Nacházíte se:  Úvod    Rozvody energií    „Plánujeme rozsáhlý program obnovy a modernizace vedení 400 kV,“

„Plánujeme rozsáhlý program obnovy a modernizace vedení 400 kV,“

Publikováno: 22.11.2009, Aktualizováno: 17.9.2010 11:51
Rubrika: Rozvody energií, Rozhovory

uvedl v rozhovoru pro časopis All for Power Ing. Petr Zeman, předseda představenstva a generální ředitel ČEPS, a.s.

 

Přibližte prosím dosavadní zkušenosti s operativním monitorovacím systémem pro střední Evropu, který spustila TSO Security Cooperation.
Nedá se říci, že to byla iniciativa TSC, kdo odstartoval monitorovací systém RAAS (Real-time Awareness & Alarming System). TSC jej pouze převzala a rozšířila. V rámci spolupráce osmi provozovatelů přenosových soustav regionu CEE (zahrnuje TSO ze střední a východní Evropy, tj. ČEPS, slovenský SEPS, maďarský MAVIR, polský PSE-O, německé Vattenfall Europe Transmission a transpower, rakouský APG a slovinský ELES, pozn. redakce) byl tento systém v minulých letech vymyšlen a implementován. Po vzniku projektu TSC jsme provozovatelům přenosových soustav mimo tento region (TenneT, Swissgrid, Amprion, EnBW, Tiwag, VkW Netz) nabídli možnost rozšíření původního systému.

V poslední době se hovoří stále častěji o tzv. inteligentních sítích – Smart Grids.
Smart Grids se skutečně stávají velkým tématem celosvětových debat. Tato inteligentní síť by, zjednodušeně řečeno, měla umět řídit svůj odběr podle zatížení jednotlivých prvků tak, jak to lze v dnešní době jen omezeně. Základní myšlenka Smart Grids předpokládá inteligentní měřicí a řídicí přístroje. To se však týká především distribučních sítí a spotřebitelů. Jednotlivé prvky Smart Grids ovlivňují chod spotřebičů u spotřebitelů, případně může dojít k vypnutí klimatizace, topení, ohřevu vody; chytré pračky a podobné spotřebiče se spouští signálem ze sítě v době, kdy je síť nevytížená a cena energie nízká. Zatím je rozvoj Smart Grids limitovaný především velmi vysokými investicemi do jednotlivých prvků, které se v nejbližší době pravděpodobně nebudou jevit jako ekonomicky efektivní.

Jak by se případný rozvoj dotkl činnosti a fungování přenosové soustavy ČEPS?
Z pohledu přenosové soustavy je zajímavá především otázka možnosti vybudování nadřazené páteřní sítě o napětí 1.000 až 1.200 kV, o níž se hovoří jako o tzv. Supergridu. Taková síť by byla nejen schopna obstarat přenosy na vzdálenosti tisíce kilometrů a integrovat výrobu ze současných intermitentních zdrojů (tj. s přerušovanou výrobou), ale i dalších nových (tj. převážně obnovitelných) zdrojů při maximální eliminaci slabých míst.

Investice ČEPS do rozvoje a obnovy přenosové soustavy jsou každoročně značné. Z jakých zdrojů tyto aktivity financujete?
Velikost investic plánovaných na další roky je 3 až 4,5 mld. ročně. Jedná se o součet prostředků investovaných jak do obnovy, tak do rozvoje soustavy. Financování obnovy a rozvoje přenosové soustavy zatím realizujeme z vlastních finančních zdrojů a úvěrů od bank. Tyto úvěry byly nasmlouvány ještě před započetím krize, kdy sazby a marže bank byly pro ČEPS velmi výhodné. Při financování rozvoje v dalším období je třeba zohlednit časovou strukturu investic, tj. skutečnost, že se nejedná o jednorázovou investici realizovanou během krátkého období, nýbrž o pravidelně se opakující investice. Prověřujeme všechny standardní zdroje financování a volíme nejlepší řešení.

Jak obnova vlastně probíhá? Nejdříve se vyšle nějaký speciální tým, který sleduje stav přenosové soustavy, a ten pak rozhodne, co se bude případně realizovat?
Stav zařízení se průběžné sleduje, kontroluje a monitoruje. Vycházíme z předpokládané technické životnosti zařízení. Stav příslušného zařízení se potom individuálně posuzuje na základě výsledků preventivních kontrol, diagnostických měření a posuzovacích studií. Cílem celé této činnosti je maximálně využít stávající zařízení za předpokladu zachování bezpečnosti provozu přenosové soustavy.

Popište konkrétněji nejvýznamnější akce obnovy v tomto roce a v roce příštím.
V dlouhodobém horizontu s termínem realizace po roce 2015 plánuje společnost ČEPS rekonstrukci stávajících rozvoden (např. Krasíkov 420 kV, Dasný 420 kV) a vedení V412 Řeporyje – Hradec a V 207 Tábor – Sokolnice.

V jakém stavu je česká přenosová soustava?
Česká přenosová soustava patří k nejlepším v Evropě. V minulosti se investovalo do rekonstrukce rozvoden přenosové soustavy a obnovy sítě 220 kV. Obnova rozvoden přenosové soustavy a sítě 220 kV by měla být v následujícím desetiletí postupně dokončena. Společnost ČEPS ovšem plánuje rozsáhlý program obnovy a modernizace vedení 400 kV.

Staví se přenosová soustava jinak, za použití jiných materiálů než před 40 lety?
Nastal výrazný technologický pokrok zejména v zařízení rozvoden přenosové soustavy, ať už se jedná o přístroje, či zejména systémy řízení, chránění, měření, monitoringu a komunikace. V oblasti elektrických vedení jsou používány nové materiály (kompozitní izolátory), přesto zde technologický pokrok není tak výrazný.  Rozpočet na obnovu by měl být v příštích letech stabilní. Po dokončení obnovy vedení 400 kV se dá předpokládat i jeho snížení.

Kolik letos společnost investovala do rozvoje, do výstavby nových tras vedení? Kolik to bude v příštím roce?
Od vzniku společnosti ČEPS v roce 1999 nebylo potřeba do rozvoje soustavy investovat příliš velké částky. S výjimkou posilování stávajících kapacit transformace v jednotlivých stanicích přenosové soustavy byla postavena pouze dvě vedení, Bezděčín – Čechy Střed a zdvojené vedení Slavětice – Dürnrohr. V důsledku rostoucího počtu požadavků zákazníků o připojení do soustavy bude v nadcházejících deseti letech nutno investice do rozvoje přenosové soustavy zvýšit. Připravuje se výstavba čtyř nových rozvoden 400 kV a zhruba 600 km nových vedení 400 kV. Jako první by mělo být dokončeno vedení Výškov – Chotějovice V480.

Jsou investiční náklady na jeden kilometr vedení rozdílné u nás a třeba v jiných státech Evropy?
Cena výstavby je dána cenou zařízení a cenou montážních prací. Cena kilometru vedení se pohybuje u vedení 400 kV v rozmezí 10 až 20 milionů korun v závislosti na typu vedení a členitosti terénu. Ceny v ČR se oproti jiným zemím mohou lišit cenou montážních prací.

Kde spatřujete přednosti v propojení denního trhu ČR a SR?
Hlavní výhodu propojení denního trhu ČR a SR vidím v usnadnění obchodování účastníkům trhu v obou zemích prostřednictvím vytvoření jedné česko-slovenské obchodní zóny. Tato společná obchodní zóna je charakterizována shodnou cenou elektřiny v obou zemích v případě dostatečné přenosové kapacity. Přímým důsledkem by měl být také pokles ceny elektřiny v importní oblasti trhu. Z výsledků prvních měsíců obchodování je patrné, že (vyjma několik ojedinělých případů krátce po spuštění) je přenosová kapacita mezi ČR a SR dostatečná. Během tohoto období také vzrostly skutečné fyzické toky mezi oběma zeměmi, stejně jako objemy obchodů na denním trhu organizovaném OTE.

Bude se obdobně propojovat i denní trh s Německem nebo Rakouskem, bude toto propojení odlišné?
V současné době experti společnosti ČEPS prověřují další možnosti rozšíření tohoto typu propojení. Obecně existují dvě možnosti. Vertikální, tj. další propojení vnitrodenních trhů mezi ČR a SR, nebo horizontální, tj. do projektu mohou být přizvány okolní státy. Je však nutné si uvědomit, že v případě přistoupení dalšího státu nelze využít několika unikátních skutečností. Mezi ně patří především robustní propojení mezi přenosovými soustavami ČR a SR nebo existence tržních míst se stejnými časovými uzávěrkami. Kromě toho je nutné vzít v úvahu dopady propojení s velkou tržní oblastí (již propojené trhy Rakouska a Německa) na konečné zákazníky v ČR a SR. Všechny tyto skutečnosti jsou nyní posuzovány s ohledem na plynulé fungování propojení krátkodobých trhů.

Ing. Petr Zeman (nar. 1949)
Členem představenstva společnosti ČEPS je od 21. 10. 2003. Před přijetím funkce generálního ředitele v květnu 2009 působil jako zástupce generálního ředitele a výkonný ředitel úseku Finance a řízení lidských zdrojů. Je absolventem Fakulty elektrotechnické na Vysoké škole strojní a elektrotechnické v Plzni.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Při stavbě nové transformovny Kočín u JETE jsme zkrotili dva potoky i členitý terénPři stavbě nové transformovny Kočín u JETE jsme zkrotili dva potoky i členitý terén (53x)
Po převzetí staveniště 26. dubna 2017 se na velkém projektu rekonstrukce transformovny Kočín podílejí společnosti EGEM s...
„Sdružení dodavatelů investičních celků hodlá obnovit značku Made in Czechoslovakia,“...„Sdružení dodavatelů investičních celků hodlá obnovit značku Made in Czechoslovakia,“... (49x)
... uvedl pro All for Power Ing. Tomáš Měřínský, pověřen řízením Sdružení dodavatelů investičních celků (SDIC). Celý čl...
„V tendru na dostavbu Temelína nabídneme bezpečnost, kvalitu, zkušenosti a důvěryhodnost,“... (49x)
...říká Ing. Pavel Pilát, generální ředitel společnosti Metrostav a.s. Rozhodující fáze výběrového řízení na největší za...