Cíl 20 % podílu obnovitelných zdrojů na spotřebě v roce 2020 je ambiciózní a přesahující možnosti většiny národních ekonomik
V oblasti energetiky se v současné době v evropských institucích projednává jeden z nejdůležitějších návrhů posledních let - tzv. energeticko-klimatický balíček. Celý balíček, jenž v několika návrzích upravuje oblast obnovitelných zdrojů, obchodování s povolenkami emisí a snižováním emisí v EU nebo zachycováním a skladováním CO2 v zemské kůře, dokonce předseda Evropské komise Barroso považuje za nejdůležitější návrh celého svého funkčního období.
Návrh je založen na tezi 20, 20, 20, která výstižně zachycuje hlavní cíle celého návrhu, kterým chce Komise do roku 2020 snížit emise CO2 v Evropské unii o 20 % ve srovnání s rokem 1990 a zvýšit podíl obnovitelných energetických zdrojů na 20 % také v již zmíněném roce 2020.
Ve čtvrtek 11. září 2008 jsme s kolegy z Výboru pro průmysl, energetiku a výzkum Evropského parlamentu hlasovali o těchto návrzích, které tak může plénum Evropského parlamentu projednat a odhlasovat na svém plenárním zasedání v říjnu tohoto roku v prvém čtení. Pokud se podaří nalézt shodu s Radou Evropské unie, budou muset členské země plnit ambiciózní cíle, které si EU vytyčila.
Ačkoliv má návrh, který upravuje obnovitelné zdroje energií (OZE) a návrh o obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů řadů stoupenců, dovolil bych si několik postřehů a připomínek, které se v případě schválení ze strany Evropského parlamentu a Rady negativně projeví na konkurenceschopnosti evropského průmyslu a konečných cenách energií.
V případě návrhu OZE se domnívám, že ponechání závazného cíle 10 % podílu obnovitelných zdrojů energie na spotřebě energie v silniční dopravě v roce 2020, bohužel neznamená záruku zachování dostupnosti zemědělských surovin pro potravinářskou výrobu za konkurenceschopné ceny a ohrozí tak potravinářský sektor, resp. soběstačnost Evropské unie.
Rozhodnutí, že 40 % z tohoto 10 % podílu (tedy 4 % podíl na spotřebě energie v silniční dopravě) musí pocházet z elektřiny a z energie získané z vodíku a odpadu či zbytků krmiv, nicméně vítám jako krok správným směrem, který alespoň částečně odlehčí zemědělské půdě v tom smyslu, že nebude masově využívána k výrobě biopaliv se všemi potravinovými a environmentálními riziky z toho vyplývajícími.
Schválený závazný cíl 20 % podílu obnovitelných zdrojů energie na energetické spotřebě v roce 2020 považuji za příliš ambiciózní a přesahující možnosti většiny národních ekonomik.
Jedná se o číslo střelené od boku, nepodpořené dopadovými studiemi a nedostatečně zohledňující ekonomickou realitu. Za velmi problematické z hlediska ČR považuji zavedení systému obchodování se zelenými povolenkami. Může totiž vést k tomu, že zelená energie vyrobená na území ČR bude s ohledem na vyšší cenu prodávána do jiných států EU, a vzhledem k tomu, že taková energie by pak nebyla započítávána do cíle podílu obnovitelných zdrojů závazného pro ČR, hrozilo by nám nesplnění tohoto cíle a z toho vyplývající tvrdé finanční sankce.
Přehnaně silný důraz na alternativní zdroje energie nepředstavuje adekvátní řešení energetických problémů v EU. Většina zemí EU nebude schopna tento cíl splnit, a pokud ano, tak za cenu značných finančních nákladů, které tvrdě dopadnou na domácí průmysl. Cestu spatřuji spíše v podpoře jaderné energie, která je jednak nezávadná z hlediska emisí skleníkových plynů, jednak nepoměrně efektivnější než třeba výroba energie z biomasy.
Navíc hrozí, že kvůli výpadkům alternativních zdrojů energie nebudou zajištěny dodávky energie, a státy se tak stanou závislými na jejím dovozu z třetích zemí, zejména z Ruska. Tato představa by měla být s ohledem na bezohledné a nátlakové praktiky ruských energetických gigantů naší noční můrou, nezdá se však, že by si EU toto riziko a z něj vyplývající důsledky pro energetickou stabilitu uvědomovala.
V oblasti obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů bych chtěl vyjádřit svůj nesouhlas zejména s rozhodnutím o zavedení aukce jako základního nástroje alokace povolenek na vypouštění skleníkových plynů.
Rozhodnutí o přidělování emisních povolenek formou aukcí bude mít mimořádně závažné dopady na evropský průmysl, zejména na energeticky náročná odvětví. I přes schválené přechodné období při zavádění systému aukcí (2013-2020) lze vyčíslit náklady na český průmysl na 5 až 10 mld. korun ročně, což může vést ke ztrátě konkurenceschopnosti a ohrožení pracovních míst, v nejhorším případě až k likvidaci některých sektorů průmyslu. Kromě přímých nákladů na nákup emisních povolenek v aukcích změna vyvolá zdražení elektrické energie, které však podniky nebudou schopny promítnout do cen své produkce, aniž by tím ohrozily svoji konkurenceschopnost na trhu.
Přidělování povolenek formou aukcí považuji za spekulativní a v konečném důsledku kontraproduktivní opatření, které bude vyvádět z průmyslu finanční prostředky na úkor investic do úspor energií a snižování emisí.
Závěrem bych chtěl upozornit na rozhodnutí Komise zahrnout do balíčku i návrh týkající se zachycování a skladování CO2. Jedná se o technologii, která by mohla alespoň částečně vyřešit problémy s vypouštěním skleníkových plynů a tedy i v boji se změnou klimatu. Jako geolog spatřuji v tomto návrhu příležitost jak přispět k dalšímu snižování emisí, které by chtěla Evropská unie redukovat až na úroveň 50 % v roce 2050.
The goal of 20 % share of renewable resources on consumption in 2020 is ambitious and exceeds the possibilities of majority of national economies
The approved binding goal of 20 % proportion of the renewable energy sources on energy consumption in 2020 is considered by the author to be too ambitious and exceeding the possibilities of the majority of national economies. This number is made up, it is not supported by any accident studies and it insufficiently considers economic reality. In conclusion, the author point out the decision of the Committee to include also proposal related to CO2 capturing and storage into the package. It is a technology which could at least partly solve the problems with greenhouse gas release and the fight with changed climate. As a geologist, he sees an opportunity in this proposal how to contribute to additional emission reduction which the European Union would like to reduce to the level of 50 % in 2050.
Задача получения 20 % соотношения обновительных источников в общем потреблении в 2020 году амбициозна и превышает возможности большинства национальных экономик
Утвержденную главную задачу - 20 % соотношение обновительных источников в потреблении энергии в 2020 году автор считает слишком амбициозной и превышающей возможности большинства национальных экономик. Речь идет о цифре, сказанной впросак, недоказанной исследованиями и недостаточно отражающей экономическую реальность. В заключение автор обращает внимание на решение Комиссии о включении в пакет проекта об улавливании и складировании CO2. Речь идет о технологии, которая могла бы хотя бы частично разрешить проблемы с выделением тепличных газов, т.е. в борьбе с изменением климата. Я, как геолог, вижу в этом проекте возможность, как помочь дальнейшему снижению эмиссии, которую бы Европейский Союз хотел снизить вплоть до уровня 50 % в 2050 году.
Autor
Související články
- Větrná energetika a střety s jinými technologiemi (5.4.2009)
- Uhlí z velké části nahradí biomasa (29.3.2009)
- Rozbor a doporučení k výstavbě větrných elektráren (24.3.2009)
- Vliv spalování biomasy na korozi teplosměnných ploch kotlů pod rosným bodem spalin (14.12.2008)
- Projev premiéra ČR Mirka Topolánka na setkání s představiteli českého průmyslu 19. 6. 2008 (1.9.2008)
- Mirek Topolánek získal materiál o výhledových energetických potřebách ČR – budoucnost je v jádru a obnovitelných zdrojích (3.7.2008)