Nacházíte se:  Úvod    Elektrárny    Jaderné    Schvalovací proces pro nové jaderné bloky

Schvalovací proces pro nové jaderné bloky

Publikováno: 23.11.2009
Rubrika: Jaderné

Výstavba a spouštění jaderné elektrárny a s tím spojené posuzování bezpečnosti je mnohastupňový a dlouhodobý proces. Řídí se právním řádem ČR, do něhož byly převzaty i příslušné mezinárodní úmluvy. Základními právními normami, které upravují schvalovací proces pro jaderná zařízení, jsou zákon 183/2006 Sb. (stavební zákon) a zákon 18/1997 Sb. (atomový zákon). Celý proces však podléhá požadavkům dalších důležitých zákonů, zejména jde o zákon 500/2004 Sb. (správní řád), zákon 552/1991 Sb. (o státní kontrole), zákon 17/1992 Sb. (o životním prostředí), zákon 244/1992 Sb. a 100/2001 Sb. (o hodnocení vlivu na životní prostředí), zákon 114/1992 Sb. (o ochraně přírody a krajiny), zákon 106/1999 Sb.
(o svobodném přístupu k informacím) a zákon 123/1998 Sb. (o právu na informace o životním prostředí). Do českého právního řádu byly převzaty i závazky plynoucí z řady mezinárodních úmluv, jako příklad lze uvést Aarhuskou konvenci, upravující právo veřejnosti na informace a účast při rozhodování, a úmluvu Espoo v oblasti přeshraničního hodnocení vlivu na životní prostředí.

Ing. Dana Drábová, PhD. – předsedkyně SÚJB Vystudovala obor dozimetrie na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské (FJFI), ČVUT Praha (1985). Od tohoto roku působila v Centru hygieny záření při Státním zdravotním ústavu (SZÚ) jako výzkumný pracovník, později jako zástupce vedoucího Centra radiační monitorovací sítě. V roce 1995 byla jmenována do čela Krizového útvaru Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), který vedla až do roku 1996, kdy převzala post ředitelky Státního ústavu radiační ochrany (SÚRO). Od roku 1999 vykonává funkci předsedkyně SÚJB. V roce 2000 získala na FJFI doktorát z jaderné fyziky. Koncem roku 2006 byla s tříletým mandátem zvolena předsedkyní Západoevropské asociace jaderných dozorných orgánů (WENRA).

Z hlediska stavebního zákona je vydání čtyř zásadních rozhodnutí pro veškeré stavby s jaderným zařízením, tj. územního rozhodnutí, stavebního povolení, kolaudačního rozhodnutí (trvalý provoz) a rozhodnutí o vyřazení z provozu, v kompetenci k tomu určeného stavebního úřadu. Dotýká-li se řízení zájmů chráněných zvláštními předpisy, jako je například ochrana přírody, jaderná bezpečnost, požární ochrana apod., rozhoduje stavební úřad v dohodě, resp. se souhlasem příslušných orgánů státní správy, které tyto zájmy hájí.
Atomový zákon stanovuje činnosti, ke kterým je nutné povolení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB). Vedle hlavních povolení umístění, výstavby a provozu jaderného zařízení to je řada dalších činností, jako např. povolení k jednotlivým etapám uvádění jaderného zařízení do provozu, k provedení rekonstrukce nebo jiných změn ovlivňujících jadernou bezpečnost, uvádění radionuklidů do životního prostředí apod.
Prvním krokem schvalovacího procesu podle atomového zákona je hodnocení vhodnosti lokality, v níž by mělo být jaderné zařízení vybudováno. Toto hodnocení je ze strany dozoru založeno zejména na posouzení Zadávací bezpečnostní zprávy. Zadávací zpráva musí obsahovat zejména průkazy o vhodnosti lokality z hlediska možných vlivů okolí na toto zařízení a specifikaci bezpečnostních cílů, které musí projekt daného jaderného zařízení splnit.
Požadavky na projekt musí vycházet z obecných požadavků obsažených v závazných legislativních dokumentech, doporučení renomovaných mezinárodních institucí a z reálně dosažitelných technických parametrů shodných či obdobných s již provozovanými zařízeními. Nová řešení mohou být zvolena, pouze pokud nabízejí prokazatelné výhody. Každé nové projektové řešení musí být doprovázeno vhodným testovacím programem. Po posouzení předložených podkladů rozhodne SÚJB o vydání povolení k umístění jaderného zařízení. V podmínkách povolení SÚJB zohlední relevantní požadavky na projekt, které vyplynou v oblasti jeho působnosti z hodnocení vlivu zařízení na životní prostředí.
Toto povolení je podmínkou nutnou (ale nikoli postačující) pro územní řízení před příslušným stavebním úřadem. Od zahájení řízení SÚJB rozhodne ve lhůtě do čtyř měsíců. Po vydání územního rozhodnutí lze podat žádost o povolení k výstavbě jaderného zařízení. V tomto kroku SÚJB posuzuje soulad konkrétního zvoleného projektu s bezpečnostními cíli a požadavky a jadernou bezpečnost. Toto posouzení vychází z hodnocení Předběžné bezpečnostní zprávy, která musí obsahovat průkazy o vhodnosti zvoleného projektu z pohledu jaderné bezpečnosti. Povolení k výstavbě vydané SÚJB je analogicky podmínkou nutnou (ale nikoli postačující) pro stavební řízení před příslušným stavebním úřadem. Od zahájení řízení SÚJB rozhodne ve lhůtě do jednoho roku.
V průběhu výstavby, montáže zařízení a přípravy k uvádění jaderného zařízení do provozu jsou ze strany SÚJB vydávány samostatné souhlasy s realizací jednotlivých dílčích etap. Z hlediska celosvětové praxe je tento vstup dozoru spíše ojedinělý a umožňuje získání detailních znalostí potřebných k posouzení schopnosti jednotlivých zařízení plnit projektové funkce s vlivem na jadernou bezpečnost ještě před zahájením vlastního spouštění. Poslední fází před zahájením provozu jaderné elektrárny je fáze uvádění do provozu. Uvádění jaderného zařízení do provozu je definováno jako proces, během kterého se prakticky ověřuje, zda jsou veškerá zařízení a systémy jaderného zařízení schopny provozu v souladu s projektem a zda splňují požadavky na jadernou bezpečnost.

Approval process for new nuclear units
Construction and putting into operation of nuclear power plant and related assessment of safety is a multi-level and long-term process. It is governed by the legal order of the Czech Republic with incorporated relevant international arrangements. The author of the article describes basic legal regulations, followed by individual steps, specifications of the course of construction and the stage of putting into operation.

Процесс утверждения новых атомных блоков
Сооружение и запуск атомной электростанции и связанная с этим оценка безопасности – это многоуровневый и длительный процесс. Он проходит в соответствии с законами ЧР, к которым были приняты и надлежащие международные договоры. Автор в статье описывает основные правовые нормы, отдельные шаги, специфические черты хода строительства и фазы запуска в эксплуатацию.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

USA: AREVA v roce 2015 získala kontrakty na obohacování uranu za více než 300 milionů dolarů (58x)
Společnosti AREVA se v roce 2015 podařilo uzavřít dlouhodobé smlouvy za více než 300 milionů dolarů v odvětví obohacován...
Pro udržení potenciálu SIGMA GROUP v jádře je nezbytný exportPro udržení potenciálu SIGMA GROUP v jádře je nezbytný export (51x)
Ve čtvrtek 22. září proběhla v prostorách firmy SIGMA GROUP vernisáž výstavy připomínající 60. výročí mírového využívání...
V Dukovanech je pro nové bloky vody dostatekV Dukovanech je pro nové bloky vody dostatek (49x)
Žádná velká elektrárna, která pro výrobu elektřiny používá turbogenerátor poháněný párou, se neobejde bez přívodu vody. ...