Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Lidé-Věci-Události    Česko chystá investice do vodíkové dopravy. Přinesou čistší vzduch i pracovní místa

Česko chystá investice do vodíkové dopravy. Přinesou čistší vzduch i pracovní místa

Publikováno: 11.4.2016
Rubrika: Lidé-Věci-Události, Paliva

Pět nových čerpacích stanic na vodík, investice do výzkumu a vývoje nebo rozšíření flotily vodíkových autobusů. To vše patří mezi české plány na rozvoj vodíkového hospodářství v nejbližších deseti letech. Spolu s nejnovějšími trendy z Evropy se o nich minulý týden diskutovalo na mezinárodní konferenci Hydrogen Days 2016 v Praze.

Více než stovka odborníků ze třinácti zemí se tento týden sjela do Prahy, aby na konferenci Hydrogen Days 2016 posoudili aktuální vývoj v oblasti vodíku a palivových článků a možnosti jejich využití v evropských regionech. Zejména v oblasti dopravy jsou vodíkové technologie již ve fázi, kdy vstupují na volný trh a stále více měst, států i výrobců automobilů s nimi počítá ve svých strategiích.

Několik asijských automobilek již přikročilo k sériové výrobě modelu poháněného vodíkem. Na podobný krok v Evropě nebudeme dlouho čekat, zde se pozornost navíc zaměřuje i na zavádění vodíkových vozidel v hromadné dopravě. Na konferenci byl například představen koncept bezemisní MHD v Hamburgu, kde hraje vodík nezastupitelnou roli,“ říká Martin Fišer, předseda představenstva České vodíkové technologické platformy, a dodává, že Hamburg deklaroval ochotu přizvat ke společným projektům i české partnery.

Klíčovým celoevropským tématem je v tuto chvíli infrastruktura. V Evropě je v provozu asi stovka vodíkových čerpacích stanic, přibližně polovina z nich v Německu. Plány jsou ale ambiciózní – jen Německo chce v příštích sedmi letech dosáhnout počtu 400 čerpacích stanic.

V Česku je dnes jedna čerpací stanice na vodík ve středočeských Neratovicích. Národní akční plán čisté mobility zatím počítá se vznikem pěti nových v příštích deseti letech, každé dva roky však probíhá jeho aktualizace a cíle tak zřejmě ještě narostou. Ministerstvo dopravy nyní chystá studii, která reálné potřeby zhodnotí.

Nedávno vypsaná výzva ministerstva pro místní rozvoj ze strukturálních fondů EU by zase mohla českým městům a krajům pomoci se zaváděním vodíkové hromadné dopravy. „V Řeži jsme vyvinuli funkční prototyp autobusu s vodíkovým pohonem TriHyBus a doufáme, že se podobným vozem brzy svezou cestující v rámci běžné MHD v severních Čechách, v Praze nebo na Ostravsku, kde bychom tak přispěli k čistšímu ovzduší. Jsou tu ale i jiné možnosti – v Hamburgu provozují vodíkovou loď, což by se hodilo třeba pro Prahu, kde je řeka hodně využívána. Číňané zase nedávno představili vodíkovou tramvaj, která vznikla i za přispění českých odborníků,“ přibližuje široké možnosti využití Aleš Doucek, vedoucí oddělení vodíkových technologií v ÚJV Řež a místopředseda představenstva platformy. Intenzivní zájem o spolupráci na podobných projektech už projevila také společnost Unipetrol i někteří významní hráči ve strojírenství.

Podle Karla Bouzka z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze přinese zavádění vodíkového hospodářství v dopravě České republice řadu pozitiv. „V první řadě je to samozřejmě čistý, bezemisní způsob dopravy a vede ke snižování naší závislosti na fosilních palivech, zejména pokud bude vodík vyráběn z obnovitelných zdrojů. Sníží se také hladina hluku. Pro náš automobilový průmysl je tu pak přístup k inovacím a novým technologiím a pro celou společnost vznik tisíců pracovních míst,“ uvádí.

Konference Hydrogen Days 2016 proběhla pod záštitou ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavla Bělobrádka, Ministerstva dopravy ČR, Ministerstva životního prostředí ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a městských částí Praha 6 a Praha 7. Co do účasti byla o třetinu početnější než v loni a stala se tak již stálicí v evropském kalendáři. V příštím roce se navíc na jaře můžeme těšit na hosty z celého světa, protože Praha získala pořádání největší světové vodíkové konference World Hydrogen Technology Convention 2017. „Očekáváme okolo sedmi stovek účastníků z prestižních univerzit, velkých automobilek, energetických a strojírenských koncernů i reprezentanty státních institucí. Doufáme, že se Češi budou při té příležitosti moci seznámit s nejnovějšími vodíkovými modely některých světových automobilek naživo. Na nás nyní je zajistit pro to nezbytnou čerpací stanici,“ uzavírá Martin Fišer.

Zajímavosti z oblasti vodíkové dopravy

Počet čerpacích stanic na vodík ve vybraných zemích Evropy:

Stát

Počet čerpacích stanic na vodík

Německo

cca   50

Velká Británie

13

Dánsko

10

Norsko

6

Rakousko

2

Česká republika, Slovinsko

1

Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko

0

zdroj: http://www.netinform.net/

Vodíkové automobily

Sériově vyráběná: Toyota Mirai, Hyundai Tucson ix35 Fuel Cell, Honda Clarity

Koncepty vodíkového auta (příklady):  Audi A7 Sportback h-tron quattro, BMW i8, Lexus LF-FC, Mercedes GLC 350 e 4MATIC, Suzuki SX4 FCV

foto: Honda Clarity, hondanews.eu

Vybrané evropské projekty na podporu zavádění vodíkových technologií

HyFleet   CUTE

 

9 velkých měst (Amsterdam, Barcelona, Beijing, Hamburg,   London, Luxembourg, Madrid, Perth, Reykjavik) zavádí vodíkové autobusy do   hromadné dopravy; celkem 33 autobusů s vodíkovým palivovým článkem +   v Hamburgu navíc 14 autobusů s vodíkovým spalovacím motorem

HyTech

Zavádění vodíkových technologií do osobní dopravy ve   vybraných městech: Londýn, Kodaň, Oslo; 5 černých taxíků v Londýně během   olympiády, 15 osobních vozů v Kodani (hasiči, sdílení aut apod.)

HyFive

Evropská iniciativa na podporu vzniku sítě čerpacích   stanic; zapojena Velká Británie (Londýn), Dánsko (Aarhus, Odense), Rakousko   (Innsbruck), Švédsko, Německo (Mnichov, Stuttgart), Itálie (Bolzano);   provozuje přes 110 vodíkových aut

O České vodíkové technologické platformě

Česká vodíková technologická platforma (angl. HYTEP) sdružuje nejvýznamnější subjekty, které se v Česku věnují vývoji vodíkových technologií a jejich využití v praxi. Jejím cílem je podporovat a koordinovat další výzkum, úzce spolupracuje s partnery v Evropské unii i jinde ve světě. Mezi její členy patří jak vysoké školy a výzkumné instituce, tak komerční subjekty z oboru technologií a energetiky. www.hytep.cz

Publikace v oboru energetiky, strojírenství a stavebnictví k prodeji
 

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

CO VŠE JSME ODVYSÍLALI ŽIVĚ Z MSV V BRNĚ! (63x)
Počátkem října 2017 se konal 59. ročník MSV v Brně. V rámci společného projektu Veletrhy Brno a portálů www.elektrika.tv...
Zdeněk Bauer se stal jednatelem společnosti E.ON Česká republikaZdeněk Bauer se stal jednatelem společnosti E.ON Česká republika (57x)
Novým jednatelem společnosti E.ON Česká republika se v polovině července stal Zdeněk Bauer. Posílí tak dosavadní vedení ...
Dodavatel oceli měl dvojí důvod k radosti (54x)
3. června 2011 oslavila společnost MUT Tubes, s.r.o. spolu se svojí dceřinou společností MUT Automotive, s.r.o. páté vý...