivity jejich provozu. Původní montážní mechanizace již vykazovala značné náklady na opravy, byla morálně i technicky starší. Obnovou se značně zvýší spolehlivost mechanizace.
Téměř všechny nejnovější jeřáby už mají ujasněno místo určení a zakázky i na příští rok. Kromě českých a slovenských elektráren budou pracovat také například při montáží elektrárny v polském Belchatowu nebo v Německu, kde se s nimi počítá na montáží technologie energetického kotle ve Wilhelmsavenu a nosné ocelové konstrukce elektrárny v Hammu.