Nový typ tlakových láhví: světová premiéra technologie
Rubrika: Technologie, materiály
Velkokapacitní bezešvé ocelové láhve o vodním objemu 200 litrů vyvinula společnost Vítkovice Cylinders. Láhve jsou vyrobeny na unikátní technologické lince vlastní konstrukce zpětným protlačováním. Jde o zcela nový výrobek značky Vítkovice a současně o světově unikátní způsob zvládnutí špičkové technologie. Několik výrobců na světě sice dodává láhve s totožným objemem, všichni je ale vyrábějí zastaralou technologií z trubek. Technologie společnosti Vítkovice Cylinders zachovává stejnorodou strukturu oceli v celém průřezu láhve, potenciální zdroj necelistvosti materiálu technologie zcela eliminuje.
Klíčová slova: ocelové láhve, Vítkovice
Láhve pro vozidla poháněná CNG
- Technologie výroby – zpětné protlačování z bloku nebo kruhových kovaných tyčí (z Hammeringu)
- jediná skutečně bezešvá lahev, zajišťuje homogenní strukturu oceli v celém průřezu ocelové láhve, nevzniká kritické místo kovářského sváru ve středu dna jako u výroby láhví z trubek
- Velikost lahve, tj. vodní objem a vnější průměr – až 200 litrů při průměru 406 mm
- světový unikát (konkurence protlačuje z bloku pouze do 100 litrů a průměru 300 mm)
- Poměr hmotnosti a vodního objemu – 0,8 kg/litr (u pracovního tlaku 200 bar)
- je to nejlehčí ocelová lahev vyráběná z bloku či trubky, trubková konkurence se pohybuje okolo 1-1,2 kg/litr
- čím je láhev lehčí (na určitý vodní objem) tím vozidlo realizuje větší úsporu ve spotřebě i emisích
- u lahve s nominálním vodním objemem 30 litrů, tedy tu které dodáváme do Opelu, je poměr 0,9 kg/litr
- Tvar dna – konvexní
- při určité délce maximalizuje dosažitelný vodní objem a navíc konvexní dno svým tvarem znamená opět úsporu hmotnosti
- Nátěr – práškový
- nejmodernější technologie s uzavřeným cyklem výroby (=příznivá k životnímu prostředí) a umožňující variantu nátěru pro AUTOMOTIVE (úspěšně testováno na 3000 hodin v solné komoře)
Lahve pro CNG zásobníky
- Technologie výroby – zpětné protlačování z bloku nebo kruhových kovaných tyčí (z Hammeringu)
- jediná skutečně bezešvá lahev, zajišťuje homogenní strukturu oceli v celém průřezu ocelové láhve, nevzniká kritické místo kovářského sváru ve středu dna jako u výroby láhví z trubek
- Velikost lahve, tj. vodní objem a vnější průměr – až 200 litrů při průměru 406 mm
- světový unikát (konkurence protlačuje z bloku pouze do 100 litrů a průměru 300 mm)
- Poměr hmotnosti a vodního objemu – 0,9 kg/litr (u pracovního tlaku 250 bar)
- je to nejlehčí ocelová lahev na světě vyráběná z bloku či trubky, trubková konkurence se pohybuje okolo 1,1-1,3 kg/litr
- čím je láhev lehčí (na určitý vodní objem) tím uživatel uskladní a převeze v mobilním zásobníku větší množství plynu , a tím rychlejší je jeho návratnost
- u lahve s nominálním vodním objemem 190 litrů, tedy ta která je v kontejneru Mechaniky, je poměr 1 kg/litr
- Tvar dna – konvexní
- při určité délce maximalizuje dosažitelný vodní objem a navíc konvexní dno svým tvarem znamená opět úsporu hmotnosti
- Nátěr – práškový
- nejmodernější technologie s uzavřeným cyklem výroby (= příznivá k životnímu prostředí) a umožňující variantu nátěru pro OFFSHORE (úspěšně testováno na 3000 hodin v solné komoře)
Virtuální plynovod
Světovou premiéru má v Brně kontejner složený z velkokapacitních láhví (v tomto případě 190 litrů) o celkovém objemu 5200 m3, využitelný i pro takzvaný virtuální plynovod. Řešení představuje společnost Vítkovice Mechanika. Do kontejneru se sestaví láhve, které se vzájemně propojí systémem trubek a ventilů. V praxi jsou pak kontejnery převáženy trajlerovými vozy na místa, kde není dostupná potrubní síť zemního plynu. Podobné kontejnery sice už existují, ale většinou je tvoří velkokapacitní láhve se dvěma hrdly, které jsou výrobně složitější a dražší. A čím více hrdel, závitů a propojení, tím větší riziko úniku přepravovaného plynu. Kontejner o objemu 5200 m3 je unikátní právě díky použitým láhvím nového typu i konstrukci.