„Myšlenka realizace pilotního projektu elektrodového kotle vzešla ze společnosti E.ON,“
Rubrika: Zajímavosti
uvedl v rozhovoru pro časopis All for Power JUDr. Josef Vinický, vedoucí útvaru Technický rozvoj a Provoz E.ON Česká republika, s.r.o.
Pane doktore, přibližte dosavadní spolupráci E.ON a Škoda Auto, resp. ŠKO-ENERGO? Jen pro moje vysvětlení… Chápu to dobře, že ŠKO-ENERGO dodává elektrickou energii do distribuční sítě ČEZ Distribuce a pak do přenosové soustavy ČEPS?
Mimo spolupráci, která vychází z majetkové účasti společnosti E.ON ve společnosti Ško-Energo a.s. (21 %) a z toho vyplývající účasti pracovníků skupiny E.ON ve statutárních orgánech společnosti ŠKO-ENERGO, s. r. o., se jedná o spolupráci v řešení technické a výrobní problematiky (např. zmiňovaný elektrodový kotel). Společnost ŠKO-ENERGO, s. r. o. je výrobcem elektrické a tepelné energie. Vyrobená elektrická energie ponížená o vlastní spotřebu je dodávána do společnosti Škoda Auto a.s. Neboť spotřeba společnosti Škoda Auto a.s. je větší než kapacitní možnosti výroby, je dodatečná elektrická energie odebírána společností ŠKO-ENERGO, s. r. o. z distribuční sítě společnosti ČEZ a dodávána dále do společnosti Škoda Auto k úplnému pokrytí spotřeby. Pro společnost ČEPS poskytuje společnost ŠKO-ENERGO, s. r. o. podpůrné služby, které společnost ČEPS dále využívá v systémových službách ke stabilizaci vlastní přenosové soustavy. To je také hlavní podstata instalace elektrokotle.
Jaká bude role E.ON v provozování tohoto nového kotle?
Vlastníkem elektrodového kotle zůstává společnost E.ON, společnost ŠKO-ENERGO, s. r. o. je z důvodu je provázanosti s provozem jeho provozovatelem. Jeho provozování je vázáno na společnost ŠKO-ENERGO i legislativně. Společnost E.ON poskytuje přes své pracovníky technickou a organizační podporu a součinnost.
Kolik kotlů na podobné principiální bázi již E.ON provozuje a kde?
V ČR jeden, další kotle na obdobném principu pak v Německu. Myšlenka realizace pilotního projektu elektrodového kotle přišla ze společnosti E.ON. Dodavatel kotle byl vybrán ve výběrovém řízení.
Plánovali jste nebo bylo uvažováno o principiálně jiném způsobu stabilizace sítě?
Neplánovali, v budoucnu lze uvažovat o rozšíření portfolia poskytovaných podpůrných služeb.
Uvažuje se do budoucna, že by ve ŠKO-ENERGO vyrostl časem další takový kotel?
V principu je to možné, závisí na dalším směrování výrobní technologie společnosti ŠKO-ENERGO, s. r. o., zejména zvyšující se roli výrobního portfolia zelené energie.
Jak stabilní je vlastně síť v lokalitě, kde působí automobilka Škoda? Jak často dochází ke krizovým situacím, ať již k přebytkům či nedostatkům energie?
Tato otázka by měla být směrována na společnost Škoda Auto a.s., která jistě eviduje statistiku výpadků výroby z důvodu nestability dodávky elektrické energie. Výrobní technologie společnosti ŠKO-ENERGO, s. r. o. je stabilní a nedochází u ní k výpadků. Výpadky ve výrobě Škoda Auto a.s. jsou pak způsobeny zejména přenosem poklesů z nadřazené distribuční soustavy.
Jak často bude tento nový kotel využitý, čili jak často vznikne požadavek na podporu?
Toto záleží na skutečných potřebách společnosti ČEPS v poskytované podpůrné službě MR MZ15. Statisticky několikrát do měsíce. Tyto aktivace však nejsou rozloženy rovnoměrně v roce.
Robert Vinický, vedoucí útvaru Technický rozvoj a Provoz E.ON Česká republika, s.r.o., se zabývá inovacemi v obchodní oblasti. Především pracuje na projektech zaměřených na ukládání energie, lokální výrobu energie a e-mobilitu.