Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Lidé-Věci-Události    Ministr MPO Cienciala: Nejlepší je prodej za plotem, žabomyší války nás stály mnoho peněz

Ministr MPO Cienciala: Nejlepší je prodej za plotem, žabomyší války nás stály mnoho peněz

Publikováno: 7.10.2013
Rubrika: Lidé-Věci-Události

Konkurenceschopnost, alokace, diverzifikace a vnitřní spolupráce patří mezi klíčové body Ministerstva průmyslu a obchodu ČR směřující k podpoře českého strojírenského průmyslu, který tvoří více než polovinu celkového exportu naší republiky. Řekl to na MSV na tiskové konferenci ministr průmyslu a obchodu Jiří Cienciala.

 

 

 

„Úspěch a konkurenceschopnost tuzemských firem a podnikatelů závisí především na nich samotných. Státní správa jim však musí vytvářet takové podmínky, které jejich schopnost prosadit se na zahraničních trzích nebudou brzdit, ale naopak akcelerovat, a to se nám začíná dařit," uvedl ministr. Podle něho je například nejlepší prodej produktů takříkajíc za plotem, tedy v ČR a EU. Není však nejekonomičtější, neboť v zemích staré Evropy panuje vysoká konkurence. Lepší podmínky jsou mimo jiné v Číně, Indii apod., protože tyto země mají své specifické podmínky a názory na obchodování. Ministr Cienciala připomněl, že však u nás přetrvávají tzv. žabomyší války mezi firmami i rezorty, které republiku připravily o mnoho peněz. „Můj rezort bude podporovat zejména export, neboť produkce českého strojírenství je dosud chválabohu dobrá. Samozřejmě podporujeme mino jiné myšlenky výzkumníků, novátorů, vysokých škol, akademie věd atd.," konstatoval. Zopakoval, že při mimořádně nízké domácí poptávce je export jediným zdrojem růstu HDP a tvorby pracovních míst.

Podle něho MPO a jím zřízené agentury umí být nápomocny s výběrem možného obchodního partnera, dokáží připravit analýzu příležitostí i překážek na zahraničním trhu, poradit s nejnovější strategií přístupu na trh i zprostředkovat konkurenceschopné financování. Stále je však co zlepšovat a MPO hledá další možnosti, jak servis pro vývozce a investory dále zkvalitnit. Ministerstvo vytváří síť zahraničních kanceláří, jejich úkolem je především zajistit obchodní příležitosti pro české firmy a poskytovat zpravodajství a asistenci na místě. Záměrem celého projektu je pokrytí všech důležitých trhů, zejména pak prioritních a zájmových zemí. Působnost a akreditace zahraničních kanceláří MPO je realizována v součinnosti s ministerstvem zahraničních věcí na základě vzájemné dohody z července 2013 a také v úzké součinnosti s podnikatelskými reprezentacemi. V současnosti už plně funguje 44 zahraničních kanceláří, přičemž do konce letošního roku se jejich počet zvýší na 56. Dalších šest bude v konečné fázi přípravy – výběrová řízení probíhají podle plánu. S dalšími kancelářemi se počítá v I.čtvrtletí příštího roku.

V souvislosti s naplňováním cílů Evropské strategie připravilo MPO inovovanou nabídku služeb pro exportéry nově v podobě balíčků za paušální platy (zohledňující velikost firem a význam teritoria), poskytovanou od 1. ledna 2013. A to společně se zahraniční sítí MPO, centrálou CzechTrade a regionálními kontaktními místy. O tom, že nová nabídka služeb zaujala exportéry, svědčí například velký zájem firem o letošní Meeting Point CzechTrade, kterého se zúčastnilo o 56 procent firem více než loni. Také vzrostl počet jednání s klienty o 54 procent, 88 procentům klientům pak služby přinesly úsporu času, více než 73 procentům přinesly nové služby úsporu nákladů a přes 97 procent klientů by je doporučilo svým partnerům. Nové služby využilo dosud už 1782 firem.

V oblasti proexportního zpravodajství ze zahraničních teritorií připravilo MPO nový web Zpravodajství pro export. Ten je realizován v rámci jednotného webového rozhraní na portále BusinessInfo.cz. Pozornost byla věnována také vývoji technologií Klientské zóny pro podnikatele a Partnerské zóny pro zapojené partnery. MPO tak reaguje na požadavky podnikatelských svazů a plánuje více zpřístupnit sdílený informační prostor SINPRO. Tento projekt vychází z faktů, že exportérům je jedno, která instituce jim poskytuje informace o podpoře exportu a internacionalizaci. Chtějí se totiž dostat k informacím jednoduše a pohodlně. Záměrem ministerstva je tedy připravit nejen komplexní mezirezortní zpravodajský systém pro české podnikatele, ale též zefektivnit výměnu informací mezi subjekty státní správy a odstranit duplicity.

Je připraven nový projekt Společná účast na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí 2013-2014. Realizátorem tohoto projektu podporovaného ze strukturálních fondů z programu Marketing je agentura CzechTrade. Cílem ji poskytnout prostřednictvím společné účasti na vybraných akcích cílovým skupinám, profesním organizacím a individuálním podnikům (zejména malým a středním), zvýhodněné služby zaměřené na zvyšování konkurenceschopnosti výrobků a služeb firem se sídlem v ČR na zahraničních trzích. MPO realizuje projekt One Stop Shop pro exportéry, jehož cílem je v maximální možné míře přenášet služby státu do českých regionů, aby byly blíže podnikatelům. Znamená to, že prostřednictvím 13 regionálních kanceláří CzechInvest/MPO bude zefektivněn a usnadněn přístup exportérů k relevantním informacím. Zjednoduší se tak administrativa a povolovací procesy při exportních aktivitách firem.

 

 

 

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

CO VŠE JSME ODVYSÍLALI ŽIVĚ Z MSV V BRNĚ! (66x)
Počátkem října 2017 se konal 59. ročník MSV v Brně. V rámci společného projektu Veletrhy Brno a portálů www.elektrika.tv...
Vítkovice podepsaly po Rosatomu smlouvu i s WestinghouseVítkovice podepsaly po Rosatomu smlouvu i s Westinghouse (57x)
Společnosti Westinghouse Electric Company a Vítkovice, a.s., podepsaly 1. prosince 2011 v prostorách rezidence americkéh...
René Mrajca z Elpro-Energo: Staré transformátory zdražují elektřinu (51x)
V rámci veletrhu Ampér 2012 jsme si pozvali do studia i René Mrajcu ze společnosti Elpro-Energo, s. r. o.Ten mimo jiné p...