V říjnu ŠKODA JS stanula v čele sdružení tří významných firem se zkušenostmi s projektováním a výstavbou jaderných elektráren na klíč
Také v letošním roce pokračoval úspěšný rozvoj plzeňské ŠKODA JS a.s. jak v technické, a výrobní oblasti tak i v oblasti obchodu. Posílila své postavení mezinárodně uznávané firmy v oboru jaderné energetiky a významného hráče v klíčových projektech. Pokračovala ve spolupráci se všemi rozhodujícími světovými výrobci a dodavateli v oboru. Současně rozvíjela svou práci na projektech, a koordinovala a řídila dodávky desítek českých firem. Navzdory krizi navýšila v uplynulém roce počet pracovníků o 150, čímž podpořila sociální stabilitu nejen v Plzni. Svými uzavřenými kontrakty pozitivně ovlivnila i situaci na trhu práce v regiónech působnosti svých partnerů a dodavatelů.
V červnu 2009 byl v Bratislavě podepsán kontrakt mezi společnostmi ŠKODA JS a.s. a Slovenské elektrárne, a.s. na dokončení klíčových systémů jaderné části 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Mochovce. ŠKODA JS v jeho rámci kompletuje dodávky vlastní i řady dalších českých podniků v hodnotě více než10 miliard korun. Potvrzuje své významné postavení nejen jako výrobce zařízení pro jadernou energetiku, ale také jako inženýringová organizace, projektant a koordinátor velkých investičních celků. Získání tohoto projektu umožňuje dále zvyšovat kvalifikační úroveň nové generace odborníků, kteří následně uplatní své schopnosti a znalosti při plánované výstavbě nových bloků jaderných elektráren Temelín, Dukovany a Bohunice. Ke klíčovým výrobním zakázkám pro české, slovenské, ukrajinské a maďarské elektrárny v uplynulém roce patřily dodávky pohonů řídících tyčí reaktoru, utahovací zařízení matic hlavní příruby nádoby reaktoru a mříže pro kompaktní skladování vyhořelého jaderného paliva.
V červenci oznámila ŠKODA JS, že uzavřela s francouzskou společností AREVA NP kontrakt na výrobu vnitřních částí jaderného reaktoru typu EPR pro čínský projekt Taishan. Tuto novou jadernou elektrárnu staví konsorcium francouzské firmy AREVA NP SAS a čínských společností jaderného průmyslu a energetiky v provincii Guangdong na jihovýchodě Číny v blízkosti Hong Kongu. Reaktor EPR představuje nový typ tlakovodního reaktoru tzv. generace III+. Jeho rozměry kladou extrémní požadavky na proces výroby, pohybující se na samé hranici současných technologických možností. ŠKODA JS spolupracuje s firmou AREVA NP na projektech EPR již od roku 2005, kdy získala kontrakty na výrobu vnitřních částí a opěrného rámu tlakové nádoby reaktoru pro nový blok finské jaderné elektrárny Olkiluoto.
Nejvýznamnějším obchodním případem v servisu je v současnosti poskytování komplexní údržby reaktorovny všech českých bloků JE, tzn. čtyři bloky VVER 440 JE Dukovany a dva bloky VVER 1000 JE Temelín. Po vítězství ve výběrovém řízení zde ŠKODA JS získala pozici výhradního dodavatele údržby na období let 2008 až 2015. Každoročně jsou se společností ČEZ, a.s. uzavírány příslušné servisní smlouvy. Vysoce kvalifikovaný servis je poskytován také jaderným elektrárnám na Slovensku, v Maďarsku, v Bulharsku, na Ukrajině, v Arménii a ve Finsku.
V říjnu 2009 ŠKODA JS stanula v čele sdružení tří významných firem se zkušenostmi s projektováním a výstavbou jaderných elektráren na klíč, které se na základě zadání elektrárenské společnosti ČEZ, a. s. rozhodlo společně podat konkurenceschopnou nabídku a uspět v tendru na zakázku „Dostavba Jaderné elektrárny Temelín“. Partnery ŠKODA JS ve sdružení jsou ruské společnosti JSC „Atomstroyexport“ a OKB „Gidropress“. Projekt MIR 1200 je založen na konceptu nové řady reaktorů generace III+, označených jako AES-2006. Je výsledkem evolučního vývoje technologie VVER, která se v mezinárodní praxi řadí mezi projekty jaderných elektráren s tlakovodními reaktory typu PWR. Tento systém je českým a slovenským odborníkům a energetikům dobře znám, protože navazuje na zařízení, se kterými dnes pracují. Zkušenosti ze spolehlivého provozu elektráren typu VVER v České republice a na Slovensku přesahují v součtu více než 200 reaktorových let. V současné době se jaderné elektrárny s modernizovanými reaktory VVER-1000 provozují v Číně (dva energobloky) a probíhá výstavba sedmi bloků VVER-1000/1200 v Rusku a pěti bloků jaderných elektráren v zahraničí (například v Indii či v Bulharsku).
Sdružení vedené společností ŠKODA JS, garantuje rozhodující účast (cca 70 %) náročných a vysoce kvalifikovaných českých dodávek ze všech oborů při realizaci Projektu MIR 1200. Vedle 1000 pracovních míst ve ŠKODĚ JS a cca 8.000 míst v dodavatelských firmách se tak uchovají nebo vzniknou další desítky tisíc míst v subdodavatelských podnicích. Posílí se regionální ekonomiky napříč celou ČR a Slovenskem. Zástupci ruských firem současně s předáním kvalifikační dokumentace tlumočili předběžnou nabídku odběru vyhořelého jaderného paliva z nově postavených temelínských bloků na přepracování. Tím by se pro Českou republiku významně zjednodušila otázka budoucího skladování vyhořelého jaderného paliva. Již dnes výsledky roku 2009 ukazují, že díky schopnostem, znalostem a zkušenostem svých zaměstnanců podporuje ŠKODA JS novou etapu renesance jaderné energetiky. Ta, jak uvedl předseda představenstva a generální ředitel Miroslav Fiala, začala v Evropě novými jadernými projekty ve Finsku, Francii a na Slovensku, a bude pokračovat výstavbou 3. a 4. bloku v Temelíně a dalších lokalitách ve střední Evropě. ŠKODA JS nabízí svým dnešním i budoucím klientům mnoholeté zkušenosti a široký rozsah produktů v oblasti inženýringu, výroby a servisu komponent pro jaderné elektrárny. Po počátečním zaměření jen na tlakovodní reaktory typu VVER získává v posledních letech stále významnější reference i pro reaktory typu PWR a BWR, které byly dosud doménou ostatních výrobců. Rozšiřuje se tak sféra budoucích trhů a dodávek společnosti.
Dnešní ŠKODA JS se již více než padesát let zabývá inženýringem, výrobou zařízení a servisem pro jadernou energetiku. Společnost Škoda byla založena roku 1859, do roku 1956 spadají počátky jejích aktivit v jaderné energetice. Za dobu své existence firma dodávala inženýring, zařízení a servis pro jaderné elektrárny, výzkumné reaktory a sklady vyhořelého jaderného paliva ve střední a východní Evropě, Skandinávii, Francii, Německu, USA a na Dálném východě. Do dnešního dne ŠKODA JS vyrobila a dodala 21 kompletních jaderných reaktorů typu VVER 440 a tři reaktory typu VVER 1000. V roce 1993 proběhla privatizace a založení společnosti ŠKODA JADERNÉ STROJÍRENSTVÍ s.r.o., z níž ve dvou krocích vznikla v letech 1998 a 1999 akciová společnost ŠKODA JS a.s. Od roku 2004 je vlastněná ruskou strojírenskou skupinou OMZ. Ve firmě v současnosti pracuje téměř 1.000 pracovníků. Více najdete na www.skoda-js.cz .