Nacházíte se:  Úvod    Paliva    Jaderné palivo    Palivo pro slovenské jaderné elektrárny budou převážet nové modely vagónů

Palivo pro slovenské jaderné elektrárny budou převážet nové modely vagónů

Publikováno: 14.2.2014
Rubrika: Jaderné palivo

Pracovníci českých a slovenských firem zabývajících se převozem čerstvého paliva do jaderných elektráren Mochovce a Bohunice navštívili ruský výrobní podnik MSZ palivové společnosti TVEL. Cílem návštěvy bylo seznámení s novým modelem transportních vagónů, v němž se od února 2014 začne převážet palivo do zahraničí. Pracovní setkání proběhlo v depu společnosti Elemashspectrans (EMST), dceřiné firmy podniku MSZ.

Klíčová slova: TVEL, jaderné palivo

Během setkání měli čeští a slovenští odborníci možnost přezkoumat technické a geometrické charakteristiky nových přepravních vagónů typu 11-9960, které se vyznačují vyšší nosností a nižšími provozními náklady. Specialisté řešili otázky vzájemné součinnosti při předávce čerstvého paliva a vracení prázdných transportních kontejnerů, či organizaci tranzitní přepravy jaderného paliva pro slovenské elektrárny přes území Ukrajiny a Slovenska. Čeští a slovenští hosté absolvovali praktický výcvik na zařízení nových vozů a rovněž ukázku nakládky a vykládky.

Vedoucí oddělení logistiky společnosti MSZ Alexander Lamtjov hodnotí pracovní setkání kladně. „S českými a slovenskými kolegy jsme podrobně probrali problematiku organizace tranzitní přepravy, například přemístění na úzkorozchodné podvozky na ukrajinské stanici Čop, nebo interakci s příjemci paliva na příjezdových cestách do jaderných elektráren,“ říká Lamtjov. Ukrajinská stanice Čop je důležitým železničním uzlem, kde se stýká evropský rozchod kolejí (1435 mm) s ruským (1520 mm). Vlakům spojujícím Slovensko a Maďarsko s Kyjevem a Moskvou se zde mění podvozky.

Vozy modelu 11-9960 dodal pro MSZ Tverský vagónový závod (TVZ) v roce 2011 a mateřská firma je ihned předala k užívání firmě EMST. Nový model prošel celým cyklem zkušebního provozu a obdržel osvědčení od Registru certifikací pro federální železniční dopravu. Do srpna 2013 byl jeho provoz omezen na teritorium Ruské federace. Zapsáním modelu do struktur SMGS (Dohoda o přímé mezinárodní přepravě zboží po železnici mezi Evropou a Asií) vznikla příležitost využít nové vozy na železničních cestách Společenství nezávislých států (SNS) i dalších zemí Evropy.

TVEL - palivová společnost koncernu ROSATOM patří do vertikálně integrované struktury ruského jaderného průmyslu. Společnost TVEL sdružuje výrobní a vědecká aktiva ve vztahu k výrobě paliva, procesu konverze a obohacení paliva, a též podniky na výrobu plynových centrifug a zařízení k nim. Jaderné palivo TVEL využívá každý šestý reaktor ve světě, včetně českých jaderných elektráren Temelín a Dukovany. Všech devět českých reaktorů (šest komerčních, dva výzkumné a jeden univerzitní) pracuje v současné době na ruské palivo. První smlouva na dodávku jaderného paliva byla provedena před více než čtvrt stoletím.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Jak se vyrábí jaderné palivoJak se vyrábí jaderné palivo (79x)
Postup fabrikace jaderného paliva ukázala novinářům 19. listopadu 2019 ruská palivová společnost TVEL. Ve výrobním závod...
Reportáž z návštěvy firmy Tvel v městě Elektrostal (46x)
V době vrcholících oslav 95. vzniku založení závodu společnosti Tvel v ruském Elektrostalu jsem navštívil spolu se skupi...
Společnost TVEL vyrobila jubilejní dvoutisící palivový článekSpolečnost TVEL vyrobila jubilejní dvoutisící palivový článek (38x)
Dceřiná společnost koncernu TVEL – Mašinostrojitelnyj zavod vyrobila ve spolupráci se společností AREVA NP, svůj d...