Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Lidé-Věci-Události    V Řeži se diskutovalo o budoucnosti vodíku

V Řeži se diskutovalo o budoucnosti vodíku

Publikováno: 15.3.2018
Rubrika: Lidé-Věci-Události

Poslední lednový den se v areálu ÚJV Řež, a. s. sešla na druhém jednání Pracovní skupina pro vodíkovou mobilitu (PS VM).

Rostoucí význam vodíku v diskusích o dalším směřování dopravy nebo ukládání energie potvrzuje zájem a účast zástupců státních orgánů a institucí (Ministerstev dopravy, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR nebo Magistrát města Ostravy), výzkumných organizací a škol (ČVUT Praha, Centrum výzkumu Řež, ÚJV Řež, Výzkumný ústav železniční) nebo podnikatelských subjektů (např. ČEPRO, UNIPETROL RPA, CAPPO, ENGIE, Hyundai Motor Manufacturing Czech) a dalších. Schůzky Pracovní skupiny se konají pod záštitou České vodíkové technologické platformy (HYTEP) a Ministerstva dopravy ČR.

Bohatá agenda jednání odrážela současné otázky, které před realizačními týmy stojí. Podstatná část z nich se odvíjí od přípravy aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility  (NAP CM). Informace z jednání koordinačnískupiny NAP CM a přípravu aktualizace tohoto akčního plánu ve vztahu k vodíku představili Mgr. Jan Bezděkovský z Ministerstva dopravy ČR (MD ČR) a Ing. Aleš Doucek, Ph.D. z ÚJV Řež.

Podle diskutujících může hrát vodík důležitou roli jak z hlediska národní legislativy, tak ve vztahu k návrhu směrnice Evropské komise (EK), která obsahuje balíček pro čistou mobilitu jako nízkouhlíkovou technologii. Úvaha zatím zahrnuje pouze vozidla do 20 g CO2/km a proto bude nutná ještě mezirezortní diskuse na úrovni ministerstev pro místní rozvoj, životního prostředí, dopravy i průmyslu a obchodu.

Účastníci se shodli na nutnosti rozšíření osvěty o vodíkových technologiích jako součásti dopravního plánování v České republice. Propagace vodíku by se měla týkat nejen osobních automobilů a městské nebo příměstské autobusové dopravy (Ostrava a Moravskoslezský kraj), ale i možnosti využití vodíkových technologií v železniční dopravě. To vše v návaznosti na potřebnou legislativu (výstavba plnicích stanic, daňové zvýhodnění apod.).

V souvislosti s výše uvedeným se v lednu pracovní skupina věnovala i dalšímu tématu - přeshraniční spolupráci ČR/Německo v oblasti vodíkových autobusů. Základní ideou je propojení měst Praha a Drážďany. O tento projekt je ze strany Německa velký zájem. V současné době se řeší parametry, tj. velikost autobusu, jeho dojezd, obsazení, varianty linky, přičemž výhledově lze plánovat dojezdy až do Berlína.

Dalším důležitým bodem jednání bylo zařazení problematiky vodíkových technologií a mobility do výukových programů na školách. V současnosti se například na ČVUT vyučují hybridní pohony (včetně H2 mobility). V rámci projektu ERASMUS jsou realizovány výměnné pobyty studentů s Univerzitou Chemnitz, kde se vodíkové mobilitě věnují. V případě středních škol již několik let vyvíjí aktivitu firma Horizon Fuel Cell Europe, která se zaměřuje na podporu zájmu o nové technologie a udržitelné zdroje energie. Složitější je to na základních školách, kde pevně dané osnovy nedávají příliš prostoru pro hlubší informovanost.

Účastníci jednání Pracovní skupiny pro vodíkovou mobilitu (PS VM) v Řeži využili možnost prohlédnout si zdejší H2 technologie: experimentální zařízení na akumulaci solární energie do vodíku a projížďku vodíkovým autobusem TriHyBus.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Fotogalerie
Obr. 1 – Karel Křížek, předseda představenstva a generální ředitel ÚJV Řež, a. s., na lednové pracovní skupiněObr. 2 – Aleš Doucek, vedoucí odd. Vodíkové technologie, ÚJV ŘežObr. 3 – Jan Bezděkovský, Ministerstvo dopravy České republiky

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Technická konference Ocelové konstrukce 2020 přijímá do 11. března odborné přednáškyTechnická konference Ocelové konstrukce 2020 přijímá do 11. března odborné přednášky (2301x)
Do 11. března je možné přihlásit odborný příspěvek do programu tradiční, letos již 22. konference Ocelové konstrukce. Ak...
Rusko v případě vítězství v tendru na dostavbu Temelína nabídne v ČR zakázky za 6 až 7 miliard euro (66x)
Součástí projektu dostavby Jaderné elektrárny Temelín, který v tendru nabídlo česko-ruské konsorcium (ZAO Atomstrojexpor...
Řešení Ivitas pro snížení ekologické zátěže energetických zařízení (62x)
Michal Návrat, výrobní ředitel ze společnosti Ivitas, přišel do TV studia v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu ...