Uveřejňujeme reakci MŽP na informace ke zvýšení poplatků za skládkování
Rubrika: Firemní zpravodajství
Ministerstvo životního prostředí aktuálně připravuje novou odpadovou legislativu. Kvůli dlouho odkládaným změnám v odpadovém hospodářství hrozí České republice sankce ze strany Evropské unie za neplnění cílů a transpozice evropské legislativy. Česká republika by tak zároveň mohla přijít o miliardy korun z Evropských fondů určené do oblasti odpadů a odstraňování ekologických škod. Pozn. O problematice nakládání s odpady, o jeho energetickém využití a dalších souvisejících tématech jsme připravili na několika desítkách stran podrobné názory, analýzy a informace v aktuálním čísle časopisu All for Power. To vyjde ve středu 28. května 2014 a obsah „přílohy“ o Waste to Energy je zde.
„Na základě doporučení Evropské komise snížit množství odpadů na skládkách a povinnosti zásadně zvýšit recyklaci odpadů zakáže Česká republika po roce 2023 skládkování recyklovatelných, využitelných a neupravených směsných komunálních odpadů,“ říká náměstkyně ministra životního prostředí Berenika Peštová. V Poslanecké sněmovně je aktuálně projednáván pozměňovací návrh zákona o odpadech, kterým se od roku 2015 zavádí obcím povinnost zajišťovat tříděný sběr papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Norma zároveň navrhuje postupné zvýšení poplatku za skládkování, a to ze současných 500 na 600 korun v roce 2015 až na 1000 korun v roce 2020. „U navrhované změny je důležité, že se nejedná o plošné zvýšení poplatku pro občany, ale poplatku placeného na skládce odpadů. V korunách to znamená, že při zvýšení poplatků za skládkování o 100 korun za každou tunu uloženého odpadu za rok by se při současné produkci odpadů zvýšil poplatek za svoz a nakládání s odpady na jednoho obyvatele o cca 21 Kč ročně. Poslanecký návrh je jednoznačně motivačním nástrojem pro zvýšení recyklace a třídění odpadů do barevných kontejnerů. Čím méně odpadu skončí v černých popelnicích na směsný komunální odpad, tím méně zaplatí občané za jeho skládkování. Odpady tak budou využívány a recyklovány, což povede k plnění cílů České republiky a zároveň ke zlepšení životní úrovně,“ dodává Berenika Peštová.
Obsáhlý materiál o problematice odpadů najdete v aktuálním čísle časopisu All for Power, 2_2014. Předplatné je možné zde. Součástí „přílohy“ jsou tyto informace (články):
Česko promarnilo některé roky a v době, kdy bylo možné zákaz skládkování prosadit, nevěnovalo odpadovému hospodářství dostatečnou pozornost (čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Odborníci apelují na ministerstva: Nenahrávejte skládkové lobby, buďte odvážní a již konečně definujte jasně cíle a termíny! (anketa účastníků konference W2E 2014, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Proč se Brusel postavil v otázce dotace pro Chotíkov na zadní? Jde o nepřipravenosti ČR v oblasti odpadového hospodářství (Jiří Holoubek, Plzeňská teplárenská, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Investiční dotace EU je pomyslnou třešničkou na dortu celé investice. Dotace je vítána, nikoliv však nezbytná (Egon Čierný, Komerční banka, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Nová ZEVO nevznikají lehce. Nebraňme řešením využití vysokovýhřevné frakce v cementárnách či velkých elektrárnách (Tomáš Voříšek, SEVEn Energy, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Prostor nevidíme v dalším vylepšení technologie, ale v optimalizaci již používaných metod (Aleš Bláha, ZEVO Praha-Malešice, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Olomoucký kraj by potřeboval ZEVO pro svých 200 tisíc tun zbytkového směsného komunálního odpadu (Zuzana Ochmanová, Olomoucký kraj, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Technologie superkritického zplyňování musí ještě uzrát (Marek Šváb, Dekonta, čes) . . . . . . . . . . . . . . . .83
Směsný komunální odpad za čas již nebude možné z Olomouckého kraje odvážet do SAKO Brno (Miroslav Petřík, Technické služby města Olomouc, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
„Mnohé bludné technologie využití odpadů, kterými Němci nebo Rakušani dávno prošli, mohou proces ZEVO jen dále brzdit,“ (Alois Studenic, EUCS Ingenieurbüro, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Energetické využití odpadů nemusí nutně znamenat zvýšení poplatků pro občany (Zbyněk Bouda, Energetická agentura Vysočiny, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Neruda nikoho předem nevylučuje ze hry. V některých lokalitách doporučuje za určitých podmínek MBÚ před ZEVO (Radovan Šomplák, Ústav procesního a energetického inženýrství, Fakulta strojního inženýrství, VUT v Brně, čes) . . . . . .88
Kotel CYMIC pracující s technologií cirkulujícího fluidního lože (CFB) si poradí i se směsí biomasy, TAP a fosilních paliv, a to v jakémkoliv poměru (Bořivoj Tomis, Valmet, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .89
Zpřísňující se legislativa způsobí, že kaly bude stále horší uplatnit na půdu či k rekultivacím. Budou se tedy energeticky využívat (Karel Hartig, Sweco Hydroprojekt, čes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93