Nacházíte se:  Úvod    Paliva    Jaderné palivo    Palivo pro slovenské jaderné elektrárny budou převážet nové modely vagónů

Palivo pro slovenské jaderné elektrárny budou převážet nové modely vagónů

Publikováno: 14.2.2014
Rubrika: Jaderné palivo

Pracovníci českých a slovenských firem zabývajících se převozem čerstvého paliva do jaderných elektráren Mochovce a Bohunice navštívili ruský výrobní podnik MSZ palivové společnosti TVEL. Cílem návštěvy bylo seznámení s novým modelem transportních vagónů, v němž se od února 2014 začne převážet palivo do zahraničí. Pracovní setkání proběhlo v depu společnosti Elemashspectrans (EMST), dceřiné firmy podniku MSZ.

Klíčová slova: TVEL, jaderné palivo

Během setkání měli čeští a slovenští odborníci možnost přezkoumat technické a geometrické charakteristiky nových přepravních vagónů typu 11-9960, které se vyznačují vyšší nosností a nižšími provozními náklady. Specialisté řešili otázky vzájemné součinnosti při předávce čerstvého paliva a vracení prázdných transportních kontejnerů, či organizaci tranzitní přepravy jaderného paliva pro slovenské elektrárny přes území Ukrajiny a Slovenska. Čeští a slovenští hosté absolvovali praktický výcvik na zařízení nových vozů a rovněž ukázku nakládky a vykládky.

Vedoucí oddělení logistiky společnosti MSZ Alexander Lamtjov hodnotí pracovní setkání kladně. „S českými a slovenskými kolegy jsme podrobně probrali problematiku organizace tranzitní přepravy, například přemístění na úzkorozchodné podvozky na ukrajinské stanici Čop, nebo interakci s příjemci paliva na příjezdových cestách do jaderných elektráren,“ říká Lamtjov. Ukrajinská stanice Čop je důležitým železničním uzlem, kde se stýká evropský rozchod kolejí (1435 mm) s ruským (1520 mm). Vlakům spojujícím Slovensko a Maďarsko s Kyjevem a Moskvou se zde mění podvozky.

Vozy modelu 11-9960 dodal pro MSZ Tverský vagónový závod (TVZ) v roce 2011 a mateřská firma je ihned předala k užívání firmě EMST. Nový model prošel celým cyklem zkušebního provozu a obdržel osvědčení od Registru certifikací pro federální železniční dopravu. Do srpna 2013 byl jeho provoz omezen na teritorium Ruské federace. Zapsáním modelu do struktur SMGS (Dohoda o přímé mezinárodní přepravě zboží po železnici mezi Evropou a Asií) vznikla příležitost využít nové vozy na železničních cestách Společenství nezávislých států (SNS) i dalších zemí Evropy.

TVEL - palivová společnost koncernu ROSATOM patří do vertikálně integrované struktury ruského jaderného průmyslu. Společnost TVEL sdružuje výrobní a vědecká aktiva ve vztahu k výrobě paliva, procesu konverze a obohacení paliva, a též podniky na výrobu plynových centrifug a zařízení k nim. Jaderné palivo TVEL využívá každý šestý reaktor ve světě, včetně českých jaderných elektráren Temelín a Dukovany. Všech devět českých reaktorů (šest komerčních, dva výzkumné a jeden univerzitní) pracuje v současné době na ruské palivo. První smlouva na dodávku jaderného paliva byla provedena před více než čtvrt stoletím.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Jak se vyrábí jaderné palivoJak se vyrábí jaderné palivo (82x)
Postup fabrikace jaderného paliva ukázala novinářům 19. listopadu 2019 ruská palivová společnost TVEL. Ve výrobním závod...
Rosatom na konferenci WNFC 2018 v Madridu představil svůj vývoj v oblasti jaderného palivového cykluRosatom na konferenci WNFC 2018 v Madridu představil svůj vývoj v oblasti jaderného palivového cyklu (36x)
Ve dnech 17. – 19. dubna 2018 probíhala v Madridu mezinárodní konference World Nuclear Fuel Cycle 2018 (WNFC) pořádaná S...
O radioaktivitě, která léčí i škodí (32x)
V tomto příspěvku přinášíme několik otázek a odpovědí, které se týkají radioaktivity (spolupráce s RNDr. Lenkou Thinovou...