„Žádný velký boom výstavby jaderných elektráren v Evropě neočekávám,“
řekla v rozhovoru pro časopis All for Power Ing. Dana Drábová, Ph.D., předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.
V posledních měsících a letech se hovoří o „renesanci jaderné energetiky“. Lze podle Vás tento trend označit za celosvětový a jaký další vývoj lze v tomto směru očekávat v Evropě?
V současné době můžeme ve světě pozorovat několik trendů. Vlády řady asijských zemí, zejména Japonska, Číny, Indie a Koreje, aktivně jadernou energetiku podporují, protože v ní vidí reálné východisko, jak uspokojit energetické potřeby vlastní země ekologicky, ekonomicky i politicky přijatelným způsobem.
Na zprávy o renesanci jaderné energetiky v USA a v Evropě, které se začínají objevovat, nahlížím opatrně. Rozvoj jaderné energetiky ovlivňují tři principiální, vzájemně více či méně provázané aspekty: politický, ekonomický a legislativní. Stále více se ukazuje, že hlavní důvod stagnace jaderné energetiky v USA v 80. a 90. letech nebyl politický, ovlivněný negativním veřejným míněním, ale finanční. Příliš vysoké úrokové míry odradily investory od investičně velmi náročné stavby nových jaderných elektráren, na něž by si jistě museli od nějaké banky půjčit peníze a pak splácet vzniklé vysoké úroky.
Za obdobně důležitý jako finanční lze považovat aspekt legislativní, tedy rámec a rozsah státní regulace odvětví. Stabilita, jednoznačnost a účinnost požadavků státního dozoru může budoucnost jaderné energetiky významně ovlivnit. Úkolem dozorného úřadu není rozvoj jaderné energetiky omezovat, ale legislativně upravovat tak, aby umožnil bezpečné mírové využití jaderné energie.
Co nás, tedy v Evropě, čeká v následujících patnácti až dvaceti letech, nebude podle mne žádný boom výstavby jaderných elektráren. Současné odhady hovoří o nově instalovaném výkonu zhruba 5 GW (pět bloků Temelína) do roku 2015 a 11 GW do roku 2020. Země, které o výstavbě nových bloků vážně uvažují nebo ji už zahájily, jsou Finsko, Francie, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko. Další země naznačují posun v postoji k jaderným elektrárnám. Například Itálie, poněkud překvapivě i Polsko či Portugalsko. Všeobecně začíná v EU převládat pragmatický přístup. Jaderná energetika se nám totiž nemusí líbit, ale náhradu za ni pro následujících řekněme 30 až 50 let nemáme. Tedy pokud zásadně ne-změníme své nároky na civilizační vymoženosti a jejich dostupnost.
I přesto, zdá se, že se jaderná energetika vrací na místo, jež jí patří…
Ano, vrací se na místo uznávaného spolehlivého služebníka, který pomáhá zásobovat lidské společenství tolik potřebnou energií. Dnes je jaderná energetika odborníky považována za technologii, která je plně pod kontrolou. Neméně důležité však je hledání cest k obnovení důvěry veřejnosti. Nebude-li jaderná energetika akceptovatelná, dlouhodobě nepřežije. I přes rostoucí vědomí, že vyspělé země provozující jadernou energetiku za ni nemají v krátkém časovém horizontu adekvátní náhradu, nevytváří zatím politické a ekonomické prostředí až na výjimky dostatečnou jistotu a přitažlivost, která by přilákala investory. To se ostatně týká nejen jaderné energetiky, ale výstavby prakticky jakéhokoliv nového většího energetického zdroje. Jaderný průmysl je sice přesvědčen o tom, že prokáže výhody a konkurenceschopnost nových jaderných bloků, ale jestli uspěje, to teprve uvidíme.
Nebude ale podle Vás problém s výrobními a lidskými kapacitami v jednotlivých státech. Je dostatek kvalifikovaných firem a výrobců, kteří by uspokojili požadavky na výstavbu a následný provoz?
Otázka výrobních a zejména lidských kapacit je právem vnímána jako jedno z nejužších míst výstavby a provozu nových a koneckonců i stávajících jaderných bloků. Stejně jako kterákoli oblast lidského snažení založená na používání sofistikovaných technologií závisí i mírové využívání jaderné energie a zdrojů ionizujícího záření na objemu a kvalitě získaných poznatků, na jejich uchovávání a efektivním předávání lidem, kteří do oboru nově vstupují. Potřebujeme dostatečně velký zásobník lidí – vědců, inženýrů a techniků z nejrůznějších oborů – s potřebným vzděláním, zkušenostmi a důkladným pochopením problematiky, kteří budou schopni znalosti často těžce nabyté jejich předchůdci dále využívat a také získávat nové. Dnes dochází v jaderných oborech k výměně generací. Situace je to v podstatě stejně obtížná a také do jisté míry paradoxní jako v jiných technických oborech. A kroky k jejímu řešení jsou stále naléhavěji potřeba.
Vlády jednotlivých zemí musí do strategického plánování v oblasti zabezpečení energetických zdrojů zahrnout i úvahy o potřebách vzdělávání, lidských zdrojů a infrastruktury pro jednotlivé varianty a o krocích k jejich realizaci.
Jaká je Vaše představa o energetické bezpečnosti státu?
Existují přinejmenším tři velmi dobré důvody, proč přemýšlet o energetice a energetické bezpečnosti. Udržitelná, konkurenceschopná a bezpečná energie je jedním ze základních pilířů našeho každodenního života. Naši občané jsou ovlivněni vyššími cenami, ohrožením dodávek energie i změnami evropského klimatu. Těžba primárních surovin, jejich zpracování a využívání energií jsou spojeny s vážnými dopady na životní prostředí od lokální po globální úroveň. Provedení významných změn v energetice na straně dodávky i spotřeby vyžaduje dlouhodobou promyšlenou přípravu, v odvětví energetiky trvá mnoho let, než se inovace začnou používat, řešení nelze hledat až ve chvíli, kdy se objeví problémy.
Očekávala jsem, že poměrně chladný postoj Evropy k těmto problémům se změní až kolem roku 2020 a že Evropa se energetickou bezpečností začne zabývat o deset let později, než to nastalo. A nevím, jestli je to tím, že teď přišla generace, která se tím chce zabývat a cítí to jako potřebu, anebo je to vyvoláno prostě tím, že rok co rok si s námi trochu pohraje pan Putin: trochu ty kohoutky přitáhne a Evropa opravdu začíná vnímat, že je závislá a že si s tím bude muset poradit. V Evropě se začíná velmi živě diskutovat na téma, jestli existuje nějaká evropská vize, jak si zajistit rozumnou a k tomu se přidává rozumně udržitelnou životní úroveň, kvalitu života a jak se vyrovnat s tím, že hrozí globální nedostatek energetických zdrojů surovin, potravin, který je už dlouhou dobu katastroficky některými lidmi předvídán. 21. století asi bude stoletím boje o vodu a o suroviny a Evropa je hodně náročná na zdroje, přitom vlastní zdroje kromě pitné vody prakticky nemá. Takže, ty debaty se rozbíhají a je otázka, jestli Spojené státy evropské, které existují jako vize, jsou vůbec schopny v dohledné době vytvořit něco, co by dokázaly v této oblasti realizovat.
Na kterou ze známých forem energie se v několika příštích desetiletích soustředíme při uspokojování svých potřeb?
Jednoduchá odpověď: Na všechny. Jinak to nepůjde. Energie totiž hraje v našem životě stále důležitější roli. I když to už skoro nevnímáme, bez ní by nebylo dostupné prakticky nic, co dnes považujeme za běžnou součást každodenního života, například pitná voda, potraviny, teplo pro naše obydlí, doprava, zdravotnictví. Není tu místo pro předsudky, pro zavržení jednoho zdroje či pro glorifikaci jiného. Česká republika má omezené vodní zdroje a prakticky nulové zásoby ropy a zemního plynu. Hlavní českou energetickou surovinou je hnědé uhlí velmi nízké kvality, takže nebyla-li by k dispozici jaderná energetika, musela by být výroba energie v jaderných elektrárnách nahrazena spalováním tohoto uhlí. Jeho zásoby jsou ale omezené, a bylo by tedy nutné hledat nové možnosti. Řešením asi není zemní plyn, který mimo to, že je rovněž fosilním neobnovitelným zdrojem, v sobě skrývá zvyšování závislosti na dovozu i problém očekávaného velkého cenového nárůstu. Velké, ale zatím nereálné naděje jsou vkládány do nových obnovitelných zdrojů. Rozumné využívání obnovitelných zdrojů a výzkum a vývoj v této oblasti je bezesporu třeba podporovat promyšlenými zásahy státu. I když bychom však využili všechny možnosti, které v současné době máme a které přicházejí v úvahu, nedokážeme zřejmě z obnovitelných zdrojů v příštích padesáti letech pokrýt více než čtvrtinu našich současných energetických potřeb.
Může značný nárůst požadavků na výstavby a dostavby zdrojů, čili rychlé vyřešení energetické bezpečnosti, odsunout otázku, co s vyhořelým jaderným palivem, na „druhou kolej“?
Nikoliv, je a bude to vždy priorita. V mezinárodním měřítku je dnes za nejreálnější variantu zneškodnění vyhořelého jaderného paliva a vysoce aktivních odpadů považováno jejich uložení v hlubinném úložišti.
Přibližte, co se v oblasti vyhořelého jaderného paliva za poslední léta udělalo, kam vývoj v tomto směru kráčí nyní?
Stále častěji se však mluví o nutnosti tzv. uzavření palivového cyklu. Tedy o přepracování vyhořelého paliva a jeho opětovném využití v nových typech reaktorů. Státy jako USA, Rusko či Francie investují nemalé prostředky do výzkumu těchto technologií. Odpovědi na to, zda budeme energii obsaženou ve vyhořelém palivu dále využívat, se však hned tak nedočkáme. Celý proces odhaduji tak na 30 let.
V letošním roce končí Vaše funkční období v rámci Západoevropské asociace jaderných dozorů. Na jakých úkolech asociace poslední tři roky pracovala?
Máme-li jít ke kořenům sdružení WENRA, musíme se vrátit o více než deset let zpátky, do časů, kdy se rozhodovalo o dosud největším rozšíření EU. Během poslední vlny rozšiřování EU byla poprvé součástí přístupových jednání otázka jaderné bezpečnosti. Tato vlna byla zahájena záhy po politických změnách koncem 90. let minulého století, tedy také záhy po havárii černobylské jaderné elektrárny. Kandidátské země si s sebou nesly také cejch zemí provozujících v naprosté většině reaktory ruského původu, tedy reaktory k jejichž bezpečnosti existovaly výhrady. Evropská rada se rozhodla provést vyhodnocení úrovně jaderné bezpečnosti zahrnující nejen elektrárny a další jaderná zařízení, ale také dozorný a legislativní rámec a úroveň práce státního dozoru. Během přístupových rozhovorů museli velmi úzce spolupracovat lidé pocházející z různých zemí, kultur, lidé velmi různých profesí, mající velmi různé názory. A ukázalo se, že v takovéto situaci je kriticky nezbytné dohodnout do nejmenšího detailu význam jednotlivých termínů v dialogu používaných. Tak vznikly otázky, co pro koho znamená „vysoká úroveň jaderné bezpečnosti“, „harmonizace“, „reaktory s vysokou mírou rizika“… Zjednodušeně můžeme říci, že WENRA vznikla na základě potřeby vnést do zatím čistě politického vyjednávání určitou míru racionálního technického přístupu.
A hlavní cíle WENRA?
Základním cílem, či dokonce posláním státního dozoru nad jadernou bezpečností je zabezpečit ochranu zdraví každého jednotlivce, jeho potomků a lidské populace jako celku před riziky způsobenými ionizujícím zářením. Současně je však třeba stále hledat vyvážený přístup a neklást nezdůvodněné překážky využití zdrojů záření včetně jaderné energetiky ve prospěch člověka. Naplnění tohoto poslání je náročný úkol, vyžadující mimo jiné i rozsáhlou mezinárodní spolupráci a výměnu zkušeností. WENRA vznikla v roce 1999 se záměrem vytvořit nejdříve čistě profesní a politikou nezatíženou platformu pro výměnu zkušeností a posléze i společný přístup k jaderné bezpečnosti a dozoru nad ní v rámci EU. Dá se říci, že WENRA je klub vrcholových pracovníků jaderných dozorů v EU, kteří spolu mohou a chtějí otevřeně diskutovat problematiku jaderné bezpečnosti a hledat konsensuální řešení, která přispívají ke zvyšování úrovně a efektivity dozoru a zároveň pomáhají nacházet recepty na výzvy dnešní doby plné neustálých změn, které ovlivňují i jadernou energetiku.
Založení klubu bylo motivováno i tím, že veřejnost stále více požaduje vysokou úroveň jaderné bezpečnosti a její transparentní ověřování, globalizace a deregulace trhu vyžaduje podobné podmínky provozu v různých zemích, dozor přitom musí zabránit růstu produktivity na úkor bezpečnosti. Svou roli sehrálo i to, že politický tlak na harmonizaci v EU je silný a dozory se musí starat i o to, aby se tato „objednávka“ řešila pokud možno profesionálně. Díky aktivitám WENRA by-lo dosaženo významného pokroku v harmonizaci cílů a požadavků na režim jaderné bezpečnosti a jeho hodnocení.
Jaká je Vaše představa jaderné elektrárny budoucnosti?
Jaderná energetika tak, jak ji dnes známe, není udržitelná. Jestli má dlouhodobě přežít, bude se muset posunout k reaktorům čtvrté generace, popřípadě k jaderné fúzi tak, aby ty zdroje využívala mnohem víc než z dosavadních pěti pro-cent. A bude se muset vyrovnat s tím, co dělat s vyhořelým palivem a co dělat s radioaktivním odpadem. Protože nějaký odpad bude vždycky. Jaderná energetika je pro mě možnost, jak získat čas pro výzkum a vývoj.
Technologický vývoj bude hledat nová řešení v oblasti udržitelnosti, ekonomiky, bezpečnosti a spolehlivosti a ochrany jaderných materiálů před zneužitím k válečným či teroristickým účelům. Udržitelnost je chápána jako schopnost uspokojovat potřeby současné generace bez to-ho, že by se omezily možnosti pro generace příští. Pro jadernou energetiku se obecná definice udržitelnosti zužuje na problematiku využívání zdrojů a nakládání s radioaktivními odpady. Příští jaderné elektrárny musí mít delší projektovou životnost, hospodařit efektivněji s jaderným palivem, nesmí přispívat ke znečištění ovzduší a musí mít přijatelně dořešen takzvaný zadní konec palivového cyklu. Nové jaderné reaktory musí být vyprojektovány tak, aby mohly bezpečně a spolehlivě pracovat nejméně 60 let. Již v projektu musí být zahrnuty prostředky a opatření ke zvládání vážných havárií. Tedy havárií, kterým se také někdy říká nadprojektové, právě proto, že projekty stávajících zařízení s nimi pro jejich extrémně nízkou pravděpodobnost nepočítají, což dále omezí potřebu ochranných opatření v okolí v případě takovéto havárie.
Pro první polovinu 21. století má jaderná technika připraveny prakticky pouze modifikované tlakovodní a varné reaktory. Tedy žádné převratné novinky, pouze zdokonalení toho, co už se osvědčilo. Nová generace jaderných energetických systémů by měla být trhu k disposici okolo roku 2050.
Vývoj se nyní zaměřuje na dosažení jakých cílů?
Jde o efektivnější využití paliva, zejména zajištění alespoň jednoho typu množivého reaktoru umožňujícího využití 238U a 232Th. Dále pak se pracuje na snížení množství jaderného odpadu – mimo jiné vyřešení transmutací aktinidů ve vyhořelém palivu, vývoj postupuje i ve směru zlepšení bezpečnosti a spolehlivosti, snížení míry pravděpodobnosti poškození aktivní zóny a odstranění potřeby evakuace okolí v případě havárie. Pracuje se i na zvýšení resistence proti zneužití jaderných materiálů.
Projekt Generace IV je zásadně nový především v tom, že komplexně přistupuje nejen k vývoji nových reaktorů, ale snaží se řešit palivový cyklus jaderných elektráren jako celek. Není třeba zdůrazňovat, že cíle jsou velmi ambiciózní, otázkou zůstává, jak se je podaří naplnit.
Velká očekávání jsou spojena s vývojem zařízení pro likvidaci dlouhožijících radioizotopů jejich transmutací s využitím urychlovačů nabitých částic a s jadernou fúzí. Průmyslové nasazení těchto technologií lze na základě dnešních znalostí stěží očekávat před rokem 2050.
Bude-li úspěšný projekt ITER, bude ve francouzském Cadarachi v roce 2015 stát první fúzní reaktor schopný produkovat tepelný výkon zhruba 700 MWe, po dalších dvaceti letech by tu měla být první „opravdová“ elektrárna s fúzním reaktorem. Je to ale ještě dlouhá cesta, při které se zapotí zejména vědci a inženýři v oblasti vývoje nových, vysoce odolných materiálů, které by vydržely extrémní teplotní namáhání.