Nacházíte se:  Úvod    Elektrárny    Uhelné    Vykládka uhlí v Elektrárně Opatovice se díky technologii Innofreigth hlavně v zimě výrazně usnadní

Vykládka uhlí v Elektrárně Opatovice se díky technologii Innofreigth hlavně v zimě výrazně usnadní

Publikováno: 17.10.2017
Rubrika: Uhelné

V roce 2016 začala společnost Innofreight realizovat investici, jejímž výsledkem bylo zahájení používání železničních vozů Innofreight pro dopravu uhlí do EOP, kde je následně vysypávána nově instalovanou technologií vykládky Innofreight. Zákazníkem je společnost EP Cargo, která je, stejně jako EOP, součástí Energetického a průmyslového holdingu. Vykládkou myslíme nové stacionární vykládací zařízení pro vagóny Innofreight. Jde o první instalaci v ČR a celkově čtvrtou vůbec - po celulózce Zellstoff Pöls, ocelárnách Voestalpine Donawitz a kombinované elektrárně/teplárně Fortum Värtan ve Stockholmu.

K přepravě uhlí se využívají tzv. MonTainery, což je adaptace 20stopého WoodTaineru XXL uzpůsobená k přepravě sypkých substrátů. Standardně jsou využívány tři soupravy po 15 osmdesátistopých InnoWaggonech a tedy se 60 MonTainery. EP Cargo si od Innofreightu najalo celkem 70 InnoWaggonů a 280 MonTainerů.

Zcela první souprava ložených MonTainerů dorazila do EOP 4. 3. 2017 (z dolu do EOP přepravuje uhlí ČD Cargo) a od 1. 4. 2017 se rozjely pravidelné přepravy plně pokrývající spotřebu elektrárny. Tímto zde tedy skončilo nasazování dříve obvyklých souprav 32 vozů řady Falls.

Během roku 2017 předpokládá EP Cargo přepravit do EOP cca 1,2 mil. tun uhlí, což by představovalo v průměru týdně mezi 12 a 13 vlaky s 15 InnoWaggony. V roce 2016 bylo do EOP dopraveno zhruba 1 537 000 tun uhlí a pro další budoucí roky se předpokládají roční objemy přeprav okolo 1,7 mil. tun; letošní snížené množství je důsledkem velkých zásob na skládkách a nutnosti jejich větší obnovy. Dodavatelem uhlí do EOP jsou momentálně pouze Severočeské doly, standardně z Dolů Nástup Tušimice (přípojná stanice Březno u Chomutova), což představuje trasu cca 270 km. Pro letošek se jedná i o dodávkách z Bíliny, i ty by však byly dopravovány vozy Innofreight.

EP Cargo obnovilo dodávky uhelných kalů z PG Silesia, které byly ve vozech Innofreight do EOP krátce dopravovány v rámci zkoušek a testů již v roce 2015 (jinak se z tohoto zdroje jednalo o uhlí, dopravované v běžných výsypných vozech Falls).

Souprava 15 InnoWaggonů se 60 MonTainery má celkový ložný objem 2 760 m3, celkovou délku 400,65 m a při ložení na 22,5 t na nápravu by mohla pojmout 2 060 tun zboží (v případě EOP uhlí). V tomto případě je však maximem 1 819 tun (121,3 tun na vůz), neboť tratě v úseku Březno u Chomutova - Žatec - Odb. České Zlatníky jsou zařazeny do třídy přechodnosti C3, což znamená ložení do 20 t na nápravu, resp. 20,5 t na nápravu v případě InnoWaggonů, v souladu s normou EN 15528.

Standardní průchodnost je profil C45, kterému odpovídají iMonTainery XXL. Výjimkou je např. Itálie s průchodností C22. 99 % tratí tedy pro technologii Innofreight nepředstavuje problém. InnoWaggony splňují nejnovější certifikaci TSI - TEN GE, tzn. jsou bez překážek nasaditelné na všech evropských tratích. 

Souprava 32 vozů řady Falls je 432,00 m dlouhá, pojme 2 400 m3 zboží a umožňuje ložnou hmotnost 1 702 t, jelikož zde byly nasazovány obvyklé vozy starší konstrukce s ložením do 20 t na nápravu. Přepravní prostředky Innofreight tedy jednak přinášejí vyšší ložnou hmotnost v poměru k délce vlaku a k vlastní hmotnosti vozů (i při započtení hmotnosti kontejnerů), a jednak jsou oproti výsypným vozům spolehlivější - jak díky tomu, že jsou nově vyrobené, tak díky jednodušší konstrukci.

Vzhledem k možnosti naložit na traťové třídě C 20,5 místo 20 tun na osu a nižší vlastní hmotnosti InnoWaggonů v porovnání s konvenčními vozy, se dosahuje při stejné brutto hmotnosti soupravy vyšší ložné hmotnosti i na traťové třídě C. Na D je pak úspora díky většímu objemu a možnosti ložit 22,5 tun na osu ještě větší. Úspora tedy činí cca 130 tun na každou odvezenou soupravu při stejné brutto zátěži!

Váhové omezení je v tuto chvíli dané průchodností kolejí (váhou na nápravu vagonu). Do budoucna se můžou tratě modernizovat a pak se dá dopravovat najednou větší množství uhlí. Vykládka v EOP je nejvýkonnější vykládkou, kterou společnost Innofreight dodává a umí vyložit i maximálně naložený kontejner.

Vykládku provádí zaměstnanec v klimatizované kabině, takže se personál nemusí pohybovat v prašném prostředí. V zimním období nebude nutné využívat rozmrazovací tunel, neboť pro případy, kdy uhlí zmrzne natolik, že se nevysype pouhým působením gravitace, lze uplatnit možnost zatřást kontejnerem za pomocí vidlic vykládkového stroje, a pokud ani toto nebude dostatečné, jsou ještě uplatněny vibrační desky. Vykládka kontejneru trvá průměrně okolo 2,5 minut, tedy do 2,5 hodiny na soupravu, na což i při špičkové frekvenci dodávek tří vlaků za den stačí teoreticky jedna směna. Teoretickou nevýhodou je nutnost trvale nastartované lokomotivy a postupného posunu se soupravou, zatímco souprava 32 vozů Falls zde byla rozdělena na tři díly a tyto byly postupně pouze postupně přistaveny nad hlubinný zásobník, přičemž zaměstnanec ručně postupně otevíral klapky vozů. V případě zájmu zákazníka je možné lokomotivu nahradit elektrickým robotem podle podmínek vnitřní technologie logistiky.

EP Cargu pronajímáme vozy, kontejnery i vykládku. ECM vozů je RCW. Ostatní servis provádí Innofreight. Vozy mají standardní nátěr. Kontejnery mají speciální patentovanou konstrukci proti jejich destrukci při vykládce.

(z podkladů Innofreight Czech)

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Související články


Fotogalerie
Souprava s novými vagony před Elektrárnou OpatovicePohled na technologii stacionární vykládky

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Primární prvky pro měření průtoku v energetice a průmysluPrimární prvky pro měření průtoku v energetice a průmyslu (43x)
Společnost JSP, s.r.o. je předním českým výrobcem a dodavatelem měření a regulace, který vedle vlastní výroby a dodávek ...
Generálna oprava turbogenerátora – previnutím statoraGenerálna oprava turbogenerátora – previnutím statora (30x)
V rámci procesu prípravy projektu ,,Investičný podiel na generálnej oprave blokov č. 1 a 2 ENO B“ bola zabezpečená ,,Gen...
Generální oprava generátoru po 52 letech! (27x)
Společnost BRUSH SEM s.r.o. zabezpečila realizaci Generální opravy generátoru a stavebního základu pod ložiskovým stojan...