Projekt „Energetická gramotnost: Bez elektřiny to nejde“
Rubrika: Lidé-Věci-Události
Cílem projektu je doplnit studentům základních a středních škol klíčové znalosti z oblasti energetiky:
- Blackout - možné příčiny a následky
- Neumíme skladovat elektrickou energii
- Regulace - potřeba vyváženosti mezi výrobou a spotřebou elektrické energie
- Kvalitní energetický mix
Projekt vychází z cílů Státní energetické koncepce (resp. ASEK). Jedná se o aktuální téma, protože veřejné mínění má silný vliv při rozhodování o budoucnosti energetiky, zejména při plánovaných výstavbách nových zdrojů. Nepřímo se tak podílí na tvorbě energetického mixu. Dále je cílem projektu oslovit potenciální budoucí studenty technických VŠ, zejména pak v oblasti energetiky, a podnítit v nich zájem o studium této oblasti.
Učební osnovy ZŠ i SŠ obsahují nedostatečné informace z oblasti energetiky. Průzkum provedený napříč širokou veřejností (různé věkové skupiny, dosažená úroveň vzdělání atd.) ukázal, že většina českého národa nikdy neslyšela o tom (resp. se nad tím nikdy ani nezamyslela), že v jeden moment je potřeba vyrábět a spotřebovávat stejné množství elektřiny. A to i přesto, že se z pohledu odborné veřejnosti jedná o zcela základní a jasnou skutečnost. 2 Energetika do škol: Bez elektřiny to nejde
Vize
Pomocí interaktivní prezentace seznámíme žáky a studenty se základními tématy v oblasti energetiky. Oslovíme tak průměrně 2 800 žáků a studentů za rok. Doprovodnými aktivitami, hrami, soutěžemi a jinými akcemi je budeme motivovat k tomu, aby se o energetiku zajímali.
Působnost:
Česká republika
Cílová skupina:
Žáci 8. a 9. tříd základních škol, studenti 1. a 2. ročníků středních škol
Spolupracující organizace:
ČEPS, a.s. provozovatel přenosové soustavy
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta elektrotechnická
Fakultní základní škola Ústí nad Labem, České mládeže 230/2, příspěvková organizace
Části projektu:
- Přednášky na ZŠ a SŠ
- Přednášky pro učitele, třídy a širokou veřejnost
- Workshopy, soutěže a další aktivity pro žáky a studenty
- Vytvoření studijních materiálů pro volné šíření - animace
V rámci projektu jsou podporovány a rozvíjeny tyto klíčové kompetence žáků:
- Kompetence k učení – učení interaktivním způsobem, hrou
- Kompetence komunikativní – spolupráce a komunikace při plnění společných úkolů
- Kompetence k řešení problémů – hledat způsoby jak dosáhnout vyváženosti systému, orientace v problematice, hledání možných řešení
- Kompetence sociální a personální – v rámci společných aktivit se určí role podle schopností a předpokladů jednotlivých aktérů
- Kompetence občanské – volba budoucího povolání, fungování státu a státních firem apod., zejména pak se zaměřením na podniky pracující v oblasti energetiky
Popis cílové skupiny projektu:
Cílovou skupinou projektu jsou primárně žáci 8. a 9. tříd základní školy a 1. a 2. ročníků střední školy. Součástí osnov těchto ročníků jsou témata jako výroba a zdroje elektrické energie.
Předpokládáme navštívit přibližně 180 škol - cca 13 500 žáků v průběhu prvního projektového období, tj. 1. 1. 2014 - 31. 6. 2018.
Od března 2014 bylo navštíveno 74 škol, resp. 236 tříd, tj. osloveno 5 900 žáků. 3 Energetika do škol: Bez elektřiny to nejde
Předpokládaný přínos projektu:
Tento projekt si klade za cíl intenzivně a širokospektrálně působit na žáky v oblasti energetické gramotnosti, posunout významně jejich znalosti dané problematiky a pomoci jim vytvořit si erudovaný názor, který budou moci dále šířit. Daná oblast je v současné době zahalena spoustou neodborných tvrzení a předsudků. Učitel i jeho žák by měli mít možnost díky tomuto projektu poznat a pochopit danou problematiku do hloubky a bez vlivu zavádějících informací.
Realizátor projektu:
Ing. Adéla Holasová (studentka doktorandského studia oboru Řízení a ekonomika podniku)
Ing. Tadeáš Salaba, M.Sc.
Studenti oboru Řízení Energetiky
Kontakt:
Ing. Adéla Holasová
Student doktorandského studia
Projektový manažer
Zaměstnanec oddělení vnějších vztahů - PR
FEL ČVUT v Praze
E-mail: holasovaadela@gmail.com, egramotnost@fel.cvut.cz
Telefon: +420 728 283 421
Vybrané pasáže SEK (resp. ASEK)
Poslání a rámec Státní energetické koncepce
Hlavním posláním Státní energetické koncepce (dále též SEK) je zajistit spolehlivou, bezpečnou a k životnímu prostředí šetrnou dodávku energie pro potřeby obyvatelstva a ekonomiky ČR, a to za konkurenceschopné a přijatelné ceny za standardních podmínek. Současně musí zabezpečit nepřerušené dodávky energie v krizových situacích v rozsahu nezbytném pro fungování nejdůležitějších složek infrastruktury státu a přežití obyvatelstva. Takto vymezená dlouhodobá vize energetiky ČR je shrnuta v trojici vrcholových strategických cílů energetiky ČR, těmi jsou bezpečnost – konkurenceschopnost – udržitelnost. Nepříznivá je věková struktura pracovníků v energetickém sektoru (věkový průměr je 44 let). Náročnost na kvalifikované profese se ve výrobě energií zvyšuje (podíl technických pracovníků z 29 % v roce 2002 na 37 % v roce 2007). Malý podíl odborníků s vysokoškolským vzděláním oproti vyspělým zemím EU (17 % vs. 31 %). Předpokládaný počet absolventů vysokých a středních škol v období 2010 až 2016 nezajišťuje dostatek odborníků pro náhradu pracovníků v důchodovém věku. Energetiku ohrožuje též snižování kvality výuky a nedostatek multioborových znalostí. 4 Energetika do škol: Bez elektřiny to nejde
Strategické priority energetiky ČR
Pro zajištění spolehlivých, bezpečných a k životnímu prostředí šetrných dodávek energie pro potřeby obyvatelstva a ekonomiky ČR za konkurenceschopné a přijatelné ceny je nutno se zaměřit zejména na následující klíčové priority:
I. Vyvážený mix zdrojů založený na jejich širokém portfoliu, efektivním využití všech dostupných tuzemských energetických zdrojů a udržení přebytkové výkonové bilance ES s dostatkem rezerv. Udržování dostupných strategických rezerv tuzemských forem energie.
IV. Podpora výzkumu, vývoje a inovací zajišťující konkurenceschopnost české energetiky a podpora školství, s cílem nutnosti generační obměny a zlepšení kvality technické inteligence v oblasti energetiky.
Motiv
Z dlouhodobého pohledu představují výzkum, vývoj, zavádění inovací a vzdělávání zásadní faktory konkurenceschopnosti hospodářství i energetiky a kritické faktory úspěchu.
Cílový stav
Zajistit efektivní spolupráci a propojení průmyslu a středního a vysokého školství, zvýšit počet a kvalitu absolventů technických profesí. Zajistit systematické celoživotní profesní vzdělávání a obnovu a rozvoj „tvrdých“ dovedností. Zajistit zvýšenou podporu výzkumu a vývoje v energetice a energetickém strojírenství, ale i v materiálovém inženýrství a stavebnictví pro energetiku (zvláště ve vztahu k JE) a cíleně jí orientovat na priority stanovené Státní energetickou koncepcí a hospodářskou/exportní strategií ČR. Vhodnými instrumenty a bez mimořádných veřejných finančních zdrojů tak lze dosáhnout přístupu k informacím a technologiím představujícím potenciál akcelerace řešení i v SEK citovaných strategických cílů vč. energetické účinnosti, OZE, přenosových sítí, skladování energie, vývoje reaktorů nové generace, nových energetických materiálů atd.
Strategie do roku 2040
- Zabezpečit počet absolventů specializovaných na energetické obory v letech 2013 až 2019 alespoň ve výši 18 tisíc, v oblasti učňovského školství v energetických a strojírenských oborech alespoň 1000 absolventů ročně.
- Zajistit kvalitní nabídku celoživotního vzdělávání v „tvrdých“ dovednostech. Podpořit zapojení středních a vysokých škol do výzkumných projektů a společných projektů s podniky. Rozšířit stávající technické obory o další „měkké“ dovednosti v oblasti energetického obchodu, IT systémů, zákaznických služeb, týmové práce a komunikace.
- Zajistit systém certifikátů profesních asociací garantujících praxí uznávanou kvalitu vzdělání v oboru a jeho reálnou využitelnost.
- Zvýšit atraktivitu technických oborů tak, aby poměr poptávky přesáhl ve všech energetických oborech nabídku studijních míst a dosáhnout věkový průměr v energetice srovnatelný s věkovým průměrem v celém hospodářství.
- Usilovat o zvýšení prostředků na výzkum a vývoj v energetických oborech a strojírenství. Ve strategii rozvoje vědy a výzkumu zdůraznit oblasti energetických oborů. V rámci toho zajistit účinnou koordinaci výzkumných projektů s účastí státních orgánů včetně národních priorit orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. V oblastech priorit SEK zajistit maximální zapojení do evropských projektů v rámci SET plánu.