Jadernou maturitu letos složilo 107 středoškoláků
V letošním roce, během tří třídenních kol Jadernou maturitu na elektrárně Temelín, úspěšně složilo 107 středoškoláků z třiceti škol. Poslední studenti si odnesli maturitní diplom první pátek v červnu, kdy šestý ročník Jaderné maturity skončil.
V třídenním programu studenti absolvovali odborné přednášky, prohlédli si strojovnu elektrárny i 155 metrů vysoké chladicí věže. Zaujal je i simulátor pro přípravu operátorů. Dostali se do havarijního řídícího středisko a Centra praktické přípravy. Ani letos nechyběla přednáška předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové k energetické koncepci ČR a aktuálním dění v jaderné energetice.
Králem třetího kola Jaderné maturity se stal student třetího ročníku Gymnázia Soběslav Lukáš Svoboda. Ten závěrečný test odevzdával mezi prvními a udělal jedinou chybu ve dvaceti otázkách. „Bylo velmi zajímavé absolvovat všechny odborné přednášky a druhý den vidět všechno v praxi. Poznat kde co je a jak vše funguje. Jaderná maturita mě utvrdila v mém předchozím rozhodnutí vydat se v dalším studiu technickým směrem. Rád bych studoval na VUT Brno obor elektro,“ podělil se o své pevné rozhodnutí dalšího studijního a snad i profesního směrování král posledního kola letošní Jaderné maturity
Studentka Zuzana Novotná z Gymnázia Soběslav byla letos jedinou dívkou, která se ve výsledcích závěrečného testu Jaderné maturity dostala mezi trojici nejlepších. „Dozvěděla jsem se spoustu zajímavých a nových věcí o energetice a Temelíně. Líbilo se mi i uspořádání maturity. První den teorie, druhý den jsem viděla elektrárnu na vlastní oči. Příští rok mě čeká maturita. Své další studijní pokračování však zatím nechávám otevřené. Každopádně mi tři dny na Temelíně ukázaly i možnost mého uplatnění v technice nebo jaderném průmyslu. Příští rok se rozhodnu,“ shrnula své tři dny na Temelíně studentka.
Své studenty ze SPŠ Ostrov přivezla na Jadernou maturitu učitelka Zdeňka Škrdlantová, která na průmyslovce učí energetiku a stavbu strojů vysokého a velmi vysokého napětí. Ta v loňském roce absolvovala na Temelíně i dvoutýdenní Letní univerzitu. „Ze školy jsem již řadu let a v posledních dvaceti letech udělala technika mílové kroky. Potřebuji inspiraci, abych tu novou techniku mohla přiblížit svým studentům. Nové učebnice u nás příliš nevychází a je potřeba si k novým znalostem pomoci v praxi. A dvoutýdenní stáž Letní univerzity tady na Temelíně byla výbornou příležitostí poznat novou techniku. Současně jsem absolvovala i přednášky lidí, kteří také učí, takže šlo o velký přínos i z pohledu pedagogického,“ vidí přínos Letní univerzity a Jaderné maturity pro své pedagogické působení Zdeňka Škrdlantová.
Jaderná maturita je třídenní stáž určená studentům technických středních škol a gymnázií, kteří mají zájem o techniku, fyziku, přírodní vědy či energetiku. Studenti během ní získají přesnou představu o fungování jaderné elektrárny a snáze pak chápou i teorii při svém studiu. „Studenty obvykle překvapí velikost i technická složitost jednotlivých zařízení. Obrovská jim připadá především turbína. Věříme, že jejich zájem o další studium techniky, který se v nich snažíme podpořit, nepoleví. Dobré techniky potřebujeme stále,“ doplňuje Romana Balounová, náborová specialistka Skupiny ČEZ, která Jadernou maturitu organizovala.
Každý rok proto připraví společnost ČEZ na Temelíně tři kola Jaderné maturity pro studenty ze všech regionů ČR. Letos Jadernou maturitou prošlo 107 studentů z 30 škol. Vítězem dubnového běhu se stal Tomáš Čapek ze Střední průmyslové školy v Písku. V květnu si nejlépe vedl Michal Šimák z Gymnázia Tábor.
„Snažíme se, aby již středoškoláci poznali, co znamená práce v ČEZ. Není to jen výroba a distribuce energie. Kromě Jaderných maturit v Temelíně či Dukovanech mohou středoškoláci absolvovat stáž i v uhelné elektrárně nebo v distribuci. Takzvané Energetické maturity jsme letos pořádali v Tušimicích a v Ostravě,“ říká Pavel Puff, manažer útvaru strategický nábor.