Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Virtuální realita: umíme srozumitelně představit špičkové průmyslové technologie a složité projekty

Virtuální realita: umíme srozumitelně představit špičkové průmyslové technologie a složité projekty

Publikováno: 2.1.2019
Rubrika: Zajímavosti

V srpnu 2018 zveřejnilo uznávané německé sdružení pro průmyslovou komunikaci a B2B marketing BVIK výsledky svého výzkumu „Trendy v průmyslové komunikaci“. Více než 200 členů sdružení bylo požádáno, aby určilo hlavní trendy a výzvy ve svém odvětví. Vedle hlavních záležitostí, jako jsou velká data a datová analýza, se na prvních místech umístily virtuální a rozšířená realita (VR/AR). Zatímco v Německu se tyto technologie začínají postupně ve výrobním průmyslu využívat, v České republice jsou výjimečné. Je to promarněná šance.

Myšlení dopředu v rámci digitální transformace

Imerzní technologie jako virtuální a rozšířená realita nabízí nové způsoby plánování, kontroly a prodeje komplexních průmyslových systémů a projektů. Mohou umožnit výrobci představit svůj produkt efektivněji, srozumitelněji a nezapomenutelně. Stejně tak se stávají tyto 3D technologie čím dál tím důležitějšími nástroji pro interní a externí vzdělávání, výrobu, servis a údržbu, automatizaci a výměnu dat.

Když je výrobci správně uplatní a rozumí jim, přináší jim zavedení nejmodernější VR a AR správnou podporu procesů digitální transformace. Navíc také nabízí dobrou návratnost investic, protože například snižují potřebu přepravy reálných produktů po celém světě.

Vysvětlení VR a AR

Virtuální a rozšířená realita se dají obecně zařadit mezi „3D technologie pro renderování v reálném čase“. Ve srovnání s klasickými animovanými filmy, které se musí renderovat delší dobu a mají předdefinovaný řetězec událostí, aplikace AR a VR jsou interaktivní. Animace se renderuje v reálném čase na přístrojích, jako jsou tablet nebo VR brýle, a řetězec událostí může být bezprostředně pozměněn uživatelem.

Virtuální realita je v podstatě počítačová simulace reálného (např. elektrárna) nebo vymyšleného (např. prototyp produktu) předmětu. Jinak řečeno, virtuální realita je průmyslovým typem počítačové hry, ve které by se mohl uživatel dívat na plynovou elektrárnu ve skutečné velikosti a řídit všechny její procesy flexibilně a v reálném čase.

Rozšířená realita posouvá práh o krok dále a zahrnuje spojení reálného prostředí (např. momentální zobrazení plynové turbíny na vašem iPhonu) s digitálními předměty (např. vnitřní součásti turbíny). Uživatel může tedy hledáček foťáku svého chytrého telefonu zaměřit na plynovou turbínu, před kterou právě stojí. Software AR pak předmět rozpozná a může poskytnout dodatečné virtuální funkce nebo informace. Uživatel by mohl například virtuálně vhlédnout do turbíny (rentgenové zobrazení), nebo spustit vrtuli a vizualizovat animaci proudění CFD v reálném čase – nezávisle na úhlu či vzdálenosti od samotné turbíny.

Mylné představy o VR brýlích

Virtuální realita je často automaticky spojována s VR brýlemi jako Oculus Rift nebo HTC Vive. Jde o běžnou mylnou představu. VR brýle jsou jen jedním z mnoha způsobů, jak zprostředkovat virtuální realitu. Reálné prostředí VR se dá stejně dobře promítat na dotykových přístrojích od velkých dotykových stěn po chytrý telefon nebo počítač s myší.

Mnoho společností nicméně jako první napadnou VR brýle a do nich poté investují. VR brýle však stále přináší různá omezení, kterých by si společnosti měly být vědomy:

  • Tato technologie se ještě stále obtížně instaluje, vyžaduje rozsáhlé vědomosti o IT a neustálý dohled.
  • Ovládání VR brýlí je často obtížné a vyžaduje praxi.
  • VR brýle nejsou ještě dobře přenosné, protože vyžadují specializované počítače a instalace snímačů.
  • Dosah instalací VR brýlí je omezen, protože je může v danou chvíli používat jen jedna osoba.

Určování nejvhodnějšího řešení

Virtuální realita s použitím dotykových přístrojů je pro výrobce obvykle tou správnou první volbou. Investice do IT infrastruktury jsou v tomto případě zvladatelné a VR aplikace se dá široce distribuovat v rámci firmy nebo i externě. Tím se maximalizuje její využití a následný návrat investice. Systém s VR brýlemi většinou přichází na řadu v pozdějších fázích projektu. 

Stejně jsou na tom aplikace pro rozšířenou realitu, které nabízí vysokou využitelnost a čím dál tím více se uplatňují v odvětví výroby. Tak jako u VR v dotykových přístrojích není u AR třeba žádný prvotřídní IT hardware. Postačí kvalitní tablet nebo chytrý telefon s foťákem, které dnes vlastní skoro každý.

Řízení realizační fáze

Je důležité se nepustit do realizační fáze s prvním nejlepším poskytovatelem nebo nápadem hned po pochopení obecných konceptů a možností virtuální a rozšířené reality. VR a AR jsou komplexními záležitostmi, ke kterým by se mělo přistupovat s dlouhodobou vizí a jasnými odpovědnostmi. Ze začátku by se měli výrobci poradit s různými odděleními (nejen s prodejem a marketingem), určit potřeby a přání a upřednostňovat je podle jejich potenciálního návratu investic. Oddělení konstrukce by měla být připravená poskytnout CAD a CFD soubory, které vývojáři 3D softwaru obvykle vyžadují.

Obecně vás dobrá 3D agentura podpoří nejen ve fázi vývoje softwaru, ale během celého vytváření koncepce od původního nápadu po výsledné zavedení. Váš poskytovatel by měl jasně rozumět průmyslovým procesům a podnikové struktuře. V opačném případě se může stát, že u projektu nikdy nedojde k amortizaci a v určitém okamžiku zmizí v bitech a bytech na vašem serveru.

 

Autor: Morten Schmelzer, Zakladatel, vrchní ředitel MRstudios s.r.o.

Morten Schmelzer je zakladatelem a vrchním ředitelem firmy MRstudios, což je jedna z předních evropských agentur zaměřených na průmyslovou komunikaci se sídlem v Praze. Morten svými procesy digitální transformace podporuje přední výrobce z celého světa. Specializuje se na průmyslové projekty virtuální a rozšířené reality.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Fotogalerie
Virtuální realita: umíme srozumitelně představit špičkové průmyslové technologie a složité projekty (ilustrační foto)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ochranný nátěr pro extrémní podmínkyOchranný nátěr pro extrémní podmínky (424x)
Ochrana životního prostředí již dlouho není tématem pouze ekologických sdružení a občanských spolků, ale stala se celosp...
Island - země ledu, ohně a energie (67x)
Pojmenování Země ledu a ohně je tradičním přívlastkem Islandu, nejmenší ze severských zemí. Od nich se nápadně liší také...
Bezpečnost energetických zařízení vůči extrémním klimatickým jevům - Experimentální a numerická analýza poškození nárazem letících tělesBezpečnost energetických zařízení vůči extrémním klimatickým jevům - Experimentální a numerická analýza poškození nárazem letících těles (48x)
Součástí bezpečnosti energetických zařízení, jako objektů kritické infrastruktury, je ochrana proti nárazu letících těle...