Zvedání hadů zadního tahu kotlů elektrárny Tušimice II
Rubrika: Technologie, materiály
Součástí komplexní obnovy elektrárny Tušimice II je také zvedání a montáž bloků hadů mezipřehříváku a ekonomizéru na kotlích K23 bloku C a K24 bloku D. S ohledem na úroveň přibližně 42 m nad okolním terénem, do které bylo nutné horní část hadů zadního tahu vyzvednout, dále s ohledem na postup zvedání po krocích, maximální hmotnost břemene cca 100 t a celkově omezený přístup byla pro zvedání použita kombinace hydraulických lanových jednotek, provádějících zdvih z montážní plošiny na úrovni +10,8 m, a autojeřábu. Jeřáb zajišťoval transport na tuto plošinu. Montážní práce prováděly Hutní montáže, a. s., zvedání hydraulickým systémem VSL Systémy (CZ), s. r. o.
Zvedací systém tvořily zmíněné hydraulické jednotky VSL SLU 30 osazené na nosném roštu kotelny v úrovni cca +58 m (obr. 1), dále lanové závěsy s koncovým přípravkem, kotvené čepem do zvedacího nosníku, ke kterému se již připojovaly navážené montážní bloky hadů. Jeden blok hadů byl zvedán dvěma dvojicemi synchronizovaných hydraulických jednotek o kapacitě 300 kN/jednotka. Kapacita jednotek je dána únosností zvedacích závěsů. Ty byly tvořeny trojicí „sedmidrátových“ lan se zaručenou pevností 1.860 MPa.
Obr. 1 – Hydraulický zvedací systém
Jedná se o lana, která se běžně používají pro dodatečné předpínání betonových konstrukcí. Na stavbu jsou dodávána v cívkách, jejich instalace se provádí odvíjením z klece (obr. 2). Obecně platí, že celková výška zvedání je omezena pouze výškou podpůrné konstrukce, zvedací závěs může dosahovat i stovek metrů. Zvedací systém je plně automatizovaný, během zvedání se provádí pouze promazávání kotevního systému lisu (obr. 3). Zvedání se zahajovalo po zasunutí montážního bloku hadů osazeného v přepravní kleci do přesné polohy pod zvedací rám (obr. 4). Po jeho připojení se prováděl zdvih na výšku bloku, tj. o 3 m s přejezdem o přibližně 250 mm. Následně byl zasunut další přepravní blok trubek.
Obr. 2 – Cívka lan připravená v kleci k instalaci zvedacího závěsu
Obr. 3 – Promazávání klínkových čelistí lisu
Obr. 4 – Paralelní zvedání dvou bloků hadů
Dříve zvednutý blok byl popuštěn zpět dolů tak, aby byla zajištěna svařovací výška 2 mm (obr. 5). Po zavaření trubek a jejich vyžíhání se celý zvedací cyklus ještě pětkrát opakoval s tím, že po připojení posledního montážního bloku hadů se prováděl zdvih o cca 13 m do fi nální úrovně, kde se provedlo napojení na již připravené hady okruhu. Průměrná rychlost hydraulického zvedacího systému byla 6 m/h. Celková doba od navezení prvního montážního bloku po uvolnění zvedacích závěsů se pohybovala v rozmezí 8–10 dnů. Pro jeden kotel bylo nutno nainstalovat celkem osm takovýchto sestav. Z důvodu urychlení postupu prací byly na projektu nasazeny dva zvedací komplety na kotel. Zvedací práce na kotli K23 byly zahájeny v polovině listopadu loňského roku a dokončeny letos počátkem února. Instalace hadů na kotli K24 proběhla od začátku ledna do konce února.
V průběhu ledna 2008 byly tedy na stavbě nasazeny celkem čtyři zvedací soupravy s celkovým počtem 16 hydraulických zvedacích jednotek. Vzájemná koordinace montážních a zvedacích prací měla v této fázi projektu ještě vyšší vliv na výslednou rychlost postupu prací, protože obě činnosti byly prakticky po celou dobu provádění na kritické cestě. Práce byly rozplánovány podle harmonogramu s přesností v řádu desítek minut, typický zvedací cyklus představoval běžně 24 h, a to při souběhu pracovišť.
Obr. 5 – Svařování hadů montážních bloků
Obr. 6 – Kotle A a B byly během prací v provozu
Autor
Související články
- „Obnova Tušimic II možná není poslední, nikdo neví, jak se svět vyvine za desítky let…“ (12.10.2008)