Nacházíte se:  Úvod    Elektrárny    Jaderné    Jediná plovoucí jaderná elektrárna světa se plaví podél ruských břehů

Jediná plovoucí jaderná elektrárna světa se plaví podél ruských břehů

Publikováno: 2.5.2018
Rubrika: Jaderné, Zajímavosti

Akademik Lomonosov, v současnosti jediná plovoucí jaderná elektrárna na světě, vyrazila na svou cestu z loděnic Baltijského závodu. Cílovou stanicí je Pevěk, kde bude kotvit a dodávat okolním obcím a průmyslovým podnikům elektřinu, teplo a pitnou vodu. Jaderné palivo zatím není na palubě a elektrárna jej nabere cestou.

Nejprve bude plovoucí elektrárna, která nemá vlastní pohon, dotlačena do Murmansku, což je domovský přístav flotily ruských jaderných ledoborců. Tady bude zavezeno do obou jaderných reaktorů, které má na palubě, jaderné palivo a proběhne celý cyklus spouštěných prací. První kritičnosti reaktory dosáhnou podle plánu na podzim 2018.

Vitalij Trutněv, vedoucí Ředitelství pro výstavbu a provoz plovoucích jaderných elektráren, které patří do struktury ruské korporace pro atomovou energii Rosatom, uvádí: “Jde o významný mezník jak pro náš projekt, tak pro celosvětový jaderný průmysl. Plovoucí jaderné elektrárny totiž umožní dodávat elektřinu a teplo do těch nejodlehlejších oblastí světa, čímž odstartují jejich udržitelný rozvoj. Při stavbě této elektrárny jsme vycházeli z více jak třech stovek reaktorroků bezpečného provozu jaderných ledoborců a do projektu jsme začlenili špičkové bezpečnostní a zabezpečovací systémy, takže půjde o jednu z nejbezpečnějších jaderných elektráren světa.”

V Pevěku nyní probíhá stavba nezbytné pozemní infrastruktury. Molo, transformátory, systémy vodního hospodářství a další pomocné provozy nezbytné pro zakotvení plovoucí elektrárny a vyvedení jejího výkonu na pevninu budou připraveny, až plavidlo dorazí na místo.

Podle plánu bude Akademik Lomonosov odtažen do přístavu v Pevěku v létě 2019. Průměrná cestovní rychlost lodní soupravy bude 3,5 až 4,5 uzlu (zhruba 6,5 až 8,3 km/h). Plovoucí elektrárna nahradí dosluhující Bilibinskou jadernou elektrárnu a Čaunskou uhelnou elektrárnu, což v důsledku povede k redukci emisí CO2 asi o 50 000 tun ročně. Po připojení k síti se Akademik Lomonosov stane nejsevernější jadernou elektrárnou na světě.

Srdce Akademika Lomonosova představují dva reaktory KLT-40S (každý o výkonu 35 MW), které vznikly úpravou verze z ledoborců pro energetické využití. Elektrárnu vyvinuli ruští jaderní vědci a lodní stavitelé. Nosné plavidlo dosahuje délky 144 metrů, šířky 30 metrů a výtlaku 21 000 tun. Akademik Lomonosov je první lodí svého druhu a nese jméno ruského vědce z 18. století Michaila Lomonosova.

Projektová doba provozu plovoucí jaderné elektrárny činí 40 let s možností prodloužení o dalších deset let. Po ukončení provozu bude plavidlo přesunuto do speciálního vyřazovacího a recyklačního podniku.

Rosatom v současnosti vyvíjí optimalizovanou verzi plovoucí jaderné elektrárny, která bude mít  reaktory RITM-200M (každý o výkonu 50 MW) vycházející z verze používané jadernými ledoborci nové generace. Kromě většího výkonu bude mít další verze plovoucích elektráren menší rozměry než její předchůdce.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor


Fotogalerie
Akademik Lomonosov, v současnosti jediná plovoucí jaderná elektrárna na světě, vyrazila na svou cestu z loděnic Baltijského závodu.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ochranný nátěr pro extrémní podmínkyOchranný nátěr pro extrémní podmínky (354x)
Ochrana životního prostředí již dlouho není tématem pouze ekologických sdružení a občanských spolků, ale stala se celosp...
Vítkovice podepsaly po Rosatomu smlouvu i s WestinghouseVítkovice podepsaly po Rosatomu smlouvu i s Westinghouse (67x)
Společnosti Westinghouse Electric Company a Vítkovice, a.s., podepsaly 1. prosince 2011 v prostorách rezidence americkéh...
Význam metod verifikace a validace výsledků z CFD analýz při výpočtech vibrací vyvolaných prouděním pro návrh zařízení na výměnu tepla (57x)
Vibrace vyvolané prouděním (flow-induced vibration) mohou způsobovat velké problémy u zařízení na výměnu tepla, jakými j...