Nacházíte se:  Úvod    Technologie, materiály    Německý křídový lom dostal druhé české kolesové rýpadlo

Německý křídový lom dostal druhé české kolesové rýpadlo

Publikováno: 16.2.2015
Rubrika: Technologie, materiály

Do severoněmeckého křídového lomu VKD zamířilo v krátké době už druhé české kolesové rýpadlo K100. Navrhla a vyprojektovala jej společnost NOEN, pro kterou je unikátní v tom, že je to nejmenším ze strojů, jež nabízí. Navíc se jedná se o vůbec první stroje této vývojové řady.

Klíčová slova: NOEN, kolesové rýpadlo, křídový lom VKD

První rýpadlo (s označením K100.1) obdržel německý zákazník na podzim loňského roku. Druhé (s označením K100.2) dostal dle uzavřené dohody právě nyní, na začátku roku 2015.

Kompaktní kolesové rýpadlo K100 navrhli projektanti společnosti NOEN pro specifické podmínky křídového lomu. Složení hornin v něm je převážně tvořeno křídou s vrstvami pazourku. Materiál odtěžují korečky kolesa, které je poháněno pomocí elektromechanického pohonu. Odebíraný materiál putuje od kolesa po dopravním páse přes kolesový výložník na nakládací výložník, odtud pokračuje na následnou dálkovou pásovou dopravu.

Celý stroj stojí na housenicovém podvozku, který je schopen se otočit o 360°, a je poháněn hydraulickými pohony. Zvedací systém pro kolesový výložník, stejně jako pro nakládací výložník, je poháněný též hydraulicky. Rýpadlo má centrální mazací systém a může být transportováno jako celek bez nutnosti větší demontáže jednotlivých komponentů.

První rýpadlo (K100.1) odpracovalo v severoněmeckého lomu už téměř půl roku. "Stroj odvedl již velký kus práce. Pracuje v náročných podmínkách, téměř sto metrů pod úrovní moře, a pracuje velmi spolehlivě. Navíc je efektivnější než stávající bagry. V průběhu podzimních a zimních měsíců šetřil deset procent energie, po zprůměrování s letními měsíci se předpokládá ještě větší úspora. A opotřebení zubů jednotlivých korečků je pětinové oproti dřívější těžbě," popsal dosavadní pozitivní reference Heiner Gers, ředitel lomu VKD.

Dodávka obou rýpadel je významná nejen pro společnost NOEN, ale také pro celou Českou republiku, která na obdobný obchod čekala od 80. let, tedy tři desetiletí. Společnost NOEN získala zakázku ve standardním výběrovém řízení za účasti široké mezinárodní konkurence, její finanční objem dosahuje několik desítek miliónů korun.

„Rozhodující byla cena a schopnosti našich inženýrů. Projekční způsobilost pro stavbu kolesového rýpadla řadí NOEN mezi úzkou skupinu několika firem na světě,“ uvedla tisková mluvčí společnosti NOEN Kateřina Rosová. Samotnou výrobu strojů měly na starost firmy spadajících do holdingu NOEN (Elektroprim Koutník, SEA) a také společnost Teplická strojírna.

Společnost NOEN vyrostla výhradně na českém trhu a poslední roky intenzivně investuje do rozvoje zahraničního obchodu. Projekt těchto dvou kolesových rýpadel je prvním uzavřeným kontraktem na dodávku finálního výrobku na zahraniční trh. Doposud společnost v zahraničí prodávala pouze inženýrské hodiny.

Hlavní technické parametry stroje K100:
Celková hmotnost:                                                 cca 71 t
Teoretická výkonnost stroje:                                 120 t/h
Min. /Max. okolní teplota:                                      -20 / +35 °C
Těžený materiál:                                                     křída CaCO3
Znečištění:                                                              vrstvy pazourku
Soudržnost:                                                             126 kN/m²
Modul pevnosti :                                                     100 MN/m²
Měrná hmotnost rostlého materiálu:                   2 400 kg/m³
Měrná hmotnost nakypřeného materiálu:         1 600 kg/m³
Výstupní velikost zrna:                                          0 až 300 mm
Max. vlhkost těžené zeminy:                                5 až 25  %
Šířka pásu:                                                              800 mm
Vstupní napětí:                                                       400 V
Výška bloku:                                                           6 m
Šířka bloku:                                                             8 m
Průměr kolesa:                                                       4 100 mm
Typ pohonu kolesa:                                               elektromechanický
Výkon pohonu kolesa:                                          90 kW
Objem korečku:                                                       100 dm3
Délka kolesového výložníku:                               6 000 mm
Délka nakládacího výložníku:                             11 000 mm
Minimální výška výsypové svodky:                     1 500 mm
Maximální výška výsypové svodky:                    4 000 mm
Maximální pracovní sklon:                                    1 : 20
Maximální transportní sklon:                                1 : 10
Maximální rychlost větru při práci:                       20 m/s

NOEN, a.s. působí na českém i zahraničním trhu již přes patnáct let. NOEN, a.s. je česká firma s vlastním vývojem a odbornou znalostí pro vývoj a dodání na klíč technologického zařízení pro kontinuální povrchovou těžbu a dálkovou pasovou dopravu velkých objemů sypkých materiálů. Akciová společnost NOEN zaměstnává tým více než 100 vysoce odborných pracovníků, projektantů a konstruktérů s dlouholetou praxí. Během svého působení se NOEN, a.s. stala hlavním partnerem Severočeských dolů, a.s. Mezi další významné společnosti, se kterými spolupracuje, patří ČEZ, a.s., Mostecká uhelná společnost a.s., Sokolovská uhelná a.s. a ŠKODA PRAHA Invest s r.o.

Kontakty:

NOEN, a. s.
Václavské náměstí 56, Praha 1
MgA. Kateřina Rosová – tisková mluvčí
Tel.: +420 602 464 278
E-mail: rosova@noen.cz
www.noen.cz

Mediální partneři rubriky Technologie, materiály:

                                                                             

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Dodavatel oceli měl dvojí důvod k radosti (53x)
3. června 2011 oslavila společnost MUT Tubes, s.r.o. spolu se svojí dceřinou společností MUT Automotive, s.r.o. páté vý...
Jednoduchý stroj pro přípravu trubek ke svařování (53x)
Problematické, časově náročné a ekonomicky nevýhodné způsoby přípravy trubek různých průměrů a tloušťek stěn pro potřeby...
Svařování v chemickém průmyslu (50x)
Předloženy přispěvek je zaměřen na problematiku svařovani v chemickem průmyslu. Cilem je poskytnout poněkud jiny pohled ...