Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Problematika lidských zdrojů – budoucí odborníky je třeba motivovat i v předškolním věku

Problematika lidských zdrojů – budoucí odborníky je třeba motivovat i v předškolním věku

Publikováno: 12.10.2018, Aktualizováno: 24.9.2019 13:33
Rubrika: Zajímavosti

Dosavadní zkušenosti prokazují, že spolupráce mezi univerzitami, výzkumnými středisky a podniky přináší vytvoření silného partnerství, které rozvíjí lidský potenciál v oblasti výzkumu a inovací. Vzdělávání proto patří do rozsáhlé činnosti Národního energetického klastru (NEK). V rámci jednotlivých projektů realizuje stáže a praxe pro studenty SŠ, SOŠ, SOU a také pro studenty VŠ. 

Za pomoci evropských dotací pořádá celou řadu školení, seminářů a workshopů, které jsou zaměřeny na vzdělávání a zvyšování odbornosti zaměstnanců, členů klastru a široké veřejnosti v oblasti energetiky. Velice úspěšnými projekty na podporu vzdělávání byly projekty Energetická gramotnost, Partnerství v oblasti energetiky a projekt Podpora a rozvoj elektrotechnických a stavebních oborů v MSK.

V rámci projektu Partnerství v oblasti energetiky se podařilo vytvořit silnou vazbu mezi vysokými školami VŠB-TU Ostrava a VUT Brno a podniky v energetice, a to především podporou odborných praxí vysokoškolských studentů a stáží akademickým pracovníků ve firmách. Stážisté studující obory procesního inženýrství, energetiky, robototechniky, elektroenergetiky, či prostředí staveb a TZB pracovali v podnicích na společných projektech a dílčích úkolech.

„Cílem projektu bylo najít a vybrat studenty, kteří mají zájem o oblast energetiky a dále s nimi pracovat. V první fázi šlo o práci s velkým počtem studentů na třech vysokých školách v ČR. Z těchto studentů byly vytvořeny pracovní týmy, které měly dva vedoucí. Jedním byl vždy člověk některé z firem, které jsou členem klastru a druhým zástupce školy. Pomocí různých úkolů a samostatných prací jsme tu skupinu studentů redukovali, až nám z toho vypadlo cca 60 studentů, kteří potom absolvovali placenou stáž ve firmách. Konkrétním výstupem z tohoto projektu tak je fakt, že například jedna ze zapojených firem, společnost ČEPS, si po skončení projektu část studentů vzala pod svá křídla a dnes tito mladí lidé pracují na jejich hlavním dispečinku,“ vysvětlil výkonný  ředitel Národního energetického klastru Jan Poledník.

Podpora a rozvoj elektrotechnických oborů

Elektrotechnika je závislá na kvalifikované, odborně připravené pracovní síle, jejíž počet neustále klesá. Klastr se rozhodl tento nepříznivý trend pozměnit, a proto se zaměřil na projekt, který by u žáků ZŠ zvyšoval popularitu tohoto oboru, zájem o jeho studium a zlepšil rozvoj praktického vyučování v oblasti elektrotechniky na SŠ. Velmi poutavou formou byly pro studenty ZŠ na středních školách připraveny projektové dny, na kterých se seznámili s příklady a výstupy praktické výuky a vyzkoušeli si samotnou práci formou soutěží na plně funkčních výukových modelech (fotovoltaický výukový systém, systém malé větrné elektrárny, modulární systém elektrických vodičů a řízení budov). Tyto modely a moderní vybavení jsou součástí specializované učebny praktické výuky, kterou nechal klastr vytvořit na dvou SŠ. V těchto učebnách probíhá praktická výuka doplněna odbornými semináři a workshopy přímo od odborníků z praxe. Celkovým výstupem projektu byla inovovaná praktická výuka na SŠ, která zvýšila kvalifikační předpoklady studentů při vstupu do praxe, jejich manuální zručnost a zájem o studium technických oborů. „Obecně se snažíme podporovat technické vzdělávání. Zaměřili jsme se ale i na ty nejmenší, takže například v dřevařském klastru, který rovněž zastupuji, se nám podařilo nastartovat spolupráci s mateřskými školami, kde se dětem snažíme prezentovat opravdu základní věci jako dřevěné materiály, obnovitelné suroviny či dřevěné stavebnice a takto nenásilně se snažíme rozvíjet technické myšlení dětí již v útlém věku. Projekt v rámci NEK, který by byl zaměřen na takto malé děti, ještě nemáme, nicméně ta myšlenka tady je a určitě ji budeme v dohledné době realizovat,“ dodal Poledník.

Energetická gramotnost – další z cílů NEK

Energie, její produkce, přeměna a užití, významně ovlivňují náš každodenní život a prostředí, ve kterém se pohybujeme. Spolehlivá a dostupná energie je základním kamenem moderní společnosti a její spotřeba vytrvale roste. Klastr se tedy rozhodl uskutečnit širokou škálu seminářů a workshopů s názvem Energetická gramotnost, neboť právě vědomosti a hlubší znalosti z této oblasti by nás všechny mohly přivést k hospodárnějšímu nakládání s energií. Návštěvníci z řad široké veřejnosti se na seminářích dozvěděli informace o zdrojích energie, jejich možnostech, přednostech a slabinách; o tolik diskutovaných obnovitelných zdrojích energie a o možnostech snižování nákladů na ni. Semináře byly také praktické a konkrétní. Účastníci se na příkladech naučili, jak porozumět faktuře za elektřinu a teplo, a také jak snižovat energetickou náročnost vlastního bydlení. Semináře byly velmi úspěšné, neboť se jich zúčastnilo celkem 600 osob. 

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor


Fotogalerie
Interaktivní seminářWorkshopEVROPSKÁ UNIE - Evropský fond pro regionální rozvojNÁRODNÍ ENERGETICKÝ KLASTR

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ochranný nátěr pro extrémní podmínkyOchranný nátěr pro extrémní podmínky (347x)
Ochrana životního prostředí již dlouho není tématem pouze ekologických sdružení a občanských spolků, ale stala se celosp...
Význam metod verifikace a validace výsledků z CFD analýz při výpočtech vibrací vyvolaných prouděním pro návrh zařízení na výměnu tepla (59x)
Vibrace vyvolané prouděním (flow-induced vibration) mohou způsobovat velké problémy u zařízení na výměnu tepla, jakými j...
Rekonstrukce v Dlouhých stráních míří do fináleRekonstrukce v Dlouhých stráních míří do finále (54x)
Přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně v Jeseníkách, známá mnohými rekordy, se brzy bude moci pochlubit další technickou ...