Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Lidé-Věci-Události    Česko chystá investice do vodíkové dopravy. Přinesou čistší vzduch i pracovní místa

Česko chystá investice do vodíkové dopravy. Přinesou čistší vzduch i pracovní místa

Publikováno: 11.4.2016
Rubrika: Lidé-Věci-Události, Paliva

Pět nových čerpacích stanic na vodík, investice do výzkumu a vývoje nebo rozšíření flotily vodíkových autobusů. To vše patří mezi české plány na rozvoj vodíkového hospodářství v nejbližších deseti letech. Spolu s nejnovějšími trendy z Evropy se o nich minulý týden diskutovalo na mezinárodní konferenci Hydrogen Days 2016 v Praze.

Více než stovka odborníků ze třinácti zemí se tento týden sjela do Prahy, aby na konferenci Hydrogen Days 2016 posoudili aktuální vývoj v oblasti vodíku a palivových článků a možnosti jejich využití v evropských regionech. Zejména v oblasti dopravy jsou vodíkové technologie již ve fázi, kdy vstupují na volný trh a stále více měst, států i výrobců automobilů s nimi počítá ve svých strategiích.

Několik asijských automobilek již přikročilo k sériové výrobě modelu poháněného vodíkem. Na podobný krok v Evropě nebudeme dlouho čekat, zde se pozornost navíc zaměřuje i na zavádění vodíkových vozidel v hromadné dopravě. Na konferenci byl například představen koncept bezemisní MHD v Hamburgu, kde hraje vodík nezastupitelnou roli,“ říká Martin Fišer, předseda představenstva České vodíkové technologické platformy, a dodává, že Hamburg deklaroval ochotu přizvat ke společným projektům i české partnery.

Klíčovým celoevropským tématem je v tuto chvíli infrastruktura. V Evropě je v provozu asi stovka vodíkových čerpacích stanic, přibližně polovina z nich v Německu. Plány jsou ale ambiciózní – jen Německo chce v příštích sedmi letech dosáhnout počtu 400 čerpacích stanic.

V Česku je dnes jedna čerpací stanice na vodík ve středočeských Neratovicích. Národní akční plán čisté mobility zatím počítá se vznikem pěti nových v příštích deseti letech, každé dva roky však probíhá jeho aktualizace a cíle tak zřejmě ještě narostou. Ministerstvo dopravy nyní chystá studii, která reálné potřeby zhodnotí.

Nedávno vypsaná výzva ministerstva pro místní rozvoj ze strukturálních fondů EU by zase mohla českým městům a krajům pomoci se zaváděním vodíkové hromadné dopravy. „V Řeži jsme vyvinuli funkční prototyp autobusu s vodíkovým pohonem TriHyBus a doufáme, že se podobným vozem brzy svezou cestující v rámci běžné MHD v severních Čechách, v Praze nebo na Ostravsku, kde bychom tak přispěli k čistšímu ovzduší. Jsou tu ale i jiné možnosti – v Hamburgu provozují vodíkovou loď, což by se hodilo třeba pro Prahu, kde je řeka hodně využívána. Číňané zase nedávno představili vodíkovou tramvaj, která vznikla i za přispění českých odborníků,“ přibližuje široké možnosti využití Aleš Doucek, vedoucí oddělení vodíkových technologií v ÚJV Řež a místopředseda představenstva platformy. Intenzivní zájem o spolupráci na podobných projektech už projevila také společnost Unipetrol i někteří významní hráči ve strojírenství.

Podle Karla Bouzka z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze přinese zavádění vodíkového hospodářství v dopravě České republice řadu pozitiv. „V první řadě je to samozřejmě čistý, bezemisní způsob dopravy a vede ke snižování naší závislosti na fosilních palivech, zejména pokud bude vodík vyráběn z obnovitelných zdrojů. Sníží se také hladina hluku. Pro náš automobilový průmysl je tu pak přístup k inovacím a novým technologiím a pro celou společnost vznik tisíců pracovních míst,“ uvádí.

Konference Hydrogen Days 2016 proběhla pod záštitou ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavla Bělobrádka, Ministerstva dopravy ČR, Ministerstva životního prostředí ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a městských částí Praha 6 a Praha 7. Co do účasti byla o třetinu početnější než v loni a stala se tak již stálicí v evropském kalendáři. V příštím roce se navíc na jaře můžeme těšit na hosty z celého světa, protože Praha získala pořádání největší světové vodíkové konference World Hydrogen Technology Convention 2017. „Očekáváme okolo sedmi stovek účastníků z prestižních univerzit, velkých automobilek, energetických a strojírenských koncernů i reprezentanty státních institucí. Doufáme, že se Češi budou při té příležitosti moci seznámit s nejnovějšími vodíkovými modely některých světových automobilek naživo. Na nás nyní je zajistit pro to nezbytnou čerpací stanici,“ uzavírá Martin Fišer.

Zajímavosti z oblasti vodíkové dopravy

Počet čerpacích stanic na vodík ve vybraných zemích Evropy:

Stát

Počet čerpacích stanic na vodík

Německo

cca   50

Velká Británie

13

Dánsko

10

Norsko

6

Rakousko

2

Česká republika, Slovinsko

1

Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko

0

zdroj: http://www.netinform.net/

Vodíkové automobily

Sériově vyráběná: Toyota Mirai, Hyundai Tucson ix35 Fuel Cell, Honda Clarity

Koncepty vodíkového auta (příklady):  Audi A7 Sportback h-tron quattro, BMW i8, Lexus LF-FC, Mercedes GLC 350 e 4MATIC, Suzuki SX4 FCV

foto: Honda Clarity, hondanews.eu

Vybrané evropské projekty na podporu zavádění vodíkových technologií

HyFleet   CUTE

 

9 velkých měst (Amsterdam, Barcelona, Beijing, Hamburg,   London, Luxembourg, Madrid, Perth, Reykjavik) zavádí vodíkové autobusy do   hromadné dopravy; celkem 33 autobusů s vodíkovým palivovým článkem +   v Hamburgu navíc 14 autobusů s vodíkovým spalovacím motorem

HyTech

Zavádění vodíkových technologií do osobní dopravy ve   vybraných městech: Londýn, Kodaň, Oslo; 5 černých taxíků v Londýně během   olympiády, 15 osobních vozů v Kodani (hasiči, sdílení aut apod.)

HyFive

Evropská iniciativa na podporu vzniku sítě čerpacích   stanic; zapojena Velká Británie (Londýn), Dánsko (Aarhus, Odense), Rakousko   (Innsbruck), Švédsko, Německo (Mnichov, Stuttgart), Itálie (Bolzano);   provozuje přes 110 vodíkových aut

O České vodíkové technologické platformě

Česká vodíková technologická platforma (angl. HYTEP) sdružuje nejvýznamnější subjekty, které se v Česku věnují vývoji vodíkových technologií a jejich využití v praxi. Jejím cílem je podporovat a koordinovat další výzkum, úzce spolupracuje s partnery v Evropské unii i jinde ve světě. Mezi její členy patří jak vysoké školy a výzkumné instituce, tak komerční subjekty z oboru technologií a energetiky. www.hytep.cz

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Technická konference Ocelové konstrukce 2020 přijímá do 11. března odborné přednáškyTechnická konference Ocelové konstrukce 2020 přijímá do 11. března odborné přednášky (2300x)
Do 11. března je možné přihlásit odborný příspěvek do programu tradiční, letos již 22. konference Ocelové konstrukce. Ak...
Rusko v případě vítězství v tendru na dostavbu Temelína nabídne v ČR zakázky za 6 až 7 miliard euro (65x)
Součástí projektu dostavby Jaderné elektrárny Temelín, který v tendru nabídlo česko-ruské konsorcium (ZAO Atomstrojexpor...
Řešení Ivitas pro snížení ekologické zátěže energetických zařízení (62x)
Michal Návrat, výrobní ředitel ze společnosti Ivitas, přišel do TV studia v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu ...