Za energetikou k Osmanům aneb Mise českých energetiků do Turecka
Rubrika: Lidé-Věci-Události
Turecká energetika „táhne“ slyšíme stále častěji. A proč tomu tak vlastně je? Bývalá osmanská říše dnes patří mezi nejvíce se rozvíjející země světa a rozvoj turecké energetiky je tomu více než důkazem. S přicházejícím jarem se proto vypravila opětovně skupina zástupců českých firem do Turecka. Istanbulská kancelář Ministerstva průmyslu a obchodu společně s Agenturou CzechTrade a za velké podpory Velvyslanectví České republiky v Ankaře zorganizovali misi českých dodavatelů a subdodavatelů do energetiky, která se uskutečnila ve dnech 17. – 21. března 2014 na hlavní ose Istanbul a Ankara. V tomto článku (autorka: Lenka Švihlová, vedoucí oddělení energetiky CzechTrade) zjistíte, že se během mise se představilo 12 českých firem u celé řady zásadních tureckých energetických společností, EPC kontraktorů a investorů do elektrárenství, a další informace.
Klíčová slova: Turecko, energetika
Hlavním cílem mise bylo přiblížit české výrobce tureckým klientům, kteří mají v současné době rozpracované projekty výstavby nových elektráren. Většina klientů české výrobce zná, bylo však nutné se některým z nich nejen připomenout, avšak také zdůraznit, jak velký rozsah produkce energetických dodávek je tato malá země schopna obhospodařit a jak velké zkušenosti v dané oblasti má.
Dne 20. března byli účastníci mise slavnostně přijati ve státní společnosti EÜAŞ v Ankaře. Prezentace českých firem se osobně účastnil nejen generální ředitel společnosti EÜAŞ, ale také jeho excelence Václav Hubinger, velvyslanec ČR v Turecku a obchodní rada Arnošt Kareš, kteří se zásadní mírou zasloužili právě o setkání s tímto státním energetickým gigantem. V průběhu týdenního programu firmy navštívili další energetické společnosti, mezi kterými vyčnívá společnost GAMA. GAMA stála u doposud největší reference české, potažmo československé energetické dodávky, elektrárny Soma.
Mezi českými firmami se prezentovala i společnost Vítkovice Power Engineering, která je v současnosti v Turecku velmi aktivní, přesto však obchodní ředitel Engineeringu, Jiří Koukola hodnotil akci slovy „Díky účasti na Misi energetiků jsme dostali příležitost nejen prohloubit naše stávající obchodní vztahy s našimi tureckými partnery, ale taktéž získat nové kontakty, ke kterým bychom se bez podpory agentury CzechTrade, MPO a MZV, jen obtížně dostávali, což je samozřejmě z pohledu rozvoje našich obchodních aktivit v tomto teritoriu velmi přínosné. Účast na akcích tohoto typu tedy vítáme a úroveň programu mise a jejího organizačního zajištění hodnotím velice pozitivně.“ Obchodní ředitel ZVVZ Enven Engineering Milevsko, Petr Miler vidí velký smysl v organizaci obchodních misí: „ Mise energetiků přestavuje pro naši společnost ideální příležitost, jak na sebe upozornit. Navíc se domníváme, že je to přesně takový typ akce, na které by se měl CzechTrade zaměřit. Velmi rádi se obdobné akce zúčastníme i příští rok.“ Nemalé nadšení z akce projevil také Libor Vacek, jednatel společnosti Enelex: „První mise zaměřená na doly v Turecku byla naprosto fantastická. Pro malou firmu je to velká pomoc dostat se ke kontaktům, kam by se sám nikdy nedostal. Důležité je pro nás se i setkávat s těmi českými firmami, které v energetice působí a které jinak nemáme šanci potkat a blíže je poznat.“ Ve stejném tónu mimo jiné sčítal přínosy výrobce generátorů Brush SEM, který zastupoval obchodní manažer Petr Suda: „Jsme rádi členy takovéto mise, protože nám poskytuje výbornou příležitost se setkat se zástupci nejen tureckých EPC a dalších společností, ale i s mnohými kolegy z České republiky, se kterými nemáme příležitost setkání.“ Mise se účastnila také proslulá plzeňská „turbínka“ Škoda Doosan, kterou reprezentoval Milan Soutor, oblastní obchodní manažer: „Pro nás to bylo velmi přínosné. V Turecku jsme v podstatě každý měsíc, avšak by se nám nikdy nepodařilo sezvat turecké potenciální partnery v takovém složení a za takové podpory jako se to podařilo za podpory českého státu.“ Tradiční česká firma SIGMA zaměřující se na výrobu pump od druhé poloviny 19. století se energetické mise opakovaně účastnila a oblastní obchodní manažer Luboš Michlík akci shrnul slovy: „Minulý rok byla mise pro Sigmu velmi úspěšná, díky ní jsme získali zakázku na elektrárně v Orhaneli. Zároveň bylo dobré se svými klienty opět potkat. Také jsme si uvědomovali, že chceme být součástí výběru důležitých českých firem a být vidět za podpory CzechTrade, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva zahraničních věcí. Se stejnou zkušeností přistupovaly k akci armatury ARAKO nebo MSA se slovy: „V návaznosti na úspěšnou misi v loňském roce, která nám přinesla dva obchodní partnery, jsme se rozhodli jet i letos a už nyní můžeme říci, že ji vnímáme ještě přínosnější“ pochvaloval exportní podporu Karel Janoš, obchodní manažer Arako. „Tato mise je pro naši firmu velmi přínosná, hlavně kvůli obnovení kontaktů z doby realizace systémů kontroly a řízení na elektrárně SOMA. Doufáme, že díky této příležitosti dojde také k navázání nových vztahů s tureckými partnery nejen v oblasti energetiky“, řekl zástupce ředitele divize Automatizace firmy ZAT a.s., František Kural.
„Energetický trh je v Turecku naší jasnou prioritou. Nejvíce českých firem se zajímá právě o tento obor.“ říká vedoucí zastoupení MPO/CT v Istanbulu Michal Koščo a dodává: „Mise českých energetiků vycházela ze zájmu firem, se kterými dlouhodobě komunikujeme. Na základě jejich poptávky jsme ji vytvořili. Loňská mise aliance České Dobývací Techniky, která měla podobný model, se firmám velmi líbila. Tento model jsme proto přenesli i na tuto misi. Jedinou cestou jak dostat vysoké představitele holdingů na jednání, je přijet za nimi. Partnerům musíte ukázat, že o ně máte zájem. Cílem prezentací bylo představit tureckým partnerům, že české firmy dokážou dodat elektrárnu prakticky jako celek, ale i separátně jednotlivé části. Věřím, že kromě poznávání tureckých partnerů poznali účastníci jeden druhého. V tureckém prostředí musí čeští exportéři čelit velkým nepřehlednému tržnímu prostředí. Interakcí mezi sebou je možné tyto neznámé překonat. Na tento rok jsme připravili pro české firmy ještě další možnosti jak se na tureckém trhu prezentovat a jak získat informace o tom co se v Turecku děje. Příští měsíc pořádáme stánek na největší oborové akci v Turecku, veletrhu ICCI. Vesměs všichni turečtí partneři potvrdili svou účast na tomto veletrhu. Dále pak spouštíme informační a komunikační server pro české energetiky TENERWIKI.“
Agentura CzechTrade společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem zahraničních věcí si opětovně potvrdili touto akcí smysluplnost a opodstatněnost své práce, vůli spolupracovat jeden s druhým a přínosnost působení v teritoriu českým exportérům.