Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Lidé-Věci-Události    Kola z plastu ušetří třicet procent váhy kol a přispěje k většímu dojezdu elektromobilů

Kola z plastu ušetří třicet procent váhy kol a přispěje k většímu dojezdu elektromobilů

Publikováno: 12.10.2011, Aktualizováno: 13.10.2011 13:36
Rubrika: Lidé-Věci-Události, Elektromobility, Firemní zpravodajství

Společnosti Smart a BASF představily v září 2011 na Mezinárodním automobilovém veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem světovou novinku: Smart Forvision, který se může jako první vůz pochlubit koly z termoplastu. Podle zástupců obou partnerů se nejedná o pouhý neživotný koncept určený jen pro automobilové přehlídky, ale o koncept, který již prošel potřebnými zkouškami a může být bez problémů masově vyráběn. Plastová kola budou po Frankfurtu k vidění ještě letos také na mezinárodním veletrhu plastů Fakuma, který se bude konat od 18. do 22. října v německém Ludwigshafenu.

 Celoplastová kola nového Smartu jsou o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola. Váží jen šest kilogramů a jsou vyrobena z nového polyamidu Ultramid Structure od firmy BASF. Snížení hmotnosti vozidla o celkem 12 kilogramů vede při konvenčním pohonu k citelné úspoře spotřeby paliva. U elektromobilů, což je případ Smartu Forvision, vede ke zvýšení dojezdu vozidla. Nově vyvinuté plastové kolo je složeno ze dvou dílů: nad vlastní nosní částí se nachází kryt kola, který je taktéž vyroben z Ultramidu. Obě části mají nosnou funkci a musí vydržet vysoké zatížení. „Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu,“ vysvětluje Heiko Heß, který je v BASF zodpovědnou osobou pro vývoj kol. „Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, výrazně dražší, a nehodí se pro velkou sériovou výrobu.“
Kompozitní plast Ultramid je vyztužen dlouhými vlákny. Díky vyztužení je jeho schopnost odolávat zatížení obzvláště vysoká – může nahrazovat dokonce kov, a to všude tam, kde jsou kladeny vysoké nároky na spotřebu energie, např. u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků.

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

VI. Mezinárodní energetické regulační fórum (67x)
Další, tentokrát již VI. Mezinárodní energetické regulační fórum proběhne 25. března 2010 Grand Hotel Bohemia, Králodvor...
Chladicí věž s přirozeným tahem pro nový paroplynový zdroj 840 MWe v Elektrárně Počerady (55x)
Na jaře letošního roku začala v Elektrárně Počerady výstavba nové chladicí věže s přirozeným tahem, výšky 128,32 m. Tato...
Kabex: Stánek se Shushi barem, anketa o Fukušimě (55x)
Bohumil Svoboda, ředitel divize Jaderná energetika firmy Kabex, přišel do TV studia na veletrhu Electron 2011 v Praze ří...