Export na čínský trh je složitý, ale vyplatí se o něj usilovat
Rubrika: Aktuality
Čína bude partnerskou zemí MSV 2016. O problémech i perspektivách vzájemného obchodu jsme hovořili s náměstkem ministra průmyslu a obchodu Eduardem Muřickým, který v pavilonu Z zahajoval Česko – čínský seminář o rozvoji obchodní spolupráce.
Jak včera při návštěvě MSV konstatoval i premiér Bohuslav Sobotka, vývoz českých firem do Číny letos významně roste. Můžete to potvrdit?
V českém exportu do Číny letos podle posledních čísel došlo ke čtrnáctiprocentnímu nárůstu. Naše ministerstvo se snaží vytvořit podmínky, aby se české firmy více prosazovaly na čínském trhu, protože je obrovský a se strašnou spoustou možností. Zároveň je čínský trh velice specifický, ať už jazykově, kulturně nebo geografickou vzdáleností. Jsou tam i jiné, netarifní bariéry, a také ty je potřeba překonat. Ale myslím si, že nás teď Čína vnímá jako zemi, která chce spolupracovat, a nálada ve vzájemném obchodu je úplně jiná, než byla v minulosti.
V jakých oborech mají čeští exportéři největší šanci na úspěch?
České firmy se na čínském trhu prosazují v našich tradičních exportních oblastech, dominuje především strojírenství včetně automobilového průmyslu. Čínští partneři mají zájem zejména o naše výrobky s vyšší přidanou hodnotou, o české know-how, chtějí kooperovat. Existují i spolupráce českých vysokých škol s čínskými partnery. Je to prostor, kde můžeme uspět, ale samozřejmě chceme, aby bylo dodrženo to, co v minulosti bylo u Číňanů problémem, tj. ochrana duševního vlastnictví. Ale i tato situace se mění a také české firmy jsou zkušenější. Na své nejcennější know-how si dávají pozor, aby zde nějakým způsobem nedošlo ke zneužití.
Je větší zájem o čínský trh také důsledkem poklesu exportu do Ruska?
Je to přesně tak a je to i logické. Čínský trh je veliký a roste, ale na druhé straně tam chce každý, takže je velice náročné se v Číně prosadit. Specifikum spočívá i v tom, že v Číně požadují státní garance, a to nejenom co se týče financí, kde nám fungují společnosti EGAP a ČEB, ale i určitou politickou záštitu a potvrzení, že máme zájem o spolupráci. To je jisté specifikum čínského trhu, protože bez této podpory je úspěch složitý.
O které oblasti naopak mají zájem čínští investoři v České republice?
Portfolio čínských investic v Česku je velice různorodé. Číňané deklarují, že tyto investice považují za dlouhodobé. My vítáme investory ze všech koutů světa, pokud mají dobré úmysly, a právě dlouhodobé investice zvyšují zaměstnanost a přinesou České republice další prostředky na rozvoj. Čínské investice nesměřují jen do průmyslu, ale také do služeb a netradičních oblastí, jako je třeba nedávno koupený fotbalový klub.
Saldo našeho obchodu s Čínou je dlouhodobě pasivní. Existuje reálná šance, že by se obchodní bilance mohla začít vyrovnávat?
Dovoz z Číny stále významně převyšuje náš vývoz a změnit to bude běh na dlouhou trať. Právě proto děláme vše, abychom na tomto trhu uspěli. Ovšem pasivní saldo není problémem jenom České republiky, ale prakticky všech evropských zemí. Z Číny se do Evropy dováží především spotřební zboží, tj. oblečení, hračky a mnoho dalšího. Ale částečně jde také o technologie, úspěšně se na evropském trhu prosazují třeba čínské autobusy.