Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Lidé-Věci-Události    Projekt „Energetická gramotnost: Bez elektřiny to nejde“

Projekt „Energetická gramotnost: Bez elektřiny to nejde“

Publikováno: 18.4.2016
Rubrika: Lidé-Věci-Události

 Cílem projektu je doplnit studentům základních a středních škol klíčové znalosti z oblasti energetiky:

  • Blackout - možné příčiny a následky
  • Neumíme skladovat elektrickou energii
  • Regulace - potřeba vyváženosti mezi výrobou a spotřebou elektrické energie
  • Kvalitní energetický mix

Projekt vychází z cílů Státní energetické koncepce (resp. ASEK). Jedná se o aktuální téma, protože veřejné mínění má silný vliv při rozhodování o budoucnosti energetiky, zejména při plánovaných výstavbách nových zdrojů. Nepřímo se tak podílí na tvorbě energetického mixu. Dále je cílem projektu oslovit potenciální budoucí studenty technických VŠ, zejména pak v oblasti energetiky, a podnítit v nich zájem o studium této oblasti.

Učební osnovy ZŠ i SŠ obsahují nedostatečné informace z oblasti energetiky. Průzkum provedený napříč širokou veřejností (různé věkové skupiny, dosažená úroveň vzdělání atd.) ukázal, že většina českého národa nikdy neslyšela o tom (resp. se nad tím nikdy ani nezamyslela), že v jeden moment je potřeba vyrábět a spotřebovávat stejné množství elektřiny. A to i přesto, že se z pohledu odborné veřejnosti jedná o zcela základní a jasnou skutečnost. 2 Energetika do škol: Bez elektřiny to nejde

Vize

Pomocí interaktivní prezentace seznámíme žáky a studenty se základními tématy v oblasti energetiky. Oslovíme tak průměrně 2 800 žáků a studentů za rok. Doprovodnými aktivitami, hrami, soutěžemi a jinými akcemi je budeme motivovat k tomu, aby se o energetiku zajímali.

Působnost:

Česká republika

Cílová skupina:

Žáci 8. a 9. tříd základních škol, studenti 1. a 2. ročníků středních škol

Spolupracující organizace:

ČEPS, a.s. provozovatel přenosové soustavy
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta elektrotechnická
Fakultní základní škola Ústí nad Labem, České mládeže 230/2, příspěvková organizace

Části projektu:

  • Přednášky na ZŠ a SŠ
  • Přednášky pro učitele, třídy a širokou veřejnost
  • Workshopy, soutěže a další aktivity pro žáky a studenty
  • Vytvoření studijních materiálů pro volné šíření - animace

 

V rámci projektu jsou podporovány a rozvíjeny tyto klíčové kompetence žáků:

  • Kompetence k učení – učení interaktivním způsobem, hrou
  • Kompetence komunikativní – spolupráce a komunikace při plnění společných úkolů
  • Kompetence k řešení problémů – hledat způsoby jak dosáhnout vyváženosti systému, orientace v problematice, hledání možných řešení
  • Kompetence sociální a personální – v rámci společných aktivit se určí role podle schopností a předpokladů jednotlivých aktérů
  • Kompetence občanské – volba budoucího povolání, fungování státu a státních firem apod., zejména pak se zaměřením na podniky pracující v oblasti energetiky

Popis cílové skupiny projektu:

Cílovou skupinou projektu jsou primárně žáci 8. a 9. tříd základní školy a 1. a 2. ročníků střední školy. Součástí osnov těchto ročníků jsou témata jako výroba a zdroje elektrické energie.

Předpokládáme navštívit přibližně 180 škol - cca 13 500 žáků v průběhu prvního projektového období, tj. 1. 1. 2014 - 31. 6. 2018.

Od března 2014 bylo navštíveno 74 škol, resp. 236 tříd, tj. osloveno 5 900 žáků. 3 Energetika do škol: Bez elektřiny to nejde

Předpokládaný přínos projektu:

Tento projekt si klade za cíl intenzivně a širokospektrálně působit na žáky v oblasti energetické gramotnosti, posunout významně jejich znalosti dané problematiky a pomoci jim vytvořit si erudovaný názor, který budou moci dále šířit. Daná oblast je v současné době zahalena spoustou neodborných tvrzení a předsudků. Učitel i jeho žák by měli mít možnost díky tomuto projektu poznat a pochopit danou problematiku do hloubky a bez vlivu zavádějících informací.

Realizátor projektu:

Ing. Adéla Holasová (studentka doktorandského studia oboru Řízení a ekonomika podniku)
Ing. Tadeáš Salaba, M.Sc.
Studenti oboru Řízení Energetiky

Kontakt:

Ing. Adéla Holasová
Student doktorandského studia
Projektový manažer
Zaměstnanec oddělení vnějších vztahů - PR
FEL ČVUT v Praze
E-mail: holasovaadela@gmail.com, egramotnost@fel.cvut.cz
Telefon: +420 728 283 421

Vybrané pasáže SEK (resp. ASEK)

Poslání a rámec Státní energetické koncepce

Hlavním posláním Státní energetické koncepce (dále též SEK) je zajistit spolehlivou, bezpečnou a k životnímu prostředí šetrnou dodávku energie pro potřeby obyvatelstva a ekonomiky ČR, a to za konkurenceschopné a přijatelné ceny za standardních podmínek. Současně musí zabezpečit nepřerušené dodávky energie v krizových situacích v rozsahu nezbytném pro fungování nejdůležitějších složek infrastruktury státu a přežití obyvatelstva. Takto vymezená dlouhodobá vize energetiky ČR je shrnuta v trojici vrcholových strategických cílů energetiky ČR, těmi jsou bezpečnost – konkurenceschopnost – udržitelnost. Nepříznivá je věková struktura pracovníků v energetickém sektoru (věkový průměr je 44 let). Náročnost na kvalifikované profese se ve výrobě energií zvyšuje (podíl technických pracovníků z 29 % v roce 2002 na 37 % v roce 2007). Malý podíl odborníků s vysokoškolským vzděláním oproti vyspělým zemím EU (17 % vs. 31 %). Předpokládaný počet absolventů vysokých a středních škol v období 2010 až 2016 nezajišťuje dostatek odborníků pro náhradu pracovníků v důchodovém věku. Energetiku ohrožuje též snižování kvality výuky a nedostatek multioborových znalostí. 4 Energetika do škol: Bez elektřiny to nejde

Strategické priority energetiky ČR

Pro zajištění spolehlivých, bezpečných a k životnímu prostředí šetrných dodávek energie pro potřeby obyvatelstva a ekonomiky ČR za konkurenceschopné a přijatelné ceny je nutno se zaměřit zejména na následující klíčové priority:

I. Vyvážený mix zdrojů založený na jejich širokém portfoliu, efektivním využití všech dostupných tuzemských energetických zdrojů a udržení přebytkové výkonové bilance ES s dostatkem rezerv. Udržování dostupných strategických rezerv tuzemských forem energie.

IV. Podpora výzkumu, vývoje a inovací zajišťující konkurenceschopnost české energetiky a podpora školství, s cílem nutnosti generační obměny a zlepšení kvality technické inteligence v oblasti energetiky.

Motiv

Z dlouhodobého pohledu představují výzkum, vývoj, zavádění inovací a vzdělávání zásadní faktory konkurenceschopnosti hospodářství i energetiky a kritické faktory úspěchu.

Cílový stav

Zajistit efektivní spolupráci a propojení průmyslu a středního a vysokého školství, zvýšit počet a kvalitu absolventů technických profesí. Zajistit systematické celoživotní profesní vzdělávání a obnovu a rozvoj „tvrdých“ dovedností. Zajistit zvýšenou podporu výzkumu a vývoje v energetice a energetickém strojírenství, ale i v materiálovém inženýrství a stavebnictví pro energetiku (zvláště ve vztahu k JE) a cíleně jí orientovat na priority stanovené Státní energetickou koncepcí a hospodářskou/exportní strategií ČR. Vhodnými instrumenty a bez mimořádných veřejných finančních zdrojů tak lze dosáhnout přístupu k informacím a technologiím představujícím potenciál akcelerace řešení i v SEK citovaných strategických cílů vč. energetické účinnosti, OZE, přenosových sítí, skladování energie, vývoje reaktorů nové generace, nových energetických materiálů atd.

Strategie do roku 2040

  • Zabezpečit počet absolventů specializovaných na energetické obory v letech 2013 až 2019 alespoň ve výši 18 tisíc, v oblasti učňovského školství v energetických a strojírenských oborech alespoň 1000 absolventů ročně.
  • Zajistit kvalitní nabídku celoživotního vzdělávání v „tvrdých“ dovednostech. Podpořit zapojení středních a vysokých škol do výzkumných projektů a společných projektů s podniky. Rozšířit stávající technické obory o další „měkké“ dovednosti v oblasti energetického obchodu, IT systémů, zákaznických služeb, týmové práce a komunikace.
  • Zajistit systém certifikátů profesních asociací garantujících praxí uznávanou kvalitu vzdělání v oboru a jeho reálnou využitelnost.
  • Zvýšit atraktivitu technických oborů tak, aby poměr poptávky přesáhl ve všech energetických oborech nabídku studijních míst a dosáhnout věkový průměr v energetice srovnatelný s věkovým průměrem v celém hospodářství.
  • Usilovat o zvýšení prostředků na výzkum a vývoj v energetických oborech a strojírenství. Ve strategii rozvoje vědy a výzkumu zdůraznit oblasti energetických oborů. V rámci toho zajistit účinnou koordinaci výzkumných projektů s účastí státních orgánů včetně národních priorit orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. V oblastech priorit SEK zajistit maximální zapojení do evropských projektů v rámci SET plánu.
Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

CO VŠE JSME ODVYSÍLALI ŽIVĚ Z MSV V BRNĚ! (64x)
Počátkem října 2017 se konal 59. ročník MSV v Brně. V rámci společného projektu Veletrhy Brno a portálů www.elektrika.tv...
Dodavatel oceli měl dvojí důvod k radosti (55x)
3. června 2011 oslavila společnost MUT Tubes, s.r.o. spolu se svojí dceřinou společností MUT Automotive, s.r.o. páté vý...
Zdeněk Bauer se stal jednatelem společnosti E.ON Česká republikaZdeněk Bauer se stal jednatelem společnosti E.ON Česká republika (54x)
Novým jednatelem společnosti E.ON Česká republika se v polovině července stal Zdeněk Bauer. Posílí tak dosavadní vedení ...