Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Lidé-Věci-Události    Šéfredaktor All for Power po jízdě elektromobilem: „Překvapily mě vesměs pozitivní reakce lidí na elektromobil, třeba i od motorkářů“

Šéfredaktor All for Power po jízdě elektromobilem: „Překvapily mě vesměs pozitivní reakce lidí na elektromobil, třeba i od motorkářů“

Publikováno: 22.8.2011, Aktualizováno: 29.8.2011 07:52
Rubrika: Lidé-Věci-Události

Electric Emotion Tour 2011, neboli jízda elektromobilem kolem Česka, oficiálně skončila v pondělí 15. srpna 2011 v sídle společnosti Peugeot v Praze. Jedním z účastníků, současně pak i řidičem doprovodného vozidla Peugeot Expert (Teepee), dvorním reportérem, fotografem a stavitelem promo stanu, byl i Stanislav Cieslar, šéfredaktor časopisu All for Power. Vyzpovídal jej Miroslav Minařík z portálu Elektrika.Tv.

V rámci Tour jsme se ptali mnoha lidí, jaké jsou jejich emoce po jízdě v elektromobilu? Stejně se nyní zeptám i Tebe.
Především šlo o obrovské překvapení, a to ve dvou směrech. Zaprvé úžasná akcelerace, život a energie tohoto, na první pohled „legračního“, vozidla. Při prvním pohledu na něj (v garážích Peugeot v Praze, ze kterých jsme startovali), bych to vůbec neřekl. A taky možnost si doslova hrát s kapacitou baterie, čili dojezdu. Když jsem z kopce na dálnici D1 před Hranicí na Moravě narekuperoval téměř 10 kilometrů navíc, tak to byl můj největší zážitek. Elektromobil ̶ to je prostě zcela jiný styl jízdy, na kterém jde neskutečně vidět, jak šetrně ke spotřebě se při jízdě automobilem můžeme chovat.
Nepočítám pak samozřejmě i množství zcela obyčejných životních zážitků po cestě, navíc s fajn partou chlapů v týmu. To vše bylo taky mnohdy velice emocionální.

Z plánovaných 1 500 km jsme nakonec ujeli téměř 3 000 km. Jak zdůvodníš ten nárůst?
Je to tak. Důvodem byl především velký zájem lidí. Ti přicházeli na místa, kde jsme dobíjeli a kteří si chtěli jízdu vyzkoušet. Sledovali jsme jejich reakce jak v autě tak je i poté zaznamenávali na kameru. Jsem překvapen, jak pozitivně reagovali, dokonce i motorkáři v Karlových Varech nebo někteří skeptici, kteří se nám ze začátku vysmívali. Všichni neskrývali po jízdě nadšení. To jsem opravdu nečekal. 

Jaké nejčasnější otázky na téma elektromobility padaly na tvou hlavu?
Na prvním místě šlo samozřejmě o životnost baterií. Jenže na tuto otázku jsme nebyli schopni zodpovědět. Z materiálů výrobců se sice můžeme dočíst, že garantují X dobíjecích cyklů, ale není jasné, co je to „cyklus“. Taky informace o tom, že životnost je třeba X tisíc kilometrů nebude asi moc vypovídající, protože u elektromobilu záleží na způsobu jízdy a dalších faktorech, od hmotnosti řidiče až po to, jak často hraje rádio nebo se zapíná klimatizace.
Často padaly dotazy na náklady na kilometr jízdy. Nám to nakonec vyšlo něco kolem 50 haléřů na kilometr, což je vyšší cena, než jak proklamuje výrobce, ale opět nevíme, jak to je počítáno, při jakých tarifech. My jsme to počítali myslím při předpokládaném tarifu 4,2 koruny za kW hodinu, kdybychom počítali levnější tarif tak jsme na méně než 25 haléřích na kilometr.

Co lidé na elektromobilu nejvíce obdivovali a kritizovali?
Nyní bych nerad prozrazoval konkrétnosti, zpětné vazby budeme s kolegy v týmu nějaký čas zpracovávat do komplexního materiálu a určitě poté nějakým způsobem systémově předávat čtenářům, nejen All for Power, ale předpokládám, že ve větší míře pak na Elektrika.TV. Možná taková perlička… Největšími kritiky našeho elektromobilu byli servisní technici.

Všiml sis taky, jak lidé reagovali na prodejní cenu iOnu?
Nešlo to přehlédnout. Snad maximálně tak dva nebo tři lidi by elektromobil z fleku koupili i za tu cenu. Podle drtivé většiny by se ale částka za toto vozidlo měla pohybovat někde ke 250 tisícům korun, což je oproti 700 tisíc bez DPH tedy rozdílná představa, že?! Určitě i Ty jsi zaznamenal, že těch zájemců, kteří se v našem „eutě“ projeli, bylo možná více než 120. Kolik jsme vůbec natočili a nafotili materiálů?

Jde celkem o více, než 82GB dat.
Teď to jen zpracovat, že? Skvělé je to, že především jde o spontánní nápady a myšlenky, které jsou vždy nejlepší a nejupřímnější. Tak z toho již bude k dispozici zajímavá zpětná vazba.

Proč si se na tuto cestu vlastně vydal? Vždyť All for Power je především o jaderné a klasické energetice.
Na první část otázky odpovím tak, že za mou cestou stojí jednak snaha zažít něco netradičního a proniknout do nového oboru, trochu se i odreagovat, spojit příjemné s užitečným. Samozřejmě že rozhodující pak bylo to, že mě na tuto cestu pustila moje žena. :)
Druhá část otázky je trochu zavádějící. All for Power dává sice nejvíce prostoru jádru a klasickým elektrárnám, píšeme o energetickém využití odpadů, problematice teplárenství a rozvoji distribuční soustavy, publikuje ale i články a informace o obnovitelných zdrojích elektrické energie. Je pravdou, že tyto články jsou spíše skeptičtějšího, resp. racionálnějšího a pragmatičtějšího charakteru. Poukazujeme na rizika OZE a nedomyšlenosti, to ale neznamená, že jsme úplně proti. Prostě nejsme oslavným a lobbystickým médiem pro OZE. Třeba na důsledky fotovoltaického boomu jsme poukazovali předtím, než naplno propukl.

… a o elektromobilitě budete psát v All for Power jak?
Můj osobní názor je ten, že pokud mají být elektromobily opravdu ekologickým a masivním způsobem dopravy, musí být dobíjeny, resp. jejich baterie, ekologickým zdrojem elektrické energie a současně s tím i stabilním zdrojem. To nesplňují jednak uhelné elektrárny na straně ekologie a fotovoltaické ani větrné elektrárny na straně stability dodávek. Když dám tyto dvě záležitosti vedle sebe, a budu počítat s tím, že počty elektromobilů se mohou třeba do deseti dvaceti let dostat do řádů desítek procent, vychází mi, že elektřinu by pro elektromobily měla vyrábět především jaderná energetika – stabilní, velký a ekologický zdroj.
Navíc, předmětem zájmu našeho časopisu je i problematika akumulace elektrické energie a Smart Grids, a elektromobily do tohoto systému přece musí v budoucnu plně zapadnout. Takže možná i v této souvislosti o jízdě budu psát v All for Power.

Ptal se: Miroslav Minařík, Elektrika.cz

Napsali taky o Electric Emotion Tour 2011:

v časopise Elektro - http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=43935  

v příloze časopisu Elektro o elektromobilitě - zde 

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vítkovice podepsaly po Rosatomu smlouvu i s WestinghouseVítkovice podepsaly po Rosatomu smlouvu i s Westinghouse (68x)
Společnosti Westinghouse Electric Company a Vítkovice, a.s., podepsaly 1. prosince 2011 v prostorách rezidence americkéh...
Michal Enžl: Do energetiky se tlačí i firmy, které nemají s tímto oborem žádné zkušenosti (60x)
Do energetiky se tlačí i firmy, které nemají s tímto oborem žádné zkušenosti. I na toto téma hovořili s Michalem Enžlem ...
Eaton oslavil ve výrobním závodě 100 let existence a změnil logo na svých produktech Eaton oslavil ve výrobním závodě 100 let existence a změnil logo na svých produktech (57x)
Eaton Elektrotechnika s.r.o. (dceřiná společnost Eaton Corporation), významný výrobce a distributor elektrotechnického z...